• passionsblomman

Tantvarning 3

Vi kommer aldrig att ha pratat färdigt!
    och fusklappen tar vi med!

:-8

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:06
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m2993657.html

liksom länk till 1:an

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:07
    www.brollopstorget.se/Forum-2-18/m3111211.html

och länk till 2:an såklart!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-05 23:08
    Ingen tant är fullkomlig:

• Svar på tråden Tantvarning 3
  • Daa

Ta-daa! *ser jobbigt pigg ut med träningskläder och käck liten hästsvans *
    Åh, titta, min tårtbit är kvar

• passionsblomman

Hurtbulle!

Daa skrev 2009-03-23 19:42:52 följande:
    Ta-daa! *ser jobbigt pigg ut med träningskläder och käck liten hästsvans * Åh, titta, min tårtbit är kvar
  • didis

Nähä för den tog jag medans du stod och speglade dig och kände dig pigg och snygg!!

*känner mig inte riktigt lika pigg eftersom jag klämt i mig en pizza*

Daa skrev 2009-03-23 19:42:52 följande:
    Åh, titta, min tårtbit är kvar
  • Daa

*stön* Känner mig inte jobbigt pigg iaf. Men nu är det dags att gå iväg...

Ha en fortsatt bra måndagkväll.

• passionsblomman

Nä, nu har jag börjat nojja över hur det är med vårt allra bästa Troll... hohoooo??? *håller tummen att allt är bra*

• passionsblomman

didis, nu kommer en fråga till tandläkaren:

Min son -som ju är sen med att tappa tänder- har tidigare fått två utslagna på bandyplanen, och nu nyss tappat en av sig själv.
    okej, i en av gluggarna kommer nu en ny OCH så sa han just" men jag tror det har kommit en här bakom en annan också"

Jodå, mycket riktigt! det har ju kommit upp en till permanetnt tand längst fram i underkäken-fast mjölktanden sitter kvar och är inte ens lös!
    Ska man gå och få den utdragen-mjölktanden alltså? så den nya får rätt plats?

• didis

Har den nya tanden inte kommit fram mer än så att skäret syns? Då tycker jag att sonen först skall sitta varje kväll och vicka på mjölktanden under 15 -20 min. Ibland lossnar tanden av sig självt om den får lite hjälp på traven.

Om den nya tanden sitter mycket innanför så "äter" den inte upp mjölktandens rot som den skall och då får han gå och få den bortplockad hos tandläkar´n. Om det inte är så långt kvar till ordinarie kontroll hos tandvården kan ni vänta tills dess, annars kan man lika gärna ta bort tanden förr än senare för att underlätta för den nya.

Men ge honom en vecka att försöka vicka mjölkisen lös först. Och han kan vara ganska brutal mot sig själva, inget fjösvickande utan trycka den fram och tillbaka och räkna till 5 i varje ytterläge, det skall höras hur "trådarna" som tanden sitter fast med går av...

• passionsblomman

Detta ska han få läsa imorgon!
    Han har ju varit så ivrig att också få tappa tänder, att han vickat rätt mycket på senare tid, men så mycket knakande har det nog inte varit...

Jo, det syns mest den där taggiga biten, men vips vad snabbt denplötsligt var där!
    didis skrev 2009-03-23 20:31:54 följande:
    Har den nya tanden inte kommit fram mer än så att skäret syns? Då tycker jag att sonen först skall sitta varje kväll och vicka på mjölktanden under 15 -20 min. Ibland lossnar tanden av sig självt om den får lite hjälp på traven.Om den nya tanden sitter mycket innanför så "äter" den inte upp mjölktandens rot som den skall och då får han gå och få den bortplockad hos tandläkar´n. Om det inte är så långt kvar till ordinarie kontroll hos tandvården kan ni vänta tills dess, annars kan man lika gärna ta bort tanden förr än senare för att underlätta för den nya. Men ge honom en vecka att försöka vicka mjölkisen lös först. Och han kan vara ganska brutal mot sig själva, inget fjösvickande utan trycka den fram och tillbaka och räkna till 5 i varje ytterläge, det skall höras hur "trådarna" som tanden sitter fast med går av...
  • didis

Men det är bra att han nöter ut mjölkisarna innan har skaffar nya!

När det gäller tänder SKA man var brutal mot sig själv! Tandtråden ska ner en bra bit under tandköttskanten och blöder det är det bara att använda den oftare!! Och mjölkisar är mer än en cm långa så det behövs lite kraft för att få loss dem (när de lossnar är det ju bara lite av kronan kvar, all rot har redan resoberats).

• passionsblomman

Ja, tillexempel en bandyklubbas kraft...

Jag ska maila dig hans fläskläpp den gången. Jösses!

didis skrev 2009-03-23 20:44:54 följande:
    Men det är bra att han nöter ut mjölkisarna innan har skaffar nya!När det gäller tänder SKA man var brutal mot sig själv! Tandtråden ska ner en bra bit under tandköttskanten och blöder det är det bara att använda den oftare!! Och mjölkisar är mer än en cm långa så det behövs lite kraft för att få loss dem (när de lossnar är det ju bara lite av kronan kvar, all rot har redan resoberats).
Svar på tråden Tantvarning 3