• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Wiggy

Vad säger Gud om denna tvålopera som utspelar sig i kyrkan? Fast ibland känns det inte som om han är så viktig längre när man läser att präster vill avskaffa det kyrkliga äktenskapet, för det var väl från början åtminstone "av Gud instiftat"?

• En till präst
    Wiggy skrev 2009-01-28 23:40:13 följande:
    Vad säger Gud om denna tvålopera som utspelar sig i kyrkan? Fast ibland känns det inte som om han är så viktig längre när man läser att präster vill avskaffa det kyrkliga äktenskapet, för det var väl från början åtminstone "av Gud instiftat"?
    Inte helt säker på att jag förstår vad Du menar... kan Du precisera Dig?
  • Kjell Präst
    Tvålopera? Att människor har olika åsikter om saker och ting är Gud säkert helt medveten om. Tror att Gud skapade oss med möjlighet att tänka självständigt och då uppstår det med nödvändighet ibland konflikter - å andra sidan slipper vi betraktas som programmerade robotar...
  • mammatill2

Vi ska döpa vår dotter i samband med att vi gifter oss. Nu undrar jag i vilken ordning det brukar att vara?

Vi har valt att ha dopet först så i falla att hon lessnar sen så har vi en barnvakt som kan gå ut med henne.
    Men vad är vanligast?

• Jeez

En luthersk äktenskapssyn (väldigt kortfattat) är att äktenskapet är en sammhällsordning som är av godo därför välsignar vi den. Äktenskapet är alltså inte en helig handling, ett sakrament som i de katolska och ortodoxa kyrkorna. Det gör faktiskt stor skillnad i tolkning av vad som är vad.

Det bibliska (gammaltestamnetliga) äktenskapet är ingen ceremoni utan handlar om sex. När man legat med varandra är man bundna till varandra. Och tvåsamhet är inget nödvändigt -en man kan ha flera hustrur och det finns dessutom en syn att om hustrun inte kan få egna barn så får hon ge sin tjänarinna till sin man och ge honom barn via denne.

Det finns böcker som utreder de bibliska grunderna för samlevnad om man är intresserad mer -och de olika tolkningar som kristna gör utifrån sin Bibalsyn, sin Gudssyn och sin människosyn. Och sin syn på kyrka och traditionen i dessa.

Det är INTE så enkelt som att säga att det är av Gud instiftat...

• Kjell Präst
    mammatill2 skrev 2009-01-29 08:20:17 följande:
    Vi ska döpa vår dotter i samband med att vi gifter oss. Nu undrar jag i vilken ordning det brukar att vara?Vi har valt att ha dopet först så i falla att hon lessnar sen så har vi en barnvakt som kan gå ut med henne.Men vad är vanligast?
    De gånger jag har haft sådana kombinerade dop/vigslar har vi valt att lägga vigseln först (så var det när jag själv vigdes också). Det har inte varit några problem. Men det går förstås att göra tvärtom också. Resonera med er präst.
  • En till präst

Jag har också alltid haft vigseln först och dopet sen - det känns naturligt. Paret "fick" ju varandra först och barnet sen. Men när jag tänker efter finns det nog inga tunga teologiska skäl för den ordningen, så man skulle nog kunna göra tvärtom också.

• Kjell Präst

En till präst skrev 2009-01-29 11:26:26 följande:

Paret "fick" ju varandra först och barnet sen. .
    Precis så är det jag resonerar!
  • MV85
    MolsonCanadian skrev 2009-01-28 21:27:47 följande:
    De är dock inte heller nödvändigtvis schartauaner. Kanske din blivande har blandat ihop högkyrklig med schatauan..?
    Ingen risk... han har koll.. där emot har inte jag!
  • Tizia

Hej präster !

Jag såg på "bonde söker fru"-bröllopet på tv och där hoppade de över "tills döden skiler er åt" och avslutade med .."att älska varandra i lust och nöd"

Får man göra så ? Min präst säger att vi inte får ändra på något i den texten å jag vill helst slippa "död-delen"..

Svar på tråden Fråga prästerna 6