• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Saggezza

Kjell Präst skrev 2009-01-28 04:09:15 följande:
    Den här röran vågar man knappt ge sig in i Men det som händer är ju att det finns ett förslag till riksdagen om att äktenskap ska kunna ingås mellan även mellan par av samma kön - och inte, som idag, enbart mellan par av olika kön. Eftersom uppfattningarna om huruvida detta är bra eller ej - i Svenska kyrkan och andra trossamfund - går isär, och vissa präster och pastorer inte vill tvingas att viga homosexuella, så diskuteras det både från kyrkligt och politiskt håll om Svenska kyrkan och andra trossamfund ska avsäga sig, alternativt fråntas, vigselrätten. Om det sker skulle man i så fall, som i de flesta andra länder, inte längre kunna vigas i kyrkan. Den juridiska vigseln sker då borgerligt. Därefter får den som vill ha en välsignelseakt i kyrkan. Ungefär så ser det ut just nu.

Vilket håll lutar det åt? Ska man alltså behöva ha en back-up plan redo? Jag som vill vigas i kyrkan!

• Jeez

Man behöver nog inte vara orolig. Det finns inte tillräckligt många vigselförrättare (och länsstyrelserna kan inte processa tillräckligt många innan "utifall att") så blir det förmodligen en övergångsperiod av något slag i så fall, säkert över något år. Dte är min gissning efter att ha hört diskussioner under utredningens gång.

Det man kan fundera på är ju vad man anser vara det viktiga. Ceremonin eller pappersskrivandet. En kyrklig vigsel kan du ju alltid ändå ha (bara det att man måste göra det juridiska först).

Saggezza skrev 2009-01-28 09:02:24 följande:

Vilket håll lutar det åt? Ska man alltså behöva ha en back-up plan redo? Jag som vill vigas i kyrkan!
  • Saggezza

Jeez skrev 2009-01-28 09:15:34 följande:
    Man behöver nog inte vara orolig. Det finns inte tillräckligt många vigselförrättare (och länsstyrelserna kan inte processa tillräckligt många innan "utifall att") så blir det förmodligen en övergångsperiod av något slag i så fall, säkert över något år. Dte är min gissning efter att ha hört diskussioner under utredningens gång.Det man kan fundera på är ju vad man anser vara det viktiga. Ceremonin eller pappersskrivandet. En kyrklig vigsel kan du ju alltid ändå ha (bara det att man måste göra det juridiska först).

Då får jag hoppas för vår skull att det blir en övergång isf. Jo jag vet att man kan ha en välsignelse efter det att man gift sig borgerligt men vi har ju valt kyrkan för att vi vill gifta oss inför Gud och inte inför någon kostymnisse i kommunhuset så för mig är det iaf viktigt att ha vigselcermonin i kyrkan. {#lang_emotions_undecided}

• mammatill2

Hej!
    Jag undrar lite om blommor i kyrkan.
    När jag skulle beställa blommor till kyrkan så ringde jag till kyrkvärden och frågade vilken färg det skulle vara för jag hade för mig att vissa kyrkodagar ska ha vissa färger. När man läser här på BT så verkar alla bestämma efter sitt färgtema, favoriter etc.

Är det någon skillnad på om man har vigseln på en Lördag eller är det bara "min" församling som är vädigt konservativ med sånt?

Nu gjorde det ju inte mig något eftersom blommorna skulle vara vita och det är viktigt för mig att inte "köra över" kyrkan eftersom det är jag själv som valt att ha vigseln där.
    Nu undrar jag bara hur det egentligen är och hur ni ser på saken.

• Kjell Präst
    mammatill2 skrev 2009-01-28 11:03:53 följande:
    Hej!Jag undrar lite om blommor i kyrkan. När jag skulle beställa blommor till kyrkan så ringde jag till kyrkvärden och frågade vilken färg det skulle vara för jag hade för mig att vissa kyrkodagar ska ha vissa färger. När man läser här på BT så verkar alla bestämma efter sitt färgtema, favoriter etc.Är det någon skillnad på om man har vigseln på en Lördag eller är det bara "min" församling som är vädigt konservativ med sånt?Nu gjorde det ju inte mig något eftersom blommorna skulle vara vita och det är viktigt för mig att inte "köra över" kyrkan eftersom det är jag själv som valt att ha vigseln där. Nu undrar jag bara hur det egentligen är och hur ni ser på saken.
    De blommor som kyrkan själva placerar ut på altaret följer, som du mycket riktigt skriver, kyrkoåret. På söndag 1/2 ska de exempelvis vara vita och röda. Veckan därefter kan de dessutom vara blå eftersom det är Jungfru Marias kyrkogångsdag och Marias färg är blå. Altarblommorna bör här, tilslammans med kyrkans textilier och prästens kläder, ses som en del av den liturgiska utsmyckningen.
    När det gäller de blommor som brudparet eventuellt har med och placerar ut efter altargången eller var man nu kan vilja ha dem, skulle jag säga att andra regler gäller. Här bör man väl egentligen inte vara tvungen att följa kyrkoårets färg utan kan ha en större frihet i färgvalet. Vi får väl se om de övriga prästerna här håller med mig
  • mammatill2

Kjell Präst skrev 2009-01-28 11:11:02 följande:

De blommor som kyrkan själva placerar ut på altaret följer, som du mycket riktigt skriver, kyrkoåret. På söndag 1/2 ska de exempelvis vara vita och röda. Veckan därefter kan de dessutom vara blå eftersom det är Jungfru Marias kyrkogångsdag och Marias färg är blå. Altarblommorna bör här, tilslammans med kyrkans textilier och prästens kläder, ses som en del av den liturgiska utsmyckningen. När det gäller de blommor som brudparet eventuellt har med och placerar ut efter altargången eller var man nu kan vilja ha dem, skulle jag säga att andra regler gäller. Här bör man väl egentligen inte vara tvungen att följa kyrkoårets färg utan kan ha en större frihet i färgvalet. Vi får väl se om de övriga prästerna här håller med mig
    Tack för svar. De blommor som jag själv köpt för att smycka altargången är vita, precis som kyrkvärden ville ha det. Jag tyckte att det var ganska viktigt att fråga om det och att det blir rätt.
    Sen fick jag även köpa blommor till altaret om jag ville ha en speciell sort, men allt så klart enligt överenskommelse med henne så det har jag gjort.
    Det är bara det att det känns ibland som att ingen har en tanke på att kyrkan har sina regler utan allt ska vara enligt "bridezillans" önskemål.
  • tassen

hur fungerar en kyrklig utomhusvigsel? Är den friare eller följer den samma "mall"? Likaså undrar jag om man kan välja bort ringbytet under vigseln, då vi inte vill ha någon mer ring än våra förlovningsringar?

• MolsonCanadian

Fast det är det en vigsel inför Gud om man tänker sig att ge Gud vad som Gud tillhör och kejsaren vad som tillhör kejsaren.

Har haft den här diskussionen med några präster och de har efter lite funderingar kommit fram till att man inför Gud är gift även utan den juridiska delen.

Saggezza skrev 2009-01-28 09:21:40 följande:
      Då får jag hoppas för vår skull att det blir en övergång isf. Jo jag vet att man kan ha en välsignelse efter det att man gift sig borgerligt men vi har ju valt kyrkan för att vi vill gifta oss inför Gud och inte inför någon kostymnisse i kommunhuset så för mig är det iaf viktigt att ha vigselcermonin i kyrkan.
  • Toblerone
    MolsonCanadian skrev 2009-01-28 11:56:38 följande:
    Fast det är det en vigsel inför Gud om man tänker sig att ge Gud vad som Gud tillhör och kejsaren vad som tillhör kejsaren. Har haft den här diskussionen med några präster och de har efter lite funderingar kommit fram till att man inför Gud är gift även utan den juridiska delen.
    Ja för mig t.ex är det kyrkliga delen viktigare än den juridiska, faktiskt.
  • Toblerone
    Toblerone skrev 2009-01-28 12:00:29 följande:
    Ja för mig t.ex är det kyrkliga delen viktigare än den juridiska, faktiskt.
    Eller, den är ju juridisk men jag menade löftet inför Gud.
Svar på tråden Fråga prästerna 6