• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-02-17 09:05:14 följande:
    Kjell Präst: NÄR sover du egentligen! Tack för din beskrivning. Jag tror jag kopierar den till den tråden. Det kan behövas!(ifall jag får förstås?)
    Jag sover på bussen till och från arbetet
    Visst får du klippa in min beskrivning i tråden.
  • passionsblomman

Jag hoppas du har låååångt till jobbet då!

Jag försökte klippa, men det verkar som hela tråden är puts väck!

Kjell Präst skrev 2009-02-17 11:02:59 följande:

Jag sover på bussen till och från arbetet Visst får du klippa in min beskrivning i tråden.
  • Om du lämnar mig nu

Hej Kjell Präst
    Vi ska gifta oss nu i sommar och håller på som bäst att planera.

Är nu inne på vilka psalmer vi ska ha i kykan
    Tycker psalmen(882) Kärleken som aldrig svek är jätte fin. Undrar nu bar om man kan ha den under en vigsel eller om det finns vissa psalmer man ska hålla sig inom ?

Tack för en super bra tråd

• Kjell Präst

Om du lämnar mig nu skrev 2009-02-17 12:18:26 följande:

Hej Kjell PrästVi ska gifta oss nu i sommar och håller på som bäst att planera.Är nu inne på vilka psalmer vi ska ha i kykanTycker psalmen(882) Kärleken som aldrig svek är jätte fin. Undrar nu bar om man kan ha den under en vigsel eller om det finns vissa psalmer man ska hålla sig inom ? Tack för en super bra tråd
    Hej!

Det finns inga formella regler beträffande psalmval (annat än att man väl helst inte bör välja exempelvis "Nu tändas tusen juleljus" vid ett midsommarbröllop). Den psalm du nämner hittar man i "Psalmer i 2000-talet" vilket KANSKE kan krångla till det om den aktuella vigselförsamlingen inte använder/har den. Men jag skulle tro att de flesta församlingar använder, eller åtminstone innehar ett visst antal exemplar av, den.
  • Om du lämnar mig nu

Tack för svaret
    Har en lite fråga till Vilken eller vilka psalmer är vanligast
    och "lätt sjungna" vill ju gärna att många sjunger i kyrkan?

• Kjell Präst

Om du lämnar mig nu skrev 2009-02-17 12:49:36 följande:

Tack för svaret Har en lite fråga till Vilken eller vilka psalmer är vanligastoch "lätt sjungna" vill ju gärna att många sjunger i kyrkan?
    Det är omöjligt att svara på. Vid ett dop är psalm 248 "Tryggare kan ingen vara" absolut vanligast. Vid en begravning sjunger man extremt ofta psalm 297 "Härlig är jorden", 249 "Blott en dag" eller 190 "Bred dina vida vingar". Vid en vigsel finns ingen lika "vanlig" psalm. Två vigselpsalmer som jag brukar rekommendera är nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". dessa är inte så välkända men däremot relativt lättsjungna även om man inte har hört dem tidigare. Sedan finns förstås julpsalmerna om vigseln gäer rum i jultid och sommarpsalmerna om det är en sommarvigsel.
  • Tooticki

Kjell Präst skrev 2009-02-17 12:55:11 följande:

Om du lämnar mig nu skrev 2009-02-17 12:49:36 följande:
    Det är omöjligt att svara på. Vid ett dop är psalm 248 "Tryggare kan ingen vara" absolut vanligast. Vid en begravning sjunger man extremt ofta psalm 297 "Härlig är jorden", 249 "Blott en dag" eller 190 "Bred dina vida vingar". Vid en vigsel finns ingen lika "vanlig" psalm. Två vigselpsalmer som jag brukar rekommendera är nr 84 "Vi lyfter våra hjärtan" och 411 "Gud har omsorg om vårt släkte". dessa är inte så välkända men däremot relativt lättsjungna även om man inte har hört dem tidigare. Sedan finns förstås julpsalmerna om vigseln gäer rum i jultid och sommarpsalmerna om det är en sommarvigsel.
    Bra exempel, de hade vi
  • Aleta

"Blott en dag", har den blivit enbart en begravningspsalm?
    Jag ville ha den på ett dop, men alla protesterade, så det fick bli "trygga räkan" istället.

• Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-02-17 19:03:43 följande:
    "Blott en dag", har den blivit enbart en begravningspsalm?Jag ville ha den på ett dop, men alla protesterade, så det fick bli "trygga räkan" istället.
    Nej, den är egentligen ingen begravningspsalm - det är väl helt enkelt så att människors kunskap om psalmer hela tiden krymper. Så är det då dags att gå till prästen och tala om mormors begravning och man funderar: "Hmm...vilka psalmer ska vi säga till prästen att vi vill ha nu då...? Tja, vad finns det för psalmer egentligen...? Jo, jag vet, den där ´Blott en dag´, den är väl vacker. Den tar vi."

Men innehållsmässigt är den ju inte alls någon begravningspsalm (och det är ju för övrigt inte "Härlig är jorden" heller)
  • passionsblomman

Jag måste bara säga att är det nå gång Blott en dag-texten är relevant och väl värd att ha med sig, så är det väl ändå MEDAN man lever här på jorden! Jag ÄLSKAR den psalmen!

"Som din dag-så skall din kraft och vara, detta löfte gav han mig" *sjunger*

Aleta skrev 2009-02-17 19:03:43 följande:
    "Blott en dag", har den blivit enbart en begravningspsalm?Jag ville ha den på ett dop, men alla protesterade, så det fick bli "trygga räkan" istället.
Svar på tråden Fråga prästerna 6