• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst
    Milla84 skrev 2009-01-25 15:31:11 följande:
    Nu har jag kollat igenom hela tråden men hittar inte att någon har ställt "min" fråga så:När i själva vigseln brukar man ha solosångerna, vi ska ha 2 stycken?
    Solosånger förekommer inte på alla vigslar, utan på ungefär hälften av vigslarna (i alla fall i min församling).

När de ska ligga brukar präst och par komma överens omm vid vigselsamtalet. Det handlar ju dels om hur många solon det är och dels om hur de är textmässigt, alltså var de passar bäst i förhållande till annat, tex vilka psalmer man valt.

Jag tycker själv att det är schyst att ha en solosång just EFTER vigselakten och ringväxlingen, för då är det ofta skönt för brudparet att få en liten "paus" då fokus ligger på något annat än dem. Har man två solon kan de ena ligga strax innan löftena, efter Bibelläsningen.

Men som sagt - sångerna ska ju in i ett större sammanhang, så för att det ska bli allra bäst bör ni tänka på helheten av all musik, psalmer och solosång(er) tillsammans med er vigselpräst.
  • Heloise

Jag har en fundering; ska jag skicka inbjudningskort till prästen oxå eller räcker en muntlig inbjudan?
    Det är min svärmors vän som ska viga oss( lite roligt han har inte vigt ngt par på 15 år)
    Men vi känner hon ju inte speciellt bra. Hur tycker ni präster? Vi ska på samtal i slutet av feb och tänkte naturligvis säga att han och hans fru är hjärtligt välkomna

• JustMeAndMyLove

Kan en präst som fått sin "licens" indragen och inte får viga/döpa längre göra borgliga cermonier? Vad krävs för att vara vigselförättare borgligt?

• En till präst
    Heloise skrev 2009-01-25 19:22:28 följande:
    Jag har en fundering; ska jag skicka inbjudningskort till prästen oxå eller räcker en muntlig inbjudan?Det är min svärmors vän som ska viga oss( lite roligt han har inte vigt ngt par på 15 år)Men vi känner hon ju inte speciellt bra. Hur tycker ni präster? Vi ska på samtal i slutet av feb och tänkte naturligvis säga att han och hans fru är hjärtligt välkomna
    Om ni VILL att prästen med fru ska komma ska ni så klart behandla dem som alla andra gäster och skicka ut en inbjudan.
    Det är ganska ovanligt att man blir inbjuden till bröllopsfester som präst, nämligen.
  • Heloise

Men tillhör inte det god ton och tradition?
    Vi har ju träffat dem ett par ggr och de har även träffat mina föräldrar, eftersom kontant ersättning inte är aktuell så tänkte vi bjuda dem på middagen och ge honom en ost och frukt korg med vin.
    Har jag fått det där om bakfoten att man jsälvklart bjuder prästen på bröllopet och placerar h*n vid honörsbordet om prästen kommer?
    En till präst skrev 2009-01-25 19:29:06 följande:

Om ni VILL att prästen med fru ska komma ska ni så klart behandla dem som alla andra gäster och skicka ut en inbjudan. Det är ganska ovanligt att man blir inbjuden till bröllopsfester som präst, nämligen.
  • En till präst
    Heloise skrev 2009-01-25 19:41:56 följande:
    Men tillhör inte det god ton och tradition?Vi har ju träffat dem ett par ggr och de har även träffat mina föräldrar, eftersom kontant ersättning inte är aktuell så tänkte vi bjuda dem på middagen och ge honom en ost och frukt korg med vin.Har jag fått det där om bakfoten att man jsälvklart bjuder prästen på bröllopet och placerar h*n vid honörsbordet om prästen kommer?En till präst skrev 2009-01-25 19:29:06 följande:
    Förr var det "självklart" och placeringen likaså.
    Men förr hade man en en relation till prästen för att man gick i kyrkan vid andra tillfällen än när man gifte sig.
    Nu är det långt i från självklart, och inget som präster förväntar sig.

Därför menar jag att om man VILL att prästen ska komma så ska man behandla honom/henne lika som alla andra gäster och skicka inbjudan och bjuda partner också. Men om man på något sätt känner att man "borde" bjuda prästen fast man egentligen inte vill så kan man lugnt låta bli.

Jag har blivit inbjuden till kanske 15 fester efter vigslar jag haft. Ibland har jag med glädje varit med, om jag haft tid och det funkar med "resten" men oftast har jag tackat nej.

Dels för att det inte är jättekul att gå på en fest där man bara känner brudparet - då blir det ju bara en "bortkastad" lördagkväll när man kunde gjort något annat. Och dels för att de flesta par som bjuder in prästen inte bjuder med partner. Vi kanske förutsätts leva i celibat fortfarande?
  • Jeez

Vill ni att prästen kommer ska ni bjuda, annars inte. Präster i allmänhet förväntar sig inte en inbjudan (längre). Kanske om man har någon slags relation. Och i ert fall så tangerar det väl god ton OCh då ska ni ge inbjudningskort tycker jag, inte bara ta det muntligt vid samtalet!

Heloise skrev 2009-01-25 19:22:28 följande:
    Jag har en fundering; ska jag skicka inbjudningskort till prästen oxå eller räcker en muntlig inbjudan?Det är min svärmors vän som ska viga oss( lite roligt han har inte vigt ngt par på 15 år)Men vi känner hon ju inte speciellt bra. Hur tycker ni präster? Vi ska på samtal i slutet av feb och tänkte naturligvis säga att han och hans fru är hjärtligt välkomna
  • Heloise

Ok men då får de en inbjudan precis som alla andra gäster
    Tack för svar!

• Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-01-25 19:24:05 följande:
    Kan en präst som fått sin "licens" indragen och inte får viga/döpa längre göra borgliga cermonier? Vad krävs för att vara vigselförättare borgligt?
    Kan tyvärr inte svara på detta.
  • anja1661

hur blir en vigsel UTAN solist?? har man då bara ingångs musik och utgångs musiken? psalmerna är väl bara "prat" eller sjunger man de??
    är det värt att lägga pengar på en solist?? vad tycker ni som har erfarenhet??

Svar på tråden Fråga prästerna 6