• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • Telemarkgrrl

Aaah, chefen är på möte så nu kan jag äntligen smyga in här.

AM, Cicci och Lappis, jättetrevligt att ses som vanligt!!

Kängu, grattis till lilla killen!

Här är ett av mina favoritrecept. Jag har tyvärr inga proportioner, jag brukar alltid köra på en höft:

Riv parmesanost ganska grovt (en näve eller två ) och riv skalet från en citron, var försiktig och ta bara med det gula. Blanda parmesanost, citronskal och saften från citronen med olivolja (kanske 1/4-1/2 dl?) och salt och peppar. Koka tagliatelle och blanda ner ost- och citronröran i pastan.

Bryn kycklingfileer på båda sidorna, salta och peppra och häll på massor (1-2 dl) med rödvinsvinäger. Lägg på locket och låt steka till fileerna är klara. (Det spelar ingen roll om det finns någon vinäger kvar eller inte.)

Ingen sås behövs till men lite grönsaker är ju alltid gott.

• BrudSommar2006

AM, haha, ja det är bäst att ingen bråkar med mig när jag har mina vapen tillgängliga! Nej, men jag gillar vapen, spanar alltid när jag är på Auktionsverket men har känt mig för snål för att lägga pengar på sånt. Just de här har jag snott från min pappa på den tiden han hade antikaffär.

September, fiskreceptet är utskrivet!

När jag tänker efter tror jag att jag räknade ut rätt BF-datum från när jag fick böjen på ÄL-stickan men jag kanske minns fel. Dessutom fick jag ju gå och dra i en hel vecka innan hon behagade titta ut så det där datumet jag hängt upp hela min tillvaro på kom och gick utan större nytta.

Oj vad det snöar, kan det inte bli en minusgrad nu istället för plusgrader.

• BrudSommar2006

Telis, receptet är sparat tills jag kommer på vad jag kan använda istället för kyckling!

• Telemarkgrrl

Ett annat favoritrecept:

Skala ett par gurkor, dela på längden och kärna ur (så att dom blir som långa kanoter ). Smula ner ett paket fetaost (riktig sån, inte Arla) i en skål och blanda i hackad rödlök, ett par skedar lättcreme fraiche, salt och peppar och citronsaft. Lite hackade svarta oliver funkar bra också om man gillar det.

Stek gurkorna i en stekpanna och lägg fetaoströran i "båtarna", späd ev. med en anings vatten i stekpannan. På med locket och låt dom steka tills gurkorna är lagom mjuka. Lagom betyder att dom inte är väldigt sladdriga men inte heller hårda som när dom är råa.

Servera med råris.

Det där är nog faktiskt det godaste jag vet. Och nu vet alla smygläsare som känner mig vem jag är för jag tjatar jämt om dom där gurkorna.

• Lapinette

Härligt med recept!!! Har ju en fil som heter BT-recept som jag i framtiden tänkte göra en kokbok av.

Tack för trevlig lunch! Hade inte ett dugg lust att gå tillbaka i snöstormen för att jobba men nu sitter jag här.

Min väninna som jag ska träffa ikväll hade faktiskt kommit två alternativ till kvällens middag, två caféer!!! Ursäkta vi är nästan 40 år och har inte träffats på typ 1,5 år... fika?!! Jag kunde inte låta bli att motkontra med att träffas i Sturegallerian och sen gå till antingen Tures eller Grodan istället. Börjar fundera på om hon är med barn eller bantar (på caféer finns det ju alltid sallad). Jag hade sett fram emot varm mat och ett glas vin!

• Lapinette

Ska väl bidra med lite mat.

Kycklingfiléer som bryns för att få lite färg och sedan läggs i en ugnsfast form. Hackar oliver och soltorkade tomater, blandar ihop dem tillsammans med balsamico och honung. Häller det sedan över kycklingen och sen in i ugnen typ 20 minuter på 200 grader. När man tagit ut kycklingen blandas rejält med ruccola ned med sås och kyckling