• suzem

Pappa som ger bort?

hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??

• Svar på tråden Pappa som ger bort?
  • MolsonCanadian

Fast det beror väl snarare på att de tillhör en generation som drabbats av USA-invasion?

Standard har i Sverige alltid varit att gå in tillsammans.

MulleNuh skrev 2009-01-11 20:04:39 följande:
    Jag har ju min nya synpunkt på detta, men jag är ändå väldigt förvirrad..Nu i ca 6 månaders tid har jag hört om detta.. Och alla jag pratat med tycker/tror att detta är det mest vanliga man kan göra när man gifter sig. Alltså att gå in med sin pappa.Alla blir shockade över att människor känner så starkt för detta som dom gör! Så jag tror inte innerst inne att det är OVANLIGT att bruden går in med sin pappa.. Tvärt om faktiskt..MEN alla som är MOT överlämning vet ju kanske bara mest om just de vigslar som paret har gått in tillsammans..Och de präster har kanske bara haft sådana som vill gå in parvis.Det betyder ju inte alls att det itne är väldigt vanligt med brudöverlämning..Oj va rörigt detta blev. Jag skyller på min bakfylla... Hoppas NÅGON förstod vart jag ville komma?!?
  • Duchess

Min gissning är att det är mycket vanligare bland "internetbrudar", dvs såna som vi som hänger på BT och andra bröllopssajter. Jag tror inte att det är så vanligt rent generellt, med tanke på att det aldrig varit en svensk tradition.

Kanske någon av våra präster kan kika in här och göra en uppskattning av hur många brudar som vill bli överlämnade?

svårtattvälja skrev 2009-01-11 20:22:30 följande:
    Mmm jag förstår, tror jag . Jag börjar undra om det finns landsdelar eller så i Sverige där brudöverlämning har varit vanligt, och att det är därför det för vissa är förvånande och oacceptabelt när kyrkan säger nej. Jag funderar på att starta en egen tråd för bringa nån reda i det. Om inte TS tycker det är ok att ta det här?
  • MulleNuh

Fast det är ingen vits!! Att starta en ny tråd..
    Det är nog bara som det är.. Och vi kommer aldrig få veta hur det egentligen är överallt..

svårtattvälja skrev 2009-01-11 20:22:30 följande:
    Mmm jag förstår, tror jag . Jag börjar undra om det finns landsdelar eller så i Sverige där brudöverlämning har varit vanligt, och att det är därför det för vissa är förvånande och oacceptabelt när kyrkan säger nej. Jag funderar på att starta en egen tråd för bringa nån reda i det. Om inte TS tycker det är ok att ta det här?
  • MulleNuh

Fast det kan ju dom omöjligt gissa faktiskt...

Duchess skrev 2009-01-11 20:31:09 följande:
    Min gissning är att det är mycket vanligare bland "internetbrudar", dvs såna som vi som hänger på BT och andra bröllopssajter. Jag tror inte att det är så vanligt rent generellt, med tanke på att det aldrig varit en svensk tradition. Kanske någon av våra präster kan kika in här och göra en uppskattning av hur många brudar som vill bli överlämnade?
  • Duchess

Varför inte? De kan ju göra en uppskattning hur många brudar som velat bli överlämnade vid de senaste 100 vigslarna de haft, eller hur?

MulleNuh skrev 2009-01-11 20:32:15 följande:
    Fast det kan ju dom omöjligt gissa faktiskt...
  • MulleNuh

Joo i deras försmaling ja, men det är ju gaaanska många fler församlingar i sverige..

Duchess skrev 2009-01-11 20:41:02 följande:
    Varför inte? De kan ju göra en uppskattning hur många brudar som velat bli överlämnade vid de senaste 100 vigslarna de haft, eller hur?
  • Duchess

Javisst. Men det finns flera präster här på BT, och jag är villig att satsa min veckopeng på att de jobbat i fler än en församling genom åren.

MulleNuh skrev 2009-01-11 20:42:55 följande:
    Joo i deras försmaling ja, men det är ju gaaanska många fler församlingar i sverige..
  • Imma

Jag har bara varit med om brudöverlämning vid ett av de bröllop jag varit på. Det var ett engelskt bröllop och det var brudens far som stod för överlämnandet (surprise, surprise)

suzem skrev 2009-01-10 18:26:34 följande:
    hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
  • MulleNuh

Joo men iaf.. Det är ömöjligt att få reda på sanningen.. Det är ju bara spekulationer..

Duchess skrev 2009-01-11 20:45:22 följande:
    Javisst. Men det finns flera präster här på BT, och jag är villig att satsa min veckopeng på att de jobbat i fler än en församling genom åren.
  • DanKat
    MulleNuh skrev 2009-01-11 20:52:10 följande:
    Joo men iaf.. Det är ömöjligt att få reda på sanningen.. Det är ju bara spekulationer..
    Är det ingen här som har Plus-medlemskap? I så fall kan ju den personen starta en omröstningstråd om hur många som blivit/ska bli överlämnade, då får man ju iaf veta ungefär hur stor andel av folket här på BT som gör det. Sen lär det ju bli diskussioner i även den tråden om brudöverlämnandets vara eller inte vara, men det är ju ändå lätt att se omröstningsresultatet
Svar på tråden Pappa som ger bort?