• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • passionsblomman

EXAKT så resonerade min farmor! På pricken!
    När jag sa "men älskade lilla farmor, jag vill ju få plantera och lägga blommor och prata med dig" så grät hon och ändrade sedan så hon och farfar skulle ha sten och allt. Det var väldigt skönt, för ett år senare var de båda döda.

Jeez skrev 2009-01-23 21:55:40 följande:
    I grunden så tolkar man det så att en person som valt att inte vara med i kyrkan inte heller vill ha en kyrklig begravning. Liksom en kristen säkert vill ha en kristen begravning även om alla anhöriga är ateistiska. Det handlar ju om respekt för den dödes vilja. Om anhöriga ändå vill ha en kyrklig begravning så är det kyrkoherden som ska lyssna till dem hur de resp. den döde tänker/tänkt och sedan tar beslut.Men jag uppmanar alltid alla att prata om hur man vill ha sin begravning och allt annat runt omkring. Om så bara för att säga att "ni får bestämma själva". Jag har mött familjer som vill ha en grav med gravsten åt mormor fast mormor uttryckligen skrivit att hon vill bli spridd och när man resonerar kring det så visar det sig att mormorn haft nån grav att ta hand om som hon inte ville ha hand om och hon "vill inte vara till besvär". Så då ska man tolka vad som är "till besvär" och vad hon egentligen menade... Så prata om det, om vad som är viktigt för er och vad som inte är viktigt!!!
  • didis

Tyvärr har vi har vi haft alltför många som avlidit unga i vår närhet. Därför har vi funderat igenom begravningar och skrivit "vita arkiv" till våra efterlevande.

Anhörigas begravningar och frågan om kremering kan vara riktiga trätoämnen tyvärr. Tack o lov tror varken jag eller maken på ett liv efter döden så våra egna begravningar känns inte viktiga ("begrav mig i en ikea-kartong" som min mamma brukar säga) för vår egna del men givetvis för våra efterlevande.

Jeez skrev 2009-01-23 21:55:40 följande:
    I grunden så tolkar man det så att en person som valt att inte vara med i kyrkan inte heller vill ha en kyrklig begravning. Liksom en kristen säkert vill ha en kristen begravning även om alla anhöriga är ateistiska. Det handlar ju om respekt för den dödes vilja. Om anhöriga ändå vill ha en kyrklig begravning så är det kyrkoherden som ska lyssna till dem hur de resp. den döde tänker/tänkt och sedan tar beslut.Men jag uppmanar alltid alla att prata om hur man vill ha sin begravning och allt annat runt omkring. Om så bara för att säga att "ni får bestämma själva". Jag har mött familjer som vill ha en grav med gravsten åt mormor fast mormor uttryckligen skrivit att hon vill bli spridd och när man resonerar kring det så visar det sig att mormorn haft nån grav att ta hand om som hon inte ville ha hand om och hon "vill inte vara till besvär". Så då ska man tolka vad som är "till besvär" och vad hon egentligen menade... Så prata om det, om vad som är viktigt för er och vad som inte är viktigt!!!
  • allehanda
    didis skrev 2009-01-23 21:47:18 följande:
    Begravningsceremonin är väl i första hand till för de efterlevande (den döde lär inte sakna den). Så hur göra om den döde inte var medlem i kyrkan men de efterlevande vill ha en kyrklig ceremoni? Idag finns ju borgerliga begravningar men det är inte säkert att de efterlevande uppskattar det.
    Jo då frågar man på sin pastorsexpedition om det finns en möjlighet att ha en kyrklig begravning och si det går oftast MEN det är en penga fråga för dödsboet,Alltså inte för de efterlevande utan faktiskt för den döde då det är den som är dödsboet.Det kan kosta allt mellan 10000 och uppåt och då menar jag mycket pengar men vill man och kyrkoherden i församlingen är villiga så funkar det.En borgerlig cermoni kan vara väldigt lik en kyrklig då man själv kan bestämma hur den skall utformas.Många begravningsbyråer kan hjälpa till med den biten om man vill veta mer.Det finns ett begravningsombud i alla kommuner som skall se till så att ingen skall behöva betala mer för en begravning än vad som är rimligt+att alla kommuner enligt lag måste ställa upp med lokaler som inte är religiöst smyckade.
    Begravningscermonin är till för den döde,att respektera en sista önskan och vilja är att visa den döde respekt.
  • Svanboet

Ursäkta språket men huvva mig för att hamna i en diskussion om begravning och dödsfall här på BT. Kan vi inte hitta roligare saker att fråga prästerna om?

• jojanna

är det skillna vem som utför kyrklig välsignelse? "min" präst har ganska nyligen fått en hög titel inom kyrkan. Kan man ändå fråga honom om han vill?

• Jeez

Svanboet, visst är det ot, men varför backa för det? Det är ju det enda vi vet med all säkerhet om livet. Och det ställs man definitivt inför i en livslång relation.

jojanna, nej, det gör ingen skillnad. Möjligtvis kan ju någon med en hög titel ha en agenda som inte tillåter "utsvävningar" av den arten. Men det kan också fungera alldeles utmärkt, så frågan är fri!

• Kjell Präst
    Svanboet skrev 2009-01-24 08:24:25 följande:
    Ursäkta språket men huvva mig för att hamna i en diskussion om begravning och dödsfall här på BT. Kan vi inte hitta roligare saker att fråga prästerna om?
    Personligen diskuterar jag gärna begravning, det är en av de mest givande uppgifterna i prästtjänsten. Kan dock förstå om man tycker att BT är fel forum för dessa diskussioner
  • Miss Emi

Har en helt annan fråga, väldigt töntig kanske...
    Men måste bara fråga då jag hört så mycket fram och tillbaka i detta...

Ska man som brud skyla sina axlar i kyrkan? Bör jag isåfall med en axelbandslös klänning ha en sjal eller nåt över axlarna?

• älskarlivet

Enligt min kompis som läser till präst så behöver man inte skyla axlarna. Det är en gammal sed som lever kvar.

Miss Emi skrev 2009-01-24 10:59:28 följande:

Har en helt annan fråga, väldigt töntig kanske... Men måste bara fråga då jag hört så mycket fram och tillbaka i detta...Ska man som brud skyla sina axlar i kyrkan? Bör jag isåfall med en axelbandslös klänning ha en sjal eller nåt över axlarna?
  • Kjell Präst

Miss Emi skrev 2009-01-24 10:59:28 följande:

Har en helt annan fråga, väldigt töntig kanske... Men måste bara fråga då jag hört så mycket fram och tillbaka i detta...Ska man som brud skyla sina axlar i kyrkan? Bör jag isåfall med en axelbandslös klänning ha en sjal eller nåt över axlarna?
    I inlägg 333 i den här tråden finns svar på detta.
Svar på tråden Fråga prästerna 6