• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • passionsblomman

Ja, märkligt....

En till präst skrev 2009-02-16 12:03:30 följande:
    Jag har varit med om en lite märklig företeelse sen mobiltelfonin slog igenom totalt: Brudparet var i tid, men vägrade komma till kyrkan innan alla de gäster som var försenade hade kommit. En av bröllopsvärdarna stod då vid kyrkdörren och ringde till brudgummen vartefter gästerna droppade in, medan brudparet cirkulerade omkring i sin bil någon stans i omgivningarna. När sista gästen var på plats parkerade de utanför kyrkan och vigseln kunde äntligen börja. Just den gången GICK det att göra så här, eftersom vi inte hade någon mer vigsel den dagen. Men jag tycker ändå det var väldigt märkligt.
  • Kjell Präst

Jag har varit med om en lite märklig företeelse sen mobiltelfonin slog igenom totalt: Brudparet var i tid, men vägrade komma till kyrkan innan alla de gäster som var försenade hade kommit. En av bröllopsvärdarna stod då vid kyrkdörren och ringde till brudgummen vartefter gästerna droppade in, medan brudparet cirkulerade omkring i sin bil någon stans i omgivningarna. När sista gästen var på plats parkerade de utanför kyrkan och vigseln kunde äntligen börja. Just den gången GICK det att göra så här, eftersom vi inte hade någon mer vigsel den dagen. Men jag tycker ändå det var väldigt märkligt.
    Men vad i...!!!! Jag skulle bli vansinnig, jag som vid ett dop en gång satte igång kyrkklockorna på utsatt tid trots att (nej, på grund av att, faktiskt) alla gäster fortfarande bekymmerslöst stod småpratande utanför kyrkan (Dopfamiljen var förstås inne, jag är inte hjärtlös på det sättet )
  • tågjäntan

Min systers sambo var chaufför från platsen där vi sov, till frisören, till kyrkan. Han ville verkligen ha god tid på sig och såg till att jag bokade tiden hos frissan i god tid, i fall något skulle hända på väg till kyrkan. Det ledde till att vi var på macken nära kyrkan ca 45 min innan vigseln. Det var mina livs längsta 45 minuter . Men det hade inte varit skönt att ha kommit med andan i halsen heller.

• En till präst
    tågjäntan skrev 2009-02-16 12:27:44 följande:
    Min systers sambo var chaufför från platsen där vi sov, till frisören, till kyrkan. Han ville verkligen ha god tid på sig och såg till att jag bokade tiden hos frissan i god tid, i fall något skulle hända på väg till kyrkan. Det ledde till att vi var på macken nära kyrkan ca 45 min innan vigseln. Det var mina livs längsta 45 minuter . Men det hade inte varit skönt att ha kommit med andan i halsen heller.
    Det låter lite väl tilltaget med extra tid... Men som sagt; det kunde varit värre om ni hade kommit rusande i sista stund, svettiga och med hög puls....

Det bästa är om man kan hitta någon bra plats i närheten av kyrkan att åka till. Många kyrkor har också det som kallas "Brudkammare", alltså ett utrymme där brudparet kan vara gömda tills det är dags.
  • Svanboet

Det är ju så man inte kan låta bli att dra på munnen - vilket brudpar!

• Tooticki

Vi fotades 1 timma innan i närheten av kyrkan. Så vi började fotas vid kyrkan och flyttade oss sedan längre och längre bort så när gästerna började komma så kunde de inte se oss men vi kunde hålla koll på dem. Sen gömde vi oss i lokalen där vi hade vår mottagning efteråt de sista 7 minuterna.

• Tooticki
    Tooticki skrev 2009-02-16 12:33:00 följande:
    Vi fotades 1 timma innan i närheten av kyrkan. Så vi började fotas vid kyrkan och flyttade oss sedan längre och längre bort så när gästerna började komma så kunde de inte se oss men vi kunde hålla koll på dem. Sen gömde vi oss i lokalen där vi hade vår mottagning efteråt de sista 7 minuterna.
    Men! En sak blev jag lite fascinerad av. Den kyrka vi gifte oss i har ingången på kortsidan, där står vi under klockringningen och håller varandra krampaktigt i händerna med de stängda dörrarna in till kyrkan framför oss. Då kommer det en kvinna i 50-årsåldern och tränger sig förbi oss och säger "ja, jag ska bara titta på kyrkan" och öppnar dörren och går in. Jag är med på att kyrkan är öppen för allmänheten och bla bla men lite dåligt att hon inte förstod stundens allvar så att säga!
  • En till präst
    Svanboet skrev 2009-02-16 12:31:32 följande:
    Det är ju så man inte kan låta bli att dra på munnen - vilket brudpar!En till präst skrev 2009-02-16 12:03:30 följande:
    Nja - vi som tjänstgjorde den dagen kunde nog låta bli att dra på munnen....
  • Svanboet

Jag jobbade ett par sommrar med kyrkans ungdomsgrupp och vi råkade stappla in mit ti en utgångsmarsch en gång. Gissa om försten i i kyrkan snabbt svepte igen dörren och så stod vi i vapenhuset och tryckte tills brudparet hunnit ut (utgång längst bak, vapenhuset på sidan) Vi tyckte det var pinsamt att störa på det viset.

Tooticki skrev 2009-02-16 12:35:55 följande:
    Men! En sak blev jag lite fascinerad av. Den kyrka vi gifte oss i har ingången på kortsidan, där står vi under klockringningen och håller varandra krampaktigt i händerna med de stängda dörrarna in till kyrkan framför oss. Då kommer det en kvinna i 50-årsåldern och tränger sig förbi oss och säger "ja, jag ska bara titta på kyrkan" och öppnar dörren och går in. Jag är med på att kyrkan är öppen för allmänheten och bla bla men lite dåligt att hon inte förstod stundens allvar så att säga!
  • Soldemor

Låter nästan som om vi har haft samma vigsel...!
Svar på tråden Fråga prästerna 6