• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst
    altervattnet skrev 2009-02-15 20:12:04 följande:
    hur lång är den längsta vigseln du har hållit? ( minuter)
    Närmare en timme, men då var det ett kristet par som ville ha både en riktig predikan och nattvard (som de själva delade ut!).
  • Prazzen

Hur lång brukar en "normal" vigsel vara?

• Humlan66

En vanlig vigsel med kanske en sång och en dikt läsning tar ca 30 min väl ?

• Kjell Präst
    Prazzen skrev 2009-02-15 21:16:47 följande:
    Hur lång brukar en "normal" vigsel vara?
    Hmm... vad är normalt? En vigsel utan solosånger och diktläsningar - alltså en sådan vigsel som jag haft avgjort flest av - tar mellan 20 och 30 minuter. Med ett par solosånger och ett par dikter tar det väl mellan 30-40 minuter.
  • Svanboet

Om man är osäker på om man vill ha kyrklig vigsel - kan man stämma träff med en tilltänk vigselpräst och ha ett samtal innan man bestämmer sig?

• Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-02-16 08:58:15 följande:
    Om man är osäker på om man vill ha kyrklig vigsel - kan man stämma träff med en tilltänk vigselpräst och ha ett samtal innan man bestämmer sig?
    Javisst går det bra! Kontakta församlingen, var öppen med vad det gäller så ordnar det sig.
  • Burre Präst
    altervattnet skrev 2009-02-15 20:12:04 följande:
    hur lång är den längsta vigseln du har hållit? ( minuter)
    Om man räknar in den gången vi fick vänta 45 minuter på bruden så var det en timme och en kvart, annars är den längsta jag haft 45 minuter där det var tre psalmer, två solosånger och diktläsning inlagt.
  • Tooticki

Burre Präst skrev 2009-02-16 10:15:37 följande:

Om man räknar in den gången vi fick vänta 45 minuter på bruden så var det en timme och en kvart, annars är den längsta jag haft 45 minuter där det var tre psalmer, två solosånger och diktläsning inlagt.
    Hur kom det sig att bruden var försenad?
  • Svanboet

Det undrade jag också men det finns så mycket som kan hända så jag tänkte att det var nog inte avsiktligt att vara försenad till sin egen vigsel.

Tooticki skrev 2009-02-16 10:43:53 följande:
    Burre Präst skrev 2009-02-16 10:15:37 följande:
    Hur kom det sig att bruden var försenad?
Svar på tråden Fråga prästerna 6