• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • MV85
    MolsonCanadian skrev 2009-01-28 20:35:43 följande:
    Aha. Det kan jag tänka mig. Känner till en del avstängningar. Du/ni kanske ska kolla upp varför de inte är välkomna?
    Lämnar den biten till honom... Inte alltid det handlar om avstängningar heller, utan att vissa församlingar inte vill ha vissa präster där för att de inte vill förknippas med dem och det de står för utan för en "modern" kyrka osv...
    Men ja, den som det just nu lutar mest åt har förlorat sin krage eller vad man ska säga... Pg.a att han är aktiv i något som jag nu inte kommer ihåg namnet på... De ser sig i alla fall som en utbrytning av svenska kyrkan, medan svenska kyrkan inte gör det...
  • Kjell Präst
    MV85 skrev 2009-01-28 20:41:41 följande:
    Lämnar den biten till honom... Inte alltid det handlar om avstängningar heller, utan att vissa församlingar inte vill ha vissa präster där för att de inte vill förknippas med dem och det de står för utan för en "modern" kyrka osv... Men ja, den som det just nu lutar mest åt har förlorat sin krage eller vad man ska säga... Pg.a att han är aktiv i något som jag nu inte kommer ihåg namnet på... De ser sig i alla fall som en utbrytning av svenska kyrkan, medan svenska kyrkan inte gör det...
    Missionsprovinsen har ju vigt egna biskopar och präster, men där är det snarast tvärtom - de själva vill vara en del av SvK, men SvK vill inte ha dem kvar.
  • Kjell Präst

momi boki skrev 2009-01-28 20:38:57 följande:

jag har en fråga ang hindersprövningen! visar man den på vigsel dagen eller då man träffar prästen nån månad innan ?
    Jag brukar rekommendera att brudparet tar med den vid vigselsamtalet, för om man väntar till vigseldagen och då råkar glömma den så blir man inte gift. Strängt förbjudet att viga ett par som inte har hindersprövningen med sig, då kan man bli av med sin tjänst.
  • Kjell Präst
    MulleNuh skrev 2009-01-28 20:41:02 följande:
    visst är det 4 månader innan man beställer den?? Ja, hindersprövningen?
    Har för mig att det är fyra månader den är giltig, ja.
  • momi boki

men man kan då som hjälp ta med den redan på samtalet då som en liten säkerhet

• MolsonCanadian

Låter som Missionsprovinsen det. De är uteslutna för att de har startat ett eget samfund och alltså inte längre är präster i Svenska kyrkan. Men de har egna prästvigningar. Börjar vederbörandes efternamn på B så är han ganska bekant till mig.

Lämnar den biten till honom... Inte alltid det handlar om avstängningar heller, utan att vissa församlingar inte vill ha vissa präster där för att de inte vill förknippas med dem och det de står för utan för en "modern" kyrka osv... Men ja, den som det just nu lutar mest åt har förlorat sin krage eller vad man ska säga... Pg.a att han är aktiv i något som jag nu inte kommer ihåg namnet på... De ser sig i alla fall som en utbrytning av svenska kyrkan, medan svenska kyrkan inte gör det...
  • MV85

Ingen aning vilket håll det är när ni börjar fråga... hade för mig det var åt ena hållet men kanske var åt andra ja.. hehehe
    Kommer inte ihåg alls vilket namn det var...

• En till präst

momi boki skrev 2009-01-28 20:52:54 följande:

men man kan då som hjälp ta med den redan på samtalet då som en liten säkerhet
    Det brukar vara tryggast så - både för präst och par. För som sagt; Om ni skulle komma till kyrkan och ha glömt hindersprövningen så FÅR prästen inte viga.
  • MolsonCanadian

De är dock inte heller nödvändigtvis schartauaner. Kanske din blivande har blandat ihop högkyrklig med schatauan..?

MV85 skrev 2009-01-28 21:03:26 följande:
    Ingen aning vilket håll det är när ni börjar fråga... hade för mig det var åt ena hållet men kanske var åt andra ja.. hehehe Kommer inte ihåg alls vilket namn det var...
  • Jeez

Om den det lutar åt har förlorat rätten att utföra ämbetet i Svenska kyrkan har han med stor sannolikhet inte vigselrätt alls (eftersom vigselrätten för svenskkyrkliga präster är kopplade till rätten att utöva ämbetet, den är inte personlig som i vissa andra samfund), så om ni vill att verkligen ska viga er (både kyrkligt och juridiskt) så är det nog bäst att kolla upp det ordentligt.

Svar på tråden Fråga prästerna 6