• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • passionsblomman

Det är väl i högsta grad en viktig sak att veta allt man kan och behöver inför både egen och sin älskades framtida begravning?

Jag fattar inte ens varför det är något jobbigt.

Det är ju "tills döden skiljer oss åt" och då är det väl utmärkt att reflektera över hur man vill ha det den agen. Har man aldrig funderat förr, så är det väl otroligt viktigt att ta reda på sådaant när man ska bli man och hustru?

Det är ju inte direkt frågan om OM , utan,HUR man vill ordna saker NÄR det här jordelivet är över.

Forumet berör väl många saker som hör livet till, det gör döden också.

• 20090725

bra formulerat! det e ju så sant som det e sagt!
    det är väl kanon att man även kan få svar på dessa frågorna här på BT också, även om nästan all focus ligger på bröllop, så e ju faktist bortgång något som faktis ALLA kommer att uppleva tids nog! jag tycker iallafall att det e bra att ni präster finns här så man kan fråga er om ALLT som rör kyrkan!

passionsblomman skrev 2009-01-24 17:30:19 följande:
    Det är väl i högsta grad en viktig sak att veta allt man kan och behöver inför både egen och sin älskades framtida begravning?Jag fattar inte ens varför det är något jobbigt.Det är ju "tills döden skiljer oss åt" och då är det väl utmärkt att reflektera över hur man vill ha det den agen. Har man aldrig funderat förr, så är det väl otroligt viktigt att ta reda på sådaant när man ska bli man och hustru?Det är ju inte direkt frågan om OM , utan,HUR man vill ordna saker NÄR det här jordelivet är över.Forumet berör väl många saker som hör livet till, det gör döden också.
  • jojanna

Fortsätter lite spinna på det här angående kyrklig vs borgerlig vigsel. Hur fungerar det med att viga då ena hör till kyrkan och dn andra inte? Då jag blev konfirmerad så blev jag "lovad" (i brist på bättre fantasi för ord just nu) att jag skall få gifta mig i kyrkan oberoende e min blivande inskriven eller inte. Nu är min blivande inte de då, men vi får endå inte gifta oss i kyrkan.. Först blev jag lessen, men nu funkkar borgerlig vigsel och kyrklig välsignelse bra

• jojanna
    jojanna skrev 2009-01-24 21:13:57 följande:
    Fortsätter lite spinna på det här angående kyrklig vs borgerlig vigsel. Hur fungerar det med att viga då ena hör till kyrkan och dn andra inte? Då jag blev konfirmerad så blev jag "lovad" (i brist på bättre fantasi för ord just nu) att jag skall få gifta mig i kyrkan oberoende e min blivande inskriven eller inte. Nu är min blivande inte de då, men vi får endå inte gifta oss i kyrkan.. Först blev jag lessen, men nu funkkar borgerlig vigsel och kyrklig välsignelse bra
    Är det nånting som kyrkan inom varje kommun väljer själv?
  • Kjell Präst
    Det räcker att den ena parten i brudparet är medlem i Svenska kyrkan för att man ska få gifta sig där.
  • Jeez

Vem har sagt till er att ni inte får gifta er kyrkligt (antar jag i Svenska kyrkan)? Det är ju helt fel om du nu är medlem.

• jojanna

Vi bor i Finland, men tycker att det mesta är lika inom skandinavien. Jag pratade med en ungdomsledare som ringde till pastorskansliet och frågade. Fick som svar att vi inte får gifta oss i kyrkan om inte båda är inskrivna.. Ruttet, men nu får jag två ceremonier då jag vill ha välsignelsen.

• Jeez

Fast det stämmer inte att det är lika överallt i Skandinavien. I Finska kyrkan måste båda vara konfirmerade (och medlemmar) för att få vigas, men inte i Sverige och Svenska kyrkan.

Ska ni gifta er i Finland eller Sverige? Om ni ska gifta er i Svenska kyrkan gäller svenska kyrkans regler -och eftersom vi har kyrkogemenskap med finska kyrkan så ska vi "behandla er som våra egna".

jojanna skrev 2009-01-25 13:46:28 följande:
    Vi bor i Finland, men tycker att det mesta är lika inom skandinavien. Jag pratade med en ungdomsledare som ringde till pastorskansliet och frågade. Fick som svar att vi inte får gifta oss i kyrkan om inte båda är inskrivna.. Ruttet, men nu får jag två ceremonier då jag vill ha välsignelsen.
  • jojanna
    Jeez skrev 2009-01-25 15:02:55 följande:
    Fast det stämmer inte att det är lika överallt i Skandinavien. I Finska kyrkan måste båda vara konfirmerade (och medlemmar) för att få vigas, men inte i Sverige och Svenska kyrkan.Ska ni gifta er i Finland eller Sverige? Om ni ska gifta er i Svenska kyrkan gäller svenska kyrkans regler -och eftersom vi har kyrkogemenskap med finska kyrkan så ska vi "behandla er som våra egna".
    vi gifter oss i finland. Min blivande är konfirmerad men inte längre inskriven (av personliga skäl)men det var bra att få saken upprädd. tack
  • Milla84

Nu har jag kollat igenom hela tråden men hittar inte att någon har ställt "min" fråga så:
    När i själva vigseln brukar man ha solosångerna, vi ska ha 2 stycken?

Svar på tråden Fråga prästerna 6