• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2009-02-13 06:25:40 följande:
    Prästen är min konfirmationspräst så det är säkert inga problem.. Men vad gör man om man måste knäböja? Jag vågar verkligen inte det, för risken är att jag inte kommer upp igen utan att jag måste ha 2-3 pers som hjälper mig (om ens det räcker)...
    Det normala är att man knäböjer vid förbön, både vid konfirmation och vigsel.

Men när man har fysiska hinder är det klart att man kan stå i stället. Eller sitta. Folk som sitter i rullstol gifter sig ju.
  • Jeez

Precis. Fysiska hinder anpassar man sig till. Men när nån bara inte vill i allmänhet är det en annan sak som man kan diskutera.

En till präst skrev 2009-02-13 07:23:22 följande:

Det normala är att man knäböjer vid förbön, både vid konfirmation och vigsel. Men när man har fysiska hinder är det klart att man kan stå i stället. Eller sitta. Folk som sitter i rullstol gifter sig ju.
  • älskarlivet

Jo jag vet att man brukar knäböja (har varit aktiv i svenska kyrkan sen jag var 5 år gammal..), men jag är så rädd att jag ska uppfattas som löjlig för att jag inte fixar att knäböja..

En till präst skrev 2009-02-13 07:23:22 följande:

Det normala är att man knäböjer vid förbön, både vid konfirmation och vigsel. Men när man har fysiska hinder är det klart att man kan stå i stället. Eller sitta. Folk som sitter i rullstol gifter sig ju.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2009-02-13 11:33:47 följande:
    [citat]
    Jo jag vet att man brukar knäböja (har varit aktiv i svenska kyrkan sen jag var 5 år gammal..), men jag är så rädd att jag ska uppfattas som löjlig för att jag inte fixar att knäböja..En till präst skrev 2009-02-13 07:23:22 följande:
    [/citat

Jag tror Du kan vara lugn!

Om det gällde att Du inte VILLE knäböja av något konstigt skäl kanske någon skulle kunna tycka att det var löjligt. Men absolut inte när Du inte KAN.
  • MulleNuh

Alla dina vänner och de som kommer på vigseln vet väl om din skada?

älskarlivet skrev 2009-02-13 11:33:47 följande:
    Jo jag vet att man brukar knäböja (har varit aktiv i svenska kyrkan sen jag var 5 år gammal..), men jag är så rädd att jag ska uppfattas som löjlig för att jag inte fixar att knäböja..En till präst skrev 2009-02-13 07:23:22 följande:
  • älskarlivet

Ja alla vet om skadan..

MulleNuh skrev 2009-02-13 13:09:03 följande:
    Alla dina vänner och de som kommer på vigseln vet väl om din skada?
  • MulleNuh

Då förstår dom ju.. Så itne behöver du känna dig löjlig.

älskarlivet skrev 2009-02-13 13:22:01 följande:
    Ja alla vet om skadan..
  • altervattnet

hur lång är den längsta vigseln du har hållit? ( minuter)

• Kjell Präst
    altervattnet skrev 2009-02-15 20:12:04 följande:
    hur lång är den längsta vigseln du har hållit? ( minuter)
    45 minuter
Svar på tråden Fråga prästerna 6