• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst
    Timba skrev 2009-01-26 22:58:43 följande:
    tack för svar en präst till!antar att jag helt enkelt får skippa ärligheten och se löftena som en ritual?jees: spännande med frikyrkotolkningen! få se vad skvallertidningarna säger Någon präst härifrån som såg programmet och har en idé om det var en präst eller pastor som vigde paret?
    Tvärtom: Jag tror att Din ärlighet väl kan uttryckas i orden om att Du VILL älska Din M2B, dela glädje och sorg med honom och vara honom trogen tills döden skiljer er åt. För det VILL Du ju - Du är bara tveksam till om Du verkligen kommer klara av det.

Om det är ordet "döden" ni skyggar för kan ni gå runt det genom att formulera om det till: "Så länge jag lever" men ärligt talat: En vuxen och reflekterad människa som Du vet ju att livet slutar med döden, så det är väl inget att krångla till?
  • Panzerfaust

En till präst skrev 2009-01-26 23:37:12 följande:

Om ni ogillar religiösa sånger kan ni ju välja en borgerlig vigsel. Då går det bra att sjunga vad som helst och "slippa" höra talas om Gud.
    Det är bara jag som vänder mig mot det religiösa, men jag gifter mig gärna i kyrkan för att min blivande fru vill det och det är en mycket fin lokal för ändamålet.
  • Pitebrud 090801

Hej!
    Jag spelar trumpet och har ofta spelat tillsamans med orgel. Brass instrument passar väldigt bra till orgel och behöver inte micas för att höras brevid orgeln. Vi kommer att ha orgel, trumpet och trombon till ingång- och utgångsmusiken.

MulleNuh skrev 2009-01-26 12:00:26 följande:
    Hej präster!Jag undrar om det händer att musiker kan kompa organisten med annat intrument vid tex ingången i kyrkan??
  • 090715

Hej Präster!

Hur tror ni Gud ser på Skilsmässa?

• Kjell Präst
    090715 skrev 2009-01-27 09:07:41 följande:
    Hej Präster!Hur tror ni Gud ser på Skilsmässa?
    Jag tror att Gud sörjer när den kärlek som en gång funnits mellan två människor inte längre finns. Skilsmässa är alltid ett misslyckande men tyvärr ibland oundviklig.
  • Timba
    Jeez skrev 2009-01-26 23:00:38 följande:
    Timba, jag har gjort efterforskningar. Pastorn heter Samuel Drewitz och jobbar här www.norrahammarsfrikyrka.com/showarticle.phpEmma har växt upp med honom som pastor tydligenwww.tv4.se/1.825051/2009/01/26/bonde_magnus_o...
    Vilken research Jeez! Är norrhammar en frikyrkoförsamling? Läste på deras sida att man kan gå en äktenskapskurs. Kurserna lät ganska moderna...Är det vanligt med sådana kurser inom svenska kyrkan också?

Och du, angående din nyfikenhet; jag tror att det är en bra egenskap att vara lite nyfiken av sig då man arbetar med människor (det har jag själv som ursäkt iaf
  • Timba
    Timba skrev 2009-01-27 11:22:08 följande:
    Är norrhammar en frikyrkoförsamling?..."
    MISSIONSFÖRSAMLING menar jag, gick lite fort där
  • Jeez

De verkar iallafall ha rötter i Missionskyrkan och Allianskyrkan.

Timba skrev 2009-01-27 11:24:48 följande:
    MISSIONSFÖRSAMLING menar jag, gick lite fort där
  • sindri

hur lång tid tror ni de tar innan de blir ett beslut taget om hur de blir med vigsel rätten om inte kyrkan ska ha den utan bara staten jag vill gifta mig i kyrkan men vi gifter oss nästa sommar

• Ore

Kjell Präst skrev 2009-01-26 21:09:29 följande:

Meningen "Tills döden skiljer oss åt", eller annan likvärdig mening, är obligatorisk. Man kan alltså inte säga "Tills livet skiljer oss åt", "nu och för evigt" eller liknande. Någon tvekan kring detta finns inte,detta är reglerna. Självklart, och tyvärr, kan det finnas präster som inte följer dessa regler - precis som det finns poliser, rörmokare och lärare som inte följer de regler som gäller för deras yrken.
    Min präst la på eget bevåg in "till livets slut" istället... Fast det är ju förstås en likvärdig mening.
Svar på tråden Fråga prästerna 6