• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Humlan66

Kjell Präst skrev 2009-01-28 12:34:09 följande:

I vissa kyrkor är det okay, i andra inte. Vissa kyrkor har inte ens en anläggning för CD-musik.
    hur rockiga låtar är det ok att man spelar ?
  • Kjell Präst
    Humlan66 skrev 2009-01-28 12:37:49 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-28 12:34:09 följande:
    hur rockiga låtar är det ok att man spelar ?
    Det finns inga låtar som per automatik är förbjudna därför att de är rockiga. Rockmusik kan visst passa in i kyrkan. Musik som går emot det kristna budkapet fungerar dock förstås inte.
    Den ende/a som kan svara ordentligt på hur det är i just ert fall är er vigselpräst.
  • Humlan66

Får betala om man gifter sig i en kyrka och ort som ingen av oss bor i ?

• Kjell Präst
    Humlan66 skrev 2009-01-28 12:47:08 följande:
    Får betala om man gifter sig i en kyrka och ort som ingen av oss bor i ?
    Näpp!
  • Humlan66

TACK kjell präst du är en klippa för oss alla här :-d

• Kjell Präst
    Humlan66 skrev 2009-01-28 12:51:48 följande:
    TACK kjell präst du är en klippa för oss alla här :-d
  • drpepper

Måste man vara förlovad för att gofta sig? Är det vanligt att man inte är förlovad?

• Kjell Präst
    drpepper skrev 2009-01-28 13:11:18 följande:
    Måste man vara förlovad för att gofta sig? Är det vanligt att man inte är förlovad?
    Förlovningen är ju inte ett juridiskt moment och krävs alltså inte för vigsel
  • Tindragull

Toppen! Ungefär som jag trodde då! :)
    Du är en klippa!
    Kram på dig.

Kjell Präst skrev 2009-01-28 04:02:38 följande:

Typ... fyrtio-fyrtiofem minuter?
  • MV85

Ok.. jag orkar inte leta igenom alla sidor här, och alla olika prästtrådar så om frågan mot all förmodan kommit upp innan så har den!

Min m2b insisterar på att vi ska vigas av en chartauan (ursäkta stavningen, men bara hört det uttalas - aldrig i skrift).
    Vad innebär det egentligen?

Svar på tråden Fråga prästerna 6