• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Shortvalleywoman

fast ska man ha såpbubblor, så får man ju naturligtvis köpa de som är gjorda speciellt för ändamålet. Bröllopsbubblorna är gjorda så att de inte ska lämna fläckar på kläderna...

• Saggezza

Timba skrev 2009-02-09 10:50:50 följande:
    Med risk för att låta som en glädjedödare...men hur tar kläderna, ffa vit brudklänning, såpbubblor och rosblad? Kanske inte spelar någon som helst roll men om 100 pers blåser såpa eller kastar blad? Håller med en till präst att det är läckert med bubblor. Det ser så romantiskt ut när brudparet omringas av skimrande bubblor. Och så slipper de/man hårt ris i ansiktet och på frissan.

Vad jag har kollat på så ska de vara något som gör att de här bubblorna inte ska avge fläckar, hur det är med det sen har jag ingen aning om...

• En till präst

"specialbubblor" ger inga fläckar.
    Knappast rosenblad heller om man inte "gnuggar" dem mot kläderna. Har i alla fall aldrig sett någon som sett fläckig ut efter att man kastat blad - de är ju små och lätta och flyger mest omkring i luften.

Men vill man vara helt säker kanske bubblor är bäst.
    Ris fastnar som någon påpekade ÖVERALLT: I håret, innanför klänningen, i BHn - ja, överallt där det kommer in.

• MulleNuh

Just det! En fråga om detta vigselsamtal!

Brukar man ses bara ett par veckor innan? Eller vad är vanligast?

Och vad sägs på detta samtal?

• Svanboet

Det är jag också nyfiken på!

MulleNuh skrev 2009-02-09 11:01:42 följande:
    Just det! En fråga om detta vigselsamtal!Brukar man ses bara ett par veckor innan? Eller vad är vanligast?Och vad sägs på detta samtal?
  • En till präst
    MulleNuh skrev 2009-02-09 11:01:42 följande:
    Just det! En fråga om detta vigselsamtal!Brukar man ses bara ett par veckor innan? Eller vad är vanligast?Och vad sägs på detta samtal?
    Jätteolika!!!

Jag bokar tid så fort jag får en vigselblankett, även om vigseln är om ett halvår. Andra hör av sig närmare inpå vigseln.
    Jag träffar gärna paret i vigselkyrkan, andra träffar dem hemma hos paret, eller på pastorsexpeditionen.

Det man pratar om varierar säkert också från präst till präst, men jag brukar fråga om parets "historia" - hur de träffats, vad de varit med om tillsammans, hur de ser på framtiden, om de vill ha barn (eller om de redan har barn) och vad de förväntar sig av äktenskapet. Jag vill gärna få en bild av vilka de är som människor, och jag tror också det är fint för paret att få berätta för om sin kärlek för en utomstående.

Sen går vi över till själva vigseln: hur mycket folk det blir, om några ska ha uppgifter, vilken musik det ska vara, psalmer och sånt. Sen brukar jag "öva" så paret får känna på hur de ska gå, ge lite praktiska tips om klänning och trappor, och om de vill så går vi helt enkelt igenom hela akten från ingångsmusik till uttåg (utan att ställa frågorna, förstås).

Men alla präster gör olika, och långt ifrån alla kör "övning".
    Alla uppskattar dock om de får hindersprövningen i näven senast vid vigselsamtalet.
  • MulleNuh

Ja men det där lät ju kanon!!
    Hoppas "vår" präst ringer i GOD tid..

En till präst skrev 2009-02-09 11:10:08 följande:

Jätteolika!!!Jag bokar tid så fort jag får en vigselblankett, även om vigseln är om ett halvår. Andra hör av sig närmare inpå vigseln.Jag träffar gärna paret i vigselkyrkan, andra träffar dem hemma hos paret, eller på pastorsexpeditionen.Det man pratar om varierar säkert också från präst till präst, men jag brukar fråga om parets "historia" - hur de träffats, vad de varit med om tillsammans, hur de ser på framtiden, om de vill ha barn (eller om de redan har barn) och vad de förväntar sig av äktenskapet. Jag vill gärna få en bild av vilka de är som människor, och jag tror också det är fint för paret att få berätta för om sin kärlek för en utomstående. Sen går vi över till själva vigseln: hur mycket folk det blir, om några ska ha uppgifter, vilken musik det ska vara, psalmer och sånt. Sen brukar jag "öva" så paret får känna på hur de ska gå, ge lite praktiska tips om klänning och trappor, och om de vill så går vi helt enkelt igenom hela akten från ingångsmusik till uttåg (utan att ställa frågorna, förstås).Men alla präster gör olika, och långt ifrån alla kör "övning".Alla uppskattar dock om de får hindersprövningen i näven senast vid vigselsamtalet.
  • Svanboet

Jag har en fråga som kanske anses dum i sammanhanget - hur ofta sker det att brudpar vill använda kyrkor och kyrkans lokaler för bröllop som inte är kyrkliga? Får man det?

• MulleNuh

Det tror jag inte man får! Man måste väl ha minst 2 psalmer tex..

Men sen kan man ju bara få äktenskapet välsignat,

Svanboet skrev 2009-02-09 11:12:40 följande:
    Jag har en fråga som kanske anses dum i sammanhanget - hur ofta sker det att brudpar vill använda kyrkor och kyrkans lokaler för bröllop som inte är kyrkliga? Får man det?
  • MulleNuh

(tror jag har lärt mig LITE av prästerna här inne )

Svar på tråden Fråga prästerna 6