• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Timba
    Tizia skrev 2009-01-29 19:02:11 följande:
    Hej präster !Jag såg på "bonde söker fru"-bröllopet på tv och där hoppade de över "tills döden skiler er åt" och avslutade med .."att älska varandra i lust och nöd"Får man göra så ? Min präst säger att vi inte får ändra på något i den texten å jag vill helst slippa "död-delen"..
    Hej! Jag har frågat samma fråga i inlägg 499. Prästerna har svarat i ett par inlägg efter om du backar i tråden. Hälsningar timba
  • GoS09

Vi kommer ha psalm 861 och 82, men finns dessa på cd eller liknande? Detta utifrån att vi inte har instrument i kyrkan...

• Kjell Präst
    GoS09 skrev 2009-01-29 20:08:54 följande:
    Vi kommer ha psalm 861 och 82, men finns dessa på cd eller liknande? Detta utifrån att vi inte har instrument i kyrkan...
    Vet inte,men helt omöjligt är det väl inte att de finns inspelade. Men det finns inte, såvitt jag vet, en komplett psalmbok på CD.
  • Kjell Präst
    Hej präster !Jag såg på "bonde söker fru"-bröllopet på tv och där hoppade de över "tills döden skiler er åt" och avslutade med .."att älska varandra i lust och nöd"Får man göra så ? Min präst säger att vi inte får ändra på något i den texten å jag vill helst slippa "död-delen"..
    Som Timba skriver: Frågan är nyligen besvarad, men kort repris kommer: Nej, man får inte helt utesluta delen om döden - men den kan omformuleras.
  • MolsonCanadian

Ja, bara han uttryckligen frågar om de de facto är schartauaner, för det är inte schartaunismen som ligger till grund för Missionsprovinsen.

MV85 skrev 2009-01-29 14:14:54 följande:
    Ingen risk... han har koll.. där emot har inte jag!
  • hhr

Hallå! Vi vill ha våra vänner som sjunger ingångs sång i kyrkan. Dessutom kommer det bara att bli 1 psalm och 2 låtar som vår kompis sjunger, dessutom slutar hon med en egenskriven utgångs sång. Får man ha det så..har inte hunnit kolla med "vår" präst än?

• älskarlivet

Ni måste ha minst 2 psalmer med!

hhr skrev 2009-01-29 20:30:22 följande:
    Hallå! Vi vill ha våra vänner som sjunger ingångs sång i kyrkan. Dessutom kommer det bara att bli 1 psalm och 2 låtar som vår kompis sjunger, dessutom slutar hon med en egenskriven utgångs sång. Får man ha det så..har inte hunnit kolla med "vår" präst än?
  • hhr

ojdå! Jaha...ok..dax att börja tänka igen då...Tack

• Jeez

Du har säkert kollat svaren som hänvisas till, men jag påminner om att bonde söker fru bröllopet var en vigsel i en annan ordning än den Svenskkyrkliga!¨

• mammatill2

En till präst skrev 2009-01-29 11:26:26 följande:

Jag har också alltid haft vigseln först och dopet sen - det känns naturligt. Paret "fick" ju varandra först och barnet sen. Men när jag tänker efter finns det nog inga tunga teologiska skäl för den ordningen, så man skulle nog kunna göra tvärtom också.
    Så långt har jag ärligt talat inte tänkt.
    Men med tanke på att vi döpt vår son tidigare så kanske man inte tänker på det viset.
    Jag kommer inte att ändra mig heller då vigsel/dop är om två dagar.
Svar på tråden Fråga prästerna 6