• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • 040409

hej!
    jag undrar om ni präster har några bra tips på fina bibelställen man kan läsa på vigseln? Utöver Matt 19:4-6 och kärlekens lov (1 kor 13).

• T0612

Jag fick höra igår av min svärmor att man brukar ge prästen ca 500 kr som tack han han viger paret.

Har inget emot att göra det om det nu är så men tyckte att det lät lite konstigt då kyrkan ska vara "gratis" vid vigsel och han gör ju sitt jobb och får lön för det? eller har jag fattat allt fel?

• Svanboet

Tydligen är det inget som brukas längre men vill du ha ett definitivt svar, vänta tills en präst svarar.

T0612 skrev 2009-02-10 16:47:03 följande:
    Jag fick höra igår av min svärmor att man brukar ge prästen ca 500 kr som tack han han viger paret.Har inget emot att göra det om det nu är så men tyckte att det lät lite konstigt då kyrkan ska vara "gratis" vid vigsel och han gör ju sitt jobb och får lön för det? eller har jag fattat allt fel?
  • En till präst

Känner men stor glädje och vill "dela med sig" i sin glädje kan man ge en gåva i valfri storlek till församlingen eller till något projekt man tycker är bra. Det förekommer, men inte så ofta.

Däremot ska man aldrig ge personliga pengar till prästen. Vi har lön för vårt arbetet.

• T0612

Tack för svaret =) detta är kanske något man gjorde då för 25 år sen när hon gifte sig?

• Kjell Präst
    T0612 skrev 2009-02-10 18:22:55 följande:
    Tack för svaret =) detta är kanske något man gjorde då för 25 år sen när hon gifte sig?
    Ja, det är en gammal unken tradition som bör grävas ner tillsammans med annat gammalt skräp
  • En till präst

Jepp - det var vanligt förr. Nån slags "dricks". Men eftersom vi idag har helt ok löner behöver vi inte dricks, och varken vill eller FÅR ta emot privata pengar vid sidan av lönen.

• passionsblomman

Hur var det förr i tiden? alltså för riktigt länge sedan? Hade Prästerna lön då? eller kan det vara så att detta lever kvar som en rest från en tid då både läkare präster och lärare fick gåvor av folk "som betalning"? ngn som vet?

• lerkorg

Jag har en fråga ang. detta. Prästen som ska viga oss gör det gratis utanför sin församling och får då ingen lön. Vi skulle gärna vilja ge honom en gåva som tack för att han gör detta. Har ni något förslag på vad det skulle kunna vara för gåva? Tack!

En till präst skrev 2009-02-10 17:55:42 följande:

Känner men stor glädje och vill "dela med sig" i sin glädje kan man ge en gåva i valfri storlek till församlingen eller till något projekt man tycker är bra. Det förekommer, men inte så ofta.Däremot ska man aldrig ge personliga pengar till prästen. Vi har lön för vårt arbetet.
  • En till präst
    lerkorg skrev 2009-02-10 18:46:59 följande:
    Jag har en fråga ang. detta. Prästen som ska viga oss gör det gratis utanför sin församling och får då ingen lön. Vi skulle gärna vilja ge honom en gåva som tack för att han gör detta. Har ni något förslag på vad det skulle kunna vara för gåva? Tack!En till präst skrev 2009-02-10 17:55:42 följande:
    Hm! Det där är knivigt! Jag förstår förstås er vilja att visa uppskattning för det arbetet prästen i fråga lägger ned utan ersättning, men saken är den att vi faktiskt inte FÅR ta emot något för egen del som ersättning för kyrkliga handlingar.
    De får aldrig uppfattas som om de är till "salu".

Åtminstone i mitt kontrakt har vi haft saken uppe till diskussion, och där har det framkommit att typ en gädda som någon fiskat kan man äta upp, men så fort något har ett "värde" ska det räknas som en gåva till församlingen - inte till prästen personligen.

Det kan verka petigt, men har att göra med vår trovärdighet.

Så om ni vill ge prästen något är blommor eller något som går att äta/dricka max vad h*n "får" ta emot.
Svar på tråden Fråga prästerna 6