• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • mammatill2

Kjell Präst skrev 2009-02-03 04:20:17 följande:

Då behöver ni inte komma ihåg någonting alls. Inte ens namnen, det är bara att säga som prästen säger.
    Det kan vara nog så svårt upptäckte min blivande i kyrkan. Han höll på att kasta om namnen så prästen fick hjälpa honom lite extra.
    Sen höll jag på att börja gapskratta så jag kunde knappt säga något efter det.
    Men det var bara roligt och allt blev mer avslappnat efter det.
  • Timba

Ännu en psalmfråga (som kanske ligger fel i forumet, jag vet inte?):

Finns det någon här som har tips på en lämplig psalm som inte är en traditionell vigselpsalm (har inte hittat någon sådan som jag direkt föll för) utan som handlar mer allmänt om kärlek etc? Gifter mig på hösten så alla sommarpsalmer går bort.

Har ju en favorit; 'änglarna sjunger i himlen men den kanske inte passar på bröllop? Sedan har jag en till; du vet väl om att du är värdefull (men det kanske är samma sak där, att den inte passar in?) Och så min absoluta favvo; härlig är jorden men jag vet att den är vanligast på begravningar så den går kanske bort direkt?
    Vore jätteglad för tips på psalmer som kan passa, gärna lättsjungna och glada, eller vackra

• Fairytales

Vi hade "Härlig är jorden" på vårt bröllop i december; så mycket begravningspsalm är den inte.

• Jeez

timba, alla tre funkar utmärkt på bröllop!

• Timba
    Fairytales skrev 2009-02-04 10:55:37 följande:
    Vi hade "Härlig är jorden" på vårt bröllop i december; så mycket begravningspsalm är den inte.
    Ok! Ja den handlar ju om tidevarv och släkten som tar vid så den borde ju kunna passa lite varstans. Hade den på ett barndop men prästen tyckte jag var heltossig då Tror att den ligger under begravningsgenren men jag är osäker. Någon präst här som vet? Ja, nu har ju Jeez svarat att det är ok så...
  • Jeez

Jag känner fö en organist som tycker att det är "fel fel fel" att "alla" väljer Härlig är jorden på begravningar året runt. Hanmenar att den bara borde sjungas i juletid (pga den tredje versen). Jag tycker att han har fel. Den funkar i många sammanhang och den handlar om livet!

• Soldemor
    Jeez skrev 2009-02-04 12:39:29 följande:
    Jag känner fö en organist som tycker att det är "fel fel fel" att "alla" väljer Härlig är jorden på begravningar året runt. Hanmenar att den bara borde sjungas i juletid (pga den tredje versen). Jag tycker att han har fel. Den funkar i många sammanhang och den handlar om livet!
    Precis! Första gången jag hörde den, var på min konfirmation. Och den är verkligen en allround-psalm som funkar på alla kyrkliga handlingar och på gudstjänster.
  • Kjell Präst
    Timba skrev 2009-02-04 12:02:13 följande:
    Tror att den ligger under begravningsgenren men jag är osäker. Någon präst här som vet?
    Tror att den står under "Pilgrimssånger" faktiskt.
  • Krystal

Tänkte på dom där prästerna inom sspx som det har pratas om en del på tv:n det senaste.
    Om dom nu är i allmänhet inte "godkända" som präster (av katolska kyrkan pga av bannlysning), hur blir det då om en sådan präst viger ett par?
    Gäller inte det då eller? Kan någon komma i efterhand och säga "Nä stopp och belägg, eran vigsen gills inte för ni hade en sspx präst?"

Svar på tråden Fråga prästerna 6