• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-02-10 19:05:56 följande:

Hm! Det där är knivigt! Jag förstår förstås er vilja att visa uppskattning för det arbetet prästen i fråga lägger ned utan ersättning, men saken är den att vi faktiskt inte FÅR ta emot något för egen del som ersättning för kyrkliga handlingar.De får aldrig uppfattas som om de är till "salu".Åtminstone i mitt kontrakt har vi haft saken uppe till diskussion, och där har det framkommit att typ en gädda som någon fiskat kan man äta upp, men så fort något har ett "värde" ska det räknas som en gåva till församlingen - inte till prästen personligen.Det kan verka petigt, men har att göra med vår trovärdighet.Så om ni vill ge prästen något är blommor eller något som går att äta/dricka max vad h*n "får" ta emot.
    Och, så småningom, kanske ett foto av brudparet? Det uppskattas alltid, jag har ett par stycken sådana på min anslagstavla på jobbet.
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-02-10 18:29:43 följande:
    Hur var det förr i tiden? alltså för riktigt länge sedan? Hade Prästerna lön då? eller kan det vara så att detta lever kvar som en rest från en tid då både läkare präster och lärare fick gåvor av folk "som betalning"? ngn som vet?
    Jag misstänker att du är något på spåren där!
  • lottis77

Den församling som hör till det kapell där vi ska viga oss (det är inte vår "hemförsamling")kunde inte erbjuda oss någon präst det datum vi ska gifta oss. Från den församlingen fick vi hemnumret till en pensionerad präst som jobbat för dem tidigare. Han ska nu viga oss. Eftersom han inte längre arbetar, hur fungerar det då med ersättning?

• passionsblomman

Jag med, misstänker det lite, men jag vet inte alls säkert...

Kjell Präst skrev 2009-02-10 19:10:55 följande:

Jag misstänker att du är något på spåren där!
  • Kjell Präst
    lottis77 skrev 2009-02-10 19:11:53 följande:
    Den församling som hör till det kapell där vi ska viga oss (det är inte vår "hemförsamling")kunde inte erbjuda oss någon präst det datum vi ska gifta oss. Från den församlingen fick vi hemnumret till en pensionerad präst som jobbat för dem tidigare. Han ska nu viga oss. Eftersom han inte längre arbetar, hur fungerar det då med ersättning?
    Ingen präst har rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar, pensionerad eller ej. Möjligen kan reseersättning bli aktuell om prästen har långt att resa.
  • lottis77

Kjell Präst skrev 2009-02-10 19:14:41 följande:

Ingen präst har rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar, pensionerad eller ej. Möjligen kan reseersättning bli aktuell om prästen har långt att resa.
    Tack för snabbt svar, då vet vi!
  • lottis77

Hur gör man när det gäller ersättning till kantor då? Är det samma regler som gäller för dem som för präster?

• En till präst
    lottis77 skrev 2009-02-10 19:46:56 följande:
    Hur gör man när det gäller ersättning till kantor då? Är det samma regler som gäller för dem som för präster?
    Nej. Kantorer handskas inte på samma omedelbart med "förvaltning av en kyrklig handling" som prästen, och därmed kan han/hon sas extraknäcka och ta betalt för jobbet. Det ska naturligtvis redovisas och betalas skatt på det arbetet som på allt annat jobb.
  • elsi

hej kjell präst och en till präst, Jag skulle vilja ha eran åsikt om det här..bröllopet är i maj
    Jag är helt chockad

Bokade kyrkan i höstas, vi skulle vilja ha e vis präst pga språket.
    Vi skulle stämma av, i jan/feb att just den prästen var ledig
    Fästmannen ringde, Prästen svarade och berättade att Prästen är inte ledig men kunde "hjälpa till" om vi donerade en summa till pakistan, Hur mycket frågade m2b, nej vi ska inte prata pengar sa P.
    M2b,:- em ja er ok vad är det för post giro nummer? hur gå det till...
    P:- em nej er.. men du kan bara stoppa den i en kuvert..
    Förresten är din fästmö svenska? M2b nej P oj då bli det problem för ni måste vara folbokförd och medlem i svenska krykan (M2b förklarade att vi är både, och jag är medlem, ha bott här länge mm)

För att kunna gifta sig i svenska krykan ska man vara medlem,
    det är dessutom.. GRATIS,
    ... Nu blev vi, i så många ord tillfrågade om vi kan betala denna prästen för en "extra knäck" för att det är dennes lediga dag.

Korrupt? Svarta pengar? Det här börjat lukta som Vaticanen.
    Ska jag anmäla denne? Kontakta den som ha huvud ansvar för denna kyka?

• Kjell Präst
    elsi skrev 2009-02-11 08:02:50 följande:
    Ska jag anmäla denne? Kontakta den som ha huvud ansvar för denna kyka?
    Ja, det tycker jag. Jag skäms å denne prästs vägnar.
    För övrigt så räcker det ju att en av er är medlem för att det ska vara gratis.
Svar på tråden Fråga prästerna 6