• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Luucie

Kjell Präst skrev 2009-01-31 14:29:10 följande:

Jag svarade, kolla inlägg 626!
    Oj, missade Tack!
  • Luucie

Jag har varit på två vigslar när bruden blir framförd till sin blivande. En gång av mamman och en gång av pappan.

Det var ett så otroligt rörande ögonblick att se paren när de fick se varandra för "första" gången.
    Jag glömmer det aldrig, just det ögonblicket. Och jag har pratat med dem efteråt och de säger samma sak.

Om man vill uppleva det är det bättre att gå in själv då?

• Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-01-31 15:18:48 följande:
    Jag har varit på två vigslar när bruden blir framförd till sin blivande. En gång av mamman och en gång av pappan.Det var ett så otroligt rörande ögonblick att se paren när de fick se varandra för "första" gången.Jag glömmer det aldrig, just det ögonblicket. Och jag har pratat med dem efteråt och de säger samma sak.Om man vill uppleva det är det bättre att gå in själv då?
    Jag kan egentligen inte svara på detta, det är så fjärran från mitt sätt att tänka. För mig är det självklart att brud och brudgum tillsammans vandrar uppför altargången. Visst är det väl snäppet bättre att bruden går in ensam än leds in av pappa, men jag tycker att det sätter väl mycket fokus på bruden, snarare än på brudparet.
  • Duchess

Kan inte brudgummen ledas in av sin mamma?

Luucie skrev 2009-01-31 15:18:48 följande:
    Jag har varit på två vigslar när bruden blir framförd till sin blivande. En gång av mamman och en gång av pappan.Det var ett så otroligt rörande ögonblick att se paren när de fick se varandra för "första" gången.Jag glömmer det aldrig, just det ögonblicket. Och jag har pratat med dem efteråt och de säger samma sak.Om man vill uppleva det är det bättre att gå in själv då?
  • Luucie
    Duchess skrev 2009-01-31 15:36:52 följande:
    Kan inte brudgummen ledas in av sin mamma?
    Jo i vårat fall får det nog bli så för jag har ingen pappa...

Nej men det är nog som Kjell Präst säger...mycket fokus på bruden...och jag som är en dramaqueen av rang vill väl inte gå misste om detta tillfälle
    Usch vad ytlig man är...

Nej faktiskt så blir det nog så att vi går in tillsammans.
    Men jag bara undrade...

Hade en tanke på att gå med syrran...för att jag gick med henne när hon gifte sig. Vi har bara varandra liksom och då vore det på något sätt trevligt att hålla henne i handen...
  • Nina och Rickard
    Wiggy skrev 2009-01-31 15:09:55 följande:
    Håller med prästerna här. Tycker man ska vandra in hand i hand och ut lika dant. Och angående Amazing Grace på engelska. Det går ju att ha med den som "extranummer", dvs utöver de två obligatoriska psalmerna. Fast jag tycker ju att den är något av en begravningshymn snarare än bröllopig.
    För bara några inlägg sedan ställde jag frågan om Oändlig nåd (Amazing grace) går att ha med på en vigsel..det verkar råda delade åsikten om ifall den känns enbart "begravig" eller om den kan kännas på nåt annat sätt Fast min fundering gällde inte den ståndpunkten utan texten överlag, den handlar ju om nåd och oavsett om man är troende eller inte så kan texten vara svår att kombinera med en vigsel..
  • JustMeAndMyLove

Hahaha, det där lät rätt roligt det :)

Ingen som kör på att gå in från sidorna, den ena med sina föräldrar och den andra med sina? Och sen bara paret som går ut på mitten.
    Blev det krongligt nu?

Jag är väldigt för symbolik och inte för seden i sig. Ser framför mig två familjer som förenas...

En till präst skrev 2009-01-31 14:14:25 följande:

Jag ställer mig skeptisk till allt sånt där - fattar inte vad folk har emot sina blivande män.
  • MulleNuh

Vilken bra idé!!!!

JustMeAndMyLove skrev 2009-01-31 17:37:13 följande:
    Hahaha, det där lät rätt roligt det :)Ingen som kör på att gå in från sidorna, den ena med sina föräldrar och den andra med sina? Och sen bara paret som går ut på mitten.Blev det krongligt nu?Jag är väldigt för symbolik och inte för seden i sig. Ser framför mig två familjer som förenas... En till präst skrev 2009-01-31 14:14:25 följande:
  • En till präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-31 17:37:13 följande:
    Hahaha, det där lät rätt roligt det :)Ingen som kör på att gå in från sidorna, den ena med sina föräldrar och den andra med sina? Och sen bara paret som går ut på mitten.Blev det krongligt nu?Jag är väldigt för symbolik och inte för seden i sig. Ser framför mig två familjer som förenas... En till präst skrev 2009-01-31 14:14:25 följande:
    Jag tycker inte det är jätteroligt.... snarare tragiskt eller tecken på att något är väldigt fel när så oerhört många brudar verkar känna större samhörighet och trygghet med pappa, brorsan, hunden eller vem som helst - utom den man de ska gifta sig med!
  • MulleNuh

Du VILL verkligen inte läsa det tjejerna skriver ser jag..
    Du lägger in en alldedes egen tolkning i allt.

En till präst skrev 2009-02-01 01:25:15 följande:

Jag tycker inte det är jätteroligt.... snarare tragiskt eller tecken på att något är väldigt fel när så oerhört många brudar verkar känna större samhörighet och trygghet med pappa, brorsan, hunden eller vem som helst - utom den man de ska gifta sig med!
Svar på tråden Fråga prästerna 6