MulleNuh skrev 2009-02-09 11:01:42 följande:
Just det! En fråga om detta vigselsamtal!Brukar man ses bara ett par veckor innan? Eller vad är vanligast?Och vad sägs på detta samtal?
Jätteolika!!!
Jag bokar tid så fort jag får en vigselblankett, även om vigseln är om ett halvår. Andra hör av sig närmare inpå vigseln.
Jag träffar gärna paret i vigselkyrkan, andra träffar dem hemma hos paret, eller på pastorsexpeditionen.
Det man pratar om varierar säkert också från präst till präst, men jag brukar fråga om parets "historia" - hur de träffats, vad de varit med om tillsammans, hur de ser på framtiden, om de vill ha barn (eller om de redan har barn) och vad de förväntar sig av äktenskapet. Jag vill gärna få en bild av vilka de är som människor, och jag tror också det är fint för paret att få berätta för om sin kärlek för en utomstående.
Sen går vi över till själva vigseln: hur mycket folk det blir, om några ska ha uppgifter, vilken musik det ska vara, psalmer och sånt. Sen brukar jag "öva" så paret får känna på hur de ska gå, ge lite praktiska tips om klänning och trappor, och om de vill så går vi helt enkelt igenom hela akten från ingångsmusik till uttåg (utan att ställa frågorna, förstås).
Men alla präster gör olika, och långt ifrån alla kör "övning".
Alla uppskattar dock om de får hindersprövningen i näven senast vid vigselsamtalet.