• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • w2b 09

Hur lång tid tar en vigselceremoni om man tar 3 psalmer?
    (Försöker planera dagen )

• En till präst

w2b 09 skrev 2009-01-27 17:20:41 följande:

Hur lång tid tar en vigselceremoni om man tar 3 psalmer?(Försöker planera dagen )
    ca 25 minuter
  • 20120103

En fråga... Hur tror ni gud ser på att en kristen gifter sig med en muslim?

• Kjell Präst
    sindri skrev 2009-01-27 16:30:47 följande:
    hur lång tid tror ni de tar innan de blir ett beslut taget om hur de blir med vigsel rätten om inte kyrkan ska ha den utan bara staten jag vill gifta mig i kyrkan men vi gifter oss nästa sommar
    Jag vågar inte svara på detta
  • Kjell Präst
    jaaleme skrev 2009-01-27 17:39:51 följande:
    En fråga... Hur tror ni gud ser på att en kristen gifter sig med en muslim?
    Jag tror inte att Gud har någonting emot att två människor som älskar varandra väljer att dela livet med varandra. Det kan aldrig finnas något ont i en sådan kärlekshandling!
  • Duchess

Om kyrkan skulle avsäga sig/fråntas vigselrätten innan dess så kommer ni ändå med all säkerhet att kunna ha en jättefin välsignelseakt i kyrkan

sindri skrev 2009-01-27 16:30:47 följande:
    hur lång tid tror ni de tar innan de blir ett beslut taget om hur de blir med vigsel rätten om inte kyrkan ska ha den utan bara staten jag vill gifta mig i kyrkan men vi gifter oss nästa sommar
  • Saggezza

Jag antar jag sover under en sten för jag har missat det här med kyrkan och vigselrätten. Kan någon upplysa mig om vad som händer och hur läget ser ut...

• Tindragull

Vi gillar verkligen musik och vill ha flera solosånger under vår vigsel.
    Nån som vill ge sig på en kvalificerad gissning hur lång vigseln blir om man har tre solosånger och två psalmer?

• Kjell Präst
    Tindragull skrev 2009-01-28 02:25:56 följande:
    Vi gillar verkligen musik och vill ha flera solosånger under vår vigsel.Nån som vill ge sig på en kvalificerad gissning hur lång vigseln blir om man har tre solosånger och två psalmer?
    Typ... fyrtio-fyrtiofem minuter?
  • Kjell Präst
    Saggezza skrev 2009-01-27 21:09:26 följande:
    Jag antar jag sover under en sten för jag har missat det här med kyrkan och vigselrätten. Kan någon upplysa mig om vad som händer och hur läget ser ut...
    Den här röran vågar man knappt ge sig in i Men det som händer är ju att det finns ett förslag till riksdagen om att äktenskap ska kunna ingås mellan även mellan par av samma kön - och inte, som idag, enbart mellan par av olika kön.
    Eftersom uppfattningarna om huruvida detta är bra eller ej - i Svenska kyrkan och andra trossamfund - går isär, och vissa präster och pastorer inte vill tvingas att viga homosexuella, så diskuteras det både från kyrkligt och politiskt håll om Svenska kyrkan och andra trossamfund ska avsäga sig, alternativt fråntas, vigselrätten. Om det sker skulle man i så fall, som i de flesta andra länder, inte längre kunna vigas i kyrkan. Den juridiska vigseln sker då borgerligt. Därefter får den som vill ha en välsignelseakt i kyrkan.
    Ungefär så ser det ut just nu.
Svar på tråden Fråga prästerna 6