• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Kjell Präst
    Krystal skrev 2009-02-04 15:09:58 följande:
    Tänkte på dom där prästerna inom sspx som det har pratas om en del på tv:n det senaste.Om dom nu är i allmänhet inte "godkända" som präster (av katolska kyrkan pga av bannlysning), hur blir det då om en sådan präst viger ett par?Gäller inte det då eller? Kan någon komma i efterhand och säga "Nä stopp och belägg, eran vigsen gills inte för ni hade en sspx präst?"
    Vet inte om denna rörelse har vigselrätt i Sverige. Den har ju inte setts som en del av katolska kyrkan. Har sspx vigselrätt, så gäller vigseln. Har de inte det, kan deras präster inte viga någon.
  • 090715

Har en fråga till er präster! Handlar inte om giftmål, men det kanske går bra ändå?

Är det många som kommer till er i kyrkan som lättar sitt hjärta?
    På många ställen står det att man kan gå till kyrkan och prata om man mår dåligt! Är det verkligen så?

• Kjell Präst
    090715 skrev 2009-02-04 17:58:02 följande:
    Har en fråga till er präster! Handlar inte om giftmål, men det kanske går bra ändå?Är det många som kommer till er i kyrkan som lättar sitt hjärta?På många ställen står det att man kan gå till kyrkan och prata om man mår dåligt! Är det verkligen så?
    Visst går det bra. Man kan boka tid med en präst eller en diakon och samtala. Det som sägs i ett själavårdssamtal med en präst får prästen inte föra vidare. Inte ens inför domstol får prästen avslöja vad som sagts i en själavårdssituation.
    Jag personligen har ganska lite själavård (om man inte räknar samtal inför begravning som också är ett slags själavård), men flera av mina kolleger i församlingen ägnar en stor del av arbetstiden åt detta.
    Man kan nattetid vid behov ringa jourhavande präst på tel 112. Där har man också möjlighet att lätta sitt hjärta om det känns som ett för stort steg att boka tid med prästen i försmalingen.
  • Gollagolla

Har en liten fråga angående dag att gifta sig på.
    Finns det någon dag som är bättre än den andra eller är det helt ok att gifta sig på tex en söndag?

• Kjell Präst
    Gollagolla skrev 2009-02-04 19:16:53 följande:
    Har en liten fråga angående dag att gifta sig på.Finns det någon dag som är bättre än den andra eller är det helt ok att gifta sig på tex en söndag?
    Det kan fungera med vigsel vilken dag som helst (lite olika i olika församlingar). Måndagar har många präster ledigt så då kan det kanske vara svårare. Lördagar är gissningsvis den vanligaste vigseldagen, men jag har haft vigslar på söndagar också, efter högmässan.
  • Chrisse och Jonas
    Timba skrev 2009-02-04 10:13:04 följande:
    Ännu en psalmfråga (som kanske ligger fel i forumet, jag vet inte?):Finns det någon här som har tips på en lämplig psalm som inte är en traditionell vigselpsalm (har inte hittat någon sådan som jag direkt föll för) utan som handlar mer allmänt om kärlek etc? Gifter mig på hösten så alla sommarpsalmer går bort. Har ju en favorit; 'änglarna sjunger i himlen men den kanske inte passar på bröllop? Sedan har jag en till; du vet väl om att du är värdefull (men det kanske är samma sak där, att den inte passar in?) Och så min absoluta favvo; härlig är jorden men jag vet att den är vanligast på begravningar så den går kanske bort direkt? Vore jätteglad för tips på psalmer som kan passa, gärna lättsjungna och glada, eller vackra
    "Du vet väl om att du är värdefull" är väl ett jättebra val.. så fin text.. och passande..
  • hhr

jag har hittat en annan text till melodin "I denna ljuva sommartid" som går så här:

"Till man och kvinna gjorde han"
    Text: Jan Skoog
    Musik: N Söderblom (1916)
    1.
    Till man och kvinna gjorde han,
    de två som kärlek ger varann
    och nu till Gud har vandrat.
    I Jesu Krist det finns en bild
    av sann och äkta kärlek mild,
    om hur Gud själv har handlat.

2.
    O giv, o Herre dessa två,
    som denna dag inför dig stå
    att de sitt löfte giva.
    Om kärlek, omsorg, trofasthet
    och att de noga inser det
    som deras liv skall bliva.

3.
    Så ber vi nu att du O Gud
    må visa dem på dina bud,
    som lär oss leva livet.
    Välsigna så de kära två
    att de tillsammans ut får gå
    och få det dem blir givet.

Den kommer vi att ha som psalm i kyrkan

• litetbröllop09

jag hade en liten fundering över det här med löftena... att skriva egna har jag förstått att en del gör? det är inte riktigt på kartan för oss känner jag men hur mycket får man "göra om" dom egentligen?? (tänker då på tex de två exempellöftena man brukar se på alla bröllopssidor..)
    tycker tex att "tills döden skiljer oss åt" låter otäckt mer än det låter fint.. får man säga på nåt annat sätt??
    hur gör folk i allmänhet??

• Kjell Präst
    litetbröllop09 skrev 2009-02-04 21:04:59 följande:
    jag hade en liten fundering över det här med löftena... att skriva egna har jag förstått att en del gör? det är inte riktigt på kartan för oss känner jag men hur mycket får man "göra om" dom egentligen?? (tänker då på tex de två exempellöftena man brukar se på alla bröllopssidor..)tycker tex att "tills döden skiljer oss åt" låter otäckt mer än det låter fint.. får man säga på nåt annat sätt??hur gör folk i allmänhet??
    Se inlägg 499 ff, sidan 50
  • litetbröllop09

Kjell Präst skrev 2009-02-04 21:08:26 följande:

Se inlägg 499 ff, sidan 50
    tack
Svar på tråden Fråga prästerna 6