• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Aleta

Jag med, jag blev lite besviken, vår präst avrådde faktiskt från den.
    Måste jag vänta tills jag dör innan jag får höra den?

passionsblomman skrev 2009-02-17 19:07:40 följande:
    Jag måste bara säga att är det nå gång Blott en dag-texten är relevant och väl värd att ha med sig, så är det väl ändå MEDAN man lever här på jorden! Jag ÄLSKAR den psalmen!"Som din dag-så skall din kraft och vara, detta löfte gav han mig" *sjunger*
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-02-17 19:07:40 följande:
    Jag måste bara säga att är det nå gång Blott en dag-texten är relevant och väl värd att ha med sig, så är det väl ändå MEDAN man lever här på jorden! Jag ÄLSKAR den psalmen!"Som din dag-så skall din kraft och vara, detta löfte gav han mig" *sjunger*
    Instämmer!
  • Sobeit

Jag satt och läste olika vigselpsalmer och hittade ingen som passade oss. Däremot har jag funnit tre andra som vi båda tycker om. Tror ni att det skkulle kunna bli några problem med psalmerna 200, 201 och 791 på ett bröllop. Tycker sjöälv att de alla tre fungerar väldigt bra på ett julibröllop.

tacksam för svar!

• passionsblomman

Trodde ALDRIG att jag skulle skriva så i Prästtråden, men: GÖR INTE SOM PRÄSTEN RÅDDE DÅ! (själv chockad att jag skrev det )Aldrig i livet att den skrevs enkom för begravningar, det kan ingen få mig att tro!

Aleta skrev 2009-02-17 19:09:38 följande:
    Jag med, jag blev lite besviken, vår präst avrådde faktiskt från den.Måste jag vänta tills jag dör innan jag får höra den?
  • Kjell Präst
    Sobeit skrev 2009-02-17 19:23:35 följande:
    Jag satt och läste olika vigselpsalmer och hittade ingen som passade oss. Däremot har jag funnit tre andra som vi båda tycker om. Tror ni att det skkulle kunna bli några problem med psalmerna 200, 201 och 791 på ett bröllop. Tycker sjöälv att de alla tre fungerar väldigt bra på ett julibröllop.tacksam för svar!
    Inga som helst problem. De två första är nog de vanligast förekommande på sommarbröllop, tillsammans med 199.
  • Tooticki
    Aleta skrev 2009-02-17 19:09:38 följande:
    Jag med, jag blev lite besviken, vår präst avrådde faktiskt från den.Måste jag vänta tills jag dör innan jag får höra den?
    Vår organist gjorde det med. Älskar den psalmen och dessutom är det en som många faktiskt kan! Min svärfar är begravningsentreprenör så vi besparade honom denna association vid vårt bröllop, men tråkigt är det!
  • Aleta

Tooticki och Passionsblomman, vi startar en ny proteströrelse!
    Blott en dag åt folket! (Som lever.)

• Tooticki
    Aleta skrev 2009-02-18 08:56:06 följande:
    Tooticki och Passionsblomman, vi startar en ny proteströrelse!Blott en dag åt folket! (Som lever.)
    Jag kan fixa plakat
  • Kjell Präst
    Tooticki skrev 2009-02-18 09:03:44 följande:
    Jag kan fixa plakat
    Jag kan fixa ett kyrktorn att sätta upp dem i
  • Tooticki

Kjell Präst skrev 2009-02-18 09:08:56 följande:

Jag kan fixa ett kyrktorn att sätta upp dem i
Svar på tråden Fråga prästerna 6