• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Timba

Tack Kjell! Vad synd! Men du; vilka formuleringar kan man ha då? Vilka olika alternativ finns det? Eller vilka formuleringar har du i din yrkesroll stött på?

• Kjell Präst
    Timba skrev 2009-01-26 21:12:48 följande:
    Tack Kjell! Vad synd! Men du; vilka formuleringar kan man ha då? Vilka olika alternativ finns det? Eller vilka formuleringar har du i din yrkesroll stött på?
    "Nu och till livets slut" kan funka, eller "Nu och hela livet"
  • En till präst

Men var det en kyrklig vigsel på "bonde söker fru" eller en borgerlig? Vid en borgerlig kan man ju göra lite hur som helst...

• En till präst
    Timba skrev 2009-01-26 21:12:48 följande:
    *Blir nyfiken*

Vad är det som gör att Du vill undvika orden "tills döden skiljer oss åt"? Tanken på döden, eller tanken på ett livslångt äktenskap, eller något helt annat? Beroende på vad som stör Dig kan det finnas lösningar. (Eller inte)
  • Ma och Ma

Hej!

Jag har valt att gifta mig i församlingen som jag är uppväxt i, men bor nu på annan ort. De sa på pastorsexp. att jag inte behöver betala något utan att min/vår hemma församling betalar. Betyder det att jag inte behöver betala prästen och kantorn, eller ska man göra det ändå...liksom vad förväntar sig prästen?

Vi känner inte prästen jätteväl, men han har haft hand om min mormors begravning och nu väldigt nyligen min farmors. Farmor kände prästen ganska väl genom syförreningen. Ska man bjuda in prästen till middagen? Eller även hans fru, som vi aldrig träffat?
    Jag ville ju ha just den här prästen för att vi tycker han är bra och så är han ganska ung, men vi känner ju honom inte...svårt att veta vem man ska fråga...

Hoppas på svar...

• En till präst

Ma och Ma skrev 2009-01-26 21:57:42 följande:

Hej!Jag har valt att gifta mig i församlingen som jag är uppväxt i, men bor nu på annan ort. De sa på pastorsexp. att jag inte behöver betala något utan att min/vår hemma församling betalar. Betyder det att jag inte behöver betala prästen och kantorn, eller ska man göra det ändå...liksom vad förväntar sig prästen?Vi känner inte prästen jätteväl, men han har haft hand om min mormors begravning och nu väldigt nyligen min farmors. Farmor kände prästen ganska väl genom syförreningen. Ska man bjuda in prästen till middagen? Eller även hans fru, som vi aldrig träffat?Jag ville ju ha just den här prästen för att vi tycker han är bra och så är han ganska ung, men vi känner ju honom inte...svårt att veta vem man ska fråga...Hoppas på svar...
    Om Du VILL att prästen ska komma på middagen ska DU bjuda honom med partner. Annars ska Du låta bli. Det är inte alls så att man "måste" bjuda prästen på bröllopsfesten numera, utan det gör man bara om man verkligen vill ha honom/henne där, precis som med alla andra gäster.
  • Panzerfaust

Visst är det fortfarande så att det räcker att den ene är medlem i Svenska Kyrkan? (är en såndär avfälling)

Hur vanligt är det att man bara kör psalm 199 och 200 (sommar psalmerna)?

• En till präst
    Panzerfaust skrev 2009-01-26 22:00:08 följande:
    Visst är det fortfarande så att det räcker att den ene är medlem i Svenska Kyrkan? (är en såndär avfälling)Hur vanligt är det att man bara kör psalm 199 och 200 (sommar psalmerna)?
    Om en är medlem kan den andre "åka snålskjuts".

