• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst
    Snäckan4 skrev 2009-02-11 10:18:24 följande:
    Det är ok att ringa direkt till prästen då? Kan jag få direktnumret via församlingen eller brukar de inte lämna ut det?
    Jag vet inte vilka församlingar det rör sig om, men ofta finns kontaktuppgifter (adress, telefon och e-post) till prästerna på hemsidan. Det rör sig normalt inte om prästernas privata uppgifter utan sätt att nå dem i tjänsten. Jag själv står visserligen i telefonkatalogen men skulle inte uppskatta om brudpar började ringa privat till mig.
    Nu har inte alla församlingar hemsidor(men de flesta skulle jag tro). Då får du gå via församlingsexpeditionen.
  • Snäckan4

Nej, självklart tänkte jag inte ringa hem till dem! Det skulle jag själv inte vilja. Vi får hoppas att det löser sig. Tack för svaren!

• Kjell Präst
    Snäckan4 skrev 2009-02-11 10:25:33 följande:
    Nej, självklart tänkte jag inte ringa hem till dem! Det skulle jag själv inte vilja. Vi får hoppas att det löser sig. Tack för svaren!
    www.svenskakyrkan.se kan du ta reda på vilka församlingar som finns i närheten av dig, och hur man kontaktar dem.
  • lerkorg

Jag tror inte att alla präster följer detta. Jag har en vän som gifter sig nu i vår och de ska ha en pensionerad präst som viger dem. De kommer att få betala henne 1500:- för det. Jag har även hört om flera som fått betala.

Kjell Präst skrev 2009-02-10 19:14:41 följande:

Ingen präst har rätt att ta betalt för kyrkliga handlingar, pensionerad eller ej. Möjligen kan reseersättning bli aktuell om prästen har långt att resa.
  • Kjell Präst
    lerkorg skrev 2009-02-11 12:32:48 följande:
    Jag tror inte att alla präster följer detta. Jag har en vän som gifter sig nu i vår och de ska ha en pensionerad präst som viger dem. De kommer att få betala henne 1500:- för det. Jag har även hört om flera som fått betala.Kjell Präst skrev 2009-02-10 19:14:41 följande:
    Nej, uppenbarligen följer inte alla präster detta (se inlägg 799)Men de präster som tar betalt för vigslar gör F-E-L, låt oss göra detta fullkomligt klart!
  • MrsCoverdale

Åh vad glad jag blev när jag hittade den här tråden!!

Jag har lite frågor.

1) Har prästen rätt att säga nej till överlämning verkligen??? =0
    2) Får man välja vilken översättning av bibeln man vill att prästen läser ur? Jag tycker inte om den nya översättningen utan vill att den gamla används.
    3) Jag har funnit jättefina löften på internet som jag vill läsa, vill dock fortfarande att prästen läser mening för mening sådär som det brukar vara. Tror du att prästerna är flexibla på det sättet??
    4) Hur många solosånger "får" man ha..? Mig veterligen brukar det vara 2 men vi vill ha 3..

Svaren på mina frågor finns säkert någonstans, i någon av de olika trådarnas 100tals sidor.. men jag frågar ändå och hoppas att jag inte är besvärlig! =)

• altervattnet

våran präst gav oss en liten "lathund" på hur vigseln går till..
    i det bladet fanns det 2 dikter som en skulle helst läsas av någon annan än prästen. Nu undrar jag om man kan byta ut en av dikterna till en lite enklare dikt som kan läsas av min m2b`s dotter som är 8 år gammal?

• elsi

Kjell, och en till präst,
    Tack snälla för era svar,ang våran Präst som ville ha en "donation till palastinien" ( inte pakistan som jag sa)

Vi komma att förmodligen försöka hitta någon annan. prästen i frågan ville inte heller träffa oss förran 2veckor innan bröllopet. personligen tycker jag att det är lite sent.

• Kjell Präst
    MrsCoverdale skrev 2009-02-12 19:18:35 följande:
    Åh vad glad jag blev när jag hittade den här tråden!!Jag har lite frågor.1) Har prästen rätt att säga nej till överlämning verkligen??? =0 2) Får man välja vilken översättning av bibeln man vill att prästen läser ur? Jag tycker inte om den nya översättningen utan vill att den gamla används.3) Jag har funnit jättefina löften på internet som jag vill läsa, vill dock fortfarande att prästen läser mening för mening sådär som det brukar vara. Tror du att prästerna är flexibla på det sättet??4) Hur många solosånger "får" man ha..? Mig veterligen brukar det vara 2 men vi vill ha 3..Svaren på mina frågor finns säkert någonstans, i någon av de olika trådarnas 100tals sidor.. men jag frågar ändå och hoppas att jag inte är besvärlig! =)
    Du är inte alls besvärlig!
    1) Javisst, prästen är ansvarig för gudstjänsten och avgör detta.
    2)Nej, det är den aktuella översättningen som ska användas
    3)Omöjligt är det inte, innehållssmässigt ärdet viktiga är att löftena uttrycker brudparets vilja att leva tillsammans livet ut. det vanliga är dock att om amn använder egna löften läser man dem utan prästen shjälp så att säga.
    4)Det går bra att ha tre solosånger.
  • Kjell Präst
    altervattnet skrev 2009-02-12 19:27:23 följande:
    våran präst gav oss en liten "lathund" på hur vigseln går till..i det bladet fanns det 2 dikter som en skulle helst läsas av någon annan än prästen. Nu undrar jag om man kan byta ut en av dikterna till en lite enklare dikt som kan läsas av min m2b`s dotter som är 8 år gammal?
    Det ingår inga dikter i vigseln. Är det bibeltexter du menar så kan man inte ersätta dem med dikter.
Svar på tråden Fråga prästerna 6