• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Luucie

Ursäkta men nu blev jag lite nervös...för jag fattade inte riktigt?!

Vi ska gifta oss i Finska Kyrkan i Sverige. Han är medlem i Svenska kyrkan men inte jag. Problem eller?

• Kjell Präst
    anja1661 skrev 2009-01-25 20:06:04 följande:
    hur blir en vigsel UTAN solist?? har man då bara ingångs musik och utgångs musiken? psalmerna är väl bara "prat" eller sjunger man de??är det värt att lägga pengar på en solist?? vad tycker ni som har erfarenhet??
    Psalmerna är INTE prat, de är ju sånger! Sånger som församlingen sjunger tillsammans! Kanske tänker du på bibeltexter. Jag har bara haft ett fåtal ivgslar där det har förekommit solosånger.
  • Fenixx
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-25 19:24:05 följande:
    Kan en präst som fått sin "licens" indragen och inte får viga/döpa längre göra borgliga cermonier? Vad krävs för att vara vigselförättare borgligt?
    vad jag förstått så kan dem flesta ansöka om att få viga borgeligt. men få som får det godkänt. ofta vill dem att man är tex inom politiken eller nåt sånt.
  • Kjell Präst
    Luucie skrev 2009-01-25 20:06:43 följande:
    Ursäkta men nu blev jag lite nervös...för jag fattade inte riktigt?!Vi ska gifta oss i Finska Kyrkan i Sverige. Han är medlem i Svenska kyrkan men inte jag. Problem eller?
    Jag vet inte om Finska kyrkan i Sverige har speciella regler. Känner bara till Svenska kyrkan, och där är egeln: Är en medlem så är det grönt!
  • Jeez

Vigselrätten kommer med prästvigningen (för präster i Svenska kyrkan) och gäller endast "i enlighet med svenska kyrkans ordning". Det betyder att en präst som blivit förklarad obehörig att vara präst inte har vigselrätt.

Om h*n vill viga borgerligt får h*n ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen som alla andra.

Kan en präst som fått sin "licens" indragen och inte får viga/döpa längre göra borgliga cermonier? Vad krävs för att vara vigselförättare borgligt?
  • Jeez

Vigselrätten kommer med prästvigningen (för präster i Svenska kyrkan) och gäller endast "i enlighet med svenska kyrkans ordning". Det betyder att en präst som blivit förklarad obehörig att vara präst inte har vigselrätt.

Om h*n vill viga borgerligt får h*n ansöka om tillstånd hos länsstyrelsen som alla andra.

• anja1661

Kjell Präst skrev 2009-01-25 20:07:31 följande:

Psalmerna är INTE prat, de är ju sånger! Sånger som församlingen sjunger tillsammans! Kanske tänker du på bibeltexter. Jag har bara haft ett fåtal ivgslar där det har förekommit solosånger.
    jaha men då behöver man ju inte någon solist tycker jag!!
  • Kjell Präst
    Heloise skrev 2009-01-25 19:22:28 följande:
    Jag har en fundering; ska jag skicka inbjudningskort till prästen oxå eller räcker en muntlig inbjudan?Det är min svärmors vän som ska viga oss( lite roligt han har inte vigt ngt par på 15 år)Men vi känner hon ju inte speciellt bra. Hur tycker ni präster? Vi ska på samtal i slutet av feb och tänkte naturligvis säga att han och hans fru är hjärtligt välkomna
    Jag går aldrig på bröllopsfester. Det har hänt en gång, och då kände jag brudparet.
  • Jeez

Finska församlingen är en församling inom Svenska kyrkan. Alltså gäller svenska kyrkans regler.

Luucie skrev 2009-01-25 20:06:43 följande:
    Ursäkta men nu blev jag lite nervös...för jag fattade inte riktigt?!Vi ska gifta oss i Finska Kyrkan i Sverige. Han är medlem i Svenska kyrkan men inte jag. Problem eller?
  • En till präst
    anja1661 skrev 2009-01-25 20:09:56 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-25 20:07:31 följande:
    jaha men då behöver man ju inte någon solist tycker jag!!
    Nej, inte BEHÖVER man! Och det är inte alls så vanligt i verkligheten som man kan tro när man läser här på BT. Det samma gäller de där små programmen som en del tycks tro att man MÅSTE ha. Det måste man inte! De behövs inte alls.
    Men om man VILL och tycker det är kul att göra dem kan man ju göra häften.
    Och om man har en favoritsång som är viktig för en och har tillräckligt gott om pengar för att boka en solist att sjunga den viktiga sången kan man absolut göra det. För en del par är det superviktigt.

Det jag vänder mig emot är när folk får för sig att man "måste" ha solist och sen inte ens vet vad solisten ska sjunga. För då är det verkligen bara en onödig utgift för att man tror att det ska vara så...
Svar på tråden Fråga prästerna 6