Pappa som ger bort?
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
hur många här har haft eran Pappa som lämnat över er??
Hihi, denna debatt är så rolig för att kristna och feminister möts i en ohelig allians!
Vill bara påpeka att TS inte bad om att få en ny diskussion om ämnet utan bad att få veta hur många som faktiskt har gjort det på detta vis. Sedan får vi alla ha vilken åsikt om det som helst men då kan de som vill ta diskussionen ÄNNU en gång gå tillbaka till den tråden där det avhandlades sist...
Jag ska troligtvis gå in med min morfar som varit som en pappa för mig sen min gick bort när jag var 13.
Bor i övre delen av landet och hade ingen aning om att det faktiskt var vanligt häruppe! Det var min egen mamma som sa att hon varit på många bröllop där det här förekommer och hon är inte gammal, född-58.
Min pappa ska ta mig fram till altaret, jag tycker att det är fint!
Jag är uppriktigt nyfiken på om det finns någon som själva gjort, eller hört talas om någon som gjort tvärtom, dvs att maken överlämnas av sin far eller mor?
Burre Präst skrev 2009-01-10 18:27:34 följande:
*fnissar hysteriskt och springer sin väg*
Jag vill att min mormors man ska "ge" mej till markus.. Min pappa är död så det är han som varit mun manliga förebild osv..
Kan inte förstå varför det är sån debatt om detta.. och skulle prästen i vår kyrka inte gå med på det så skulle jag bara byta präst.. inte kyrka.. För en kyrka är väl knappast prästens egna?!?!
Nä, men det är prästens arbetsplats och inte ditt ställe dit du kan flytta in moment som inte alls hör till den svenska vigselordningen. det de flesta inte vet om är att svenska präster som regel är emot det här med att pappa lämnar över bruden, för att man medvetet val att ha en stark symbolik i att ma går in TILSAMMANS som brudpar i både kyrkan och äktenskapet. Det kommer som en överraskning för många att prästen faktiskt visst har rätt att bestämma över det här och att han/hon helt enklet kan säga "nej, det får du inte"
Emmeli o Markus skrev 2009-01-10 21:28:01 följande: