• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • paulaner

Kjell Präst!

Du är väldigt bra på att svara på alla våra frågor, jag tror jag talar för oss alla när jag säger att det är väldigt uppskattat!! Men - sitter du ALLTID framför datorn??

• älskarlivet

Tror att frågan varit uppe förr, men kommer inte ihåg svaret.

Måste man knäböja under vigselakten?

• Kjell Präst
    paulaner skrev 2009-02-12 21:10:52 följande:
    Kjell Präst!Du är väldigt bra på att svara på alla våra frågor, jag tror jag talar för oss alla när jag säger att det är väldigt uppskattat!! Men - sitter du ALLTID framför datorn??
    Nej då, jag äter och går på toaletten ibland också
    Tack för de vänliga orden!
  • Jeez

älskarlivet, att knäböja ingår vid förbönen (när prästen ber för er och ert äktenskap) och brukar dessutom vara skönt, men det kan finnas skäl för att låta bli.

• Kjell Präst
    älskarlivet skrev 2009-02-12 21:16:35 följande:
    Tror att frågan varit uppe förr, men kommer inte ihåg svaret.Måste man knäböja under vigselakten?
    Under förbönen ska brudparet normalt knäböja en kort stund. Har man särskilda skäl att slippa så kan det gå att lösa - men inte bara för att man "inte har lust" eller att "det känns fånigt"
  • älskarlivet

Jag var med om en olycka i höstas, fick en spricka i knät och är fortfarande inte återställd. Kan inte resa mig upp om jag satt mig på golvet och kan inte sätta mig på huk. Att knäböja då funkar inte heller för mig, för då kommer jag gå och oroa mig för det hela dagen.

Jag vet inte hur mitt knä kommer fungera just den dagen, även om det säkert är bättre i knät då än vad det är nu.. Jag kommer ändå tänka på det hela dagen och oroa mig för det och i värsta fall kan jag kanske inte ta mig upp utan hjälp (och knappt ens med hjälp) etc.

Jeez skrev 2009-02-12 21:18:42 följande:
    älskarlivet, att knäböja ingår vid förbönen (när prästen ber för er och ert äktenskap) och brukar dessutom vara skönt, men det kan finnas skäl för att låta bli.
  • älskarlivet

Jag hade gärna gjort det, är alltså inte för att jag inte vill eller så, men läs svaret ovan så förstår du.

Kjell Präst skrev 2009-02-12 21:19:31 följande:

Under förbönen ska brudparet normalt knäböja en kort stund. Har man särskilda skäl att slippa så kan det gå att lösa - men inte bara för att man "inte har lust" eller att "det känns fånigt"
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-02-12 20:14:07 följande:

Det ingår inga dikter i vigseln. Är det bibeltexter du menar så kan man inte ersätta dem med dikter.
    Fast man kan _lägga till_ dikter - precis som man kan lägga till solosånger.
  • Luucie
    älskarlivet skrev 2009-02-12 21:20:49 följande:
    Jag var med om en olycka i höstas, fick en spricka i knät och är fortfarande inte återställd. Kan inte resa mig upp om jag satt mig på golvet och kan inte sätta mig på huk. Att knäböja då funkar inte heller för mig, för då kommer jag gå och oroa mig för det hela dagen.Jag vet inte hur mitt knä kommer fungera just den dagen, även om det säkert är bättre i knät då än vad det är nu.. Jag kommer ändå tänka på det hela dagen och oroa mig för det och i värsta fall kan jag kanske inte ta mig upp utan hjälp (och knappt ens med hjälp) etc.
    Usch, det låter jobbigt! Hoppas att det går bra och kanske kan ni prata med prästen och slippa?

Själv ser jag fram emot just den delen...skulle gärna vilja lägga mig där framme direkt när vi kommer in, för jag kommer nog att vara så nervös att benen skakar
  • älskarlivet

Prästen är min konfirmationspräst så det är säkert inga problem.. Men vad gör man om man måste knäböja? Jag vågar verkligen inte det, för risken är att jag inte kommer upp igen utan att jag måste ha 2-3 pers som hjälper mig (om ens det räcker)...

Luucie skrev 2009-02-13 05:11:08 följande:
    Usch, det låter jobbigt! Hoppas att det går bra och kanske kan ni prata med prästen och slippa?Själv ser jag fram emot just den delen...skulle gärna vilja lägga mig där framme direkt när vi kommer in, för jag kommer nog att vara så nervös att benen skakar
Svar på tråden Fråga prästerna 6