Enbart sommarpsalmer kan ju blir lite mysko - det är ju inte vilken skolavslutning som helst. Vad sägs om 199, 200 OCH en vigselpsalm`?
  • Timba

En till präst skrev 2009-01-26 21:53:43 följande:

*Blir nyfiken*Vad är det som gör att Du vill undvika orden "tills döden skiljer oss åt"? Tanken på döden, eller tanken på ett livslångt äktenskap, eller något helt annat? Beroende på vad som stör Dig kan det finnas lösningar. (Eller inte)
    Det var kyrkligt bröllop i "Bonde söker fru". Vigselförrättaren hade iaf prästkrage så jag antog att det var kyrkligt (?).

Anledningen att jag vill ha en annan formulering kanske är fånig men jag tycker att det känns knepigt att lova något så definitivt inför Gud och församlingen. Jag kan lova att försöka- självklart men att stå där och säga att jag lovar tills jag dör- njäe. Kanske ska man inte gifta sig när man känner så, jag vet inte? Har vägrat fram tills nu. Har en underbar man som jag VILL leva med tills jag dör och som jag hoppas kunna vara trogen mot MEN jag kan inte lova. Jag kan bara inte. Det är bara att titta på statestiken, tänk om vi är ett av dessa par som skiljer oss! Vad ska då Gud och församlingen, som jag dyrt och heligt lovat, säga? "Vad var det vi sa" Skämt å sido men det känns inte bra. "Nu och för alltid" låter liiite bättre.

Själv vill jag ha "så länge det finns kärlek" för det kan jag stå för. Jag kommer verkligen att kämpa för vårat äktenskap in i det sista men finns det ingen kärlek så är det inget att kämpa för tycker jag, då vill jag skilja mig. Men som sagt, jag kommer att kämpa i nöd och lust oavsett vad som sägs men önskar få slippa det för mig ångestfyllda uttrycket "tills döden skiljer oss åt".

Hur ser du på dessa ord?
  • JustMeAndMyLove

Bara så där för att inflika en tanke:
    När jag tänker på ordet döden så tänker jag lite osökt på at det i många religioner och självklart i kristendommen skrivs skrifter som är delvis metaforiska och som då kan tokas.
    Döden representerar ju inte bara den kropsliga döden utan oftast bara slutet på något. Ta tarotkortet döden - det är ju verkligen inget negativt att få.
    Kanske kan man i sin egen tolkning acceptera utryckssättet "tills döden skiljer oss åt" och se det som "tills livet skiljer oss åt"

?

Timba skrev 2009-01-26 22:10:28 följande:
    En till präst skrev 2009-01-26 21:53:43 följande:Det var kyrkligt bröllop i "Bonde söker fru". Vigselförrättaren hade iaf prästkrage så jag antog att det var kyrkligt (?). Anledningen att jag vill ha en annan formulering kanske är fånig men jag tycker att det känns knepigt att lova något så definitivt inför Gud och församlingen. Jag kan lova att försöka- självklart men att stå där och säga att jag lovar tills jag dör- njäe. Kanske ska man inte gifta sig när man känner så, jag vet inte? Har vägrat fram tills nu. Har en underbar man som jag VILL leva med tills jag dör och som jag hoppas kunna vara trogen mot MEN jag kan inte lova. Jag kan bara inte. Det är bara att titta på statestiken, tänk om vi är ett av dessa par som skiljer oss! Vad ska då Gud och församlingen, som jag dyrt och heligt lovat, säga? "Vad var det vi sa" Skämt å sido men det känns inte bra. "Nu och för alltid" låter liiite bättre. Själv vill jag ha "så länge det finns kärlek" för det kan jag stå för. Jag kommer verkligen att kämpa för vårat äktenskap in i det sista men finns det ingen kärlek så är det inget att kämpa för tycker jag, då vill jag skilja mig. Men som sagt, jag kommer att kämpa i nöd och lust oavsett vad som sägs men önskar få slippa det för mig ångestfyllda uttrycket "tills döden skiljer oss åt". Hur ser du på dessa ord?
Svar på tråden Fråga prästerna 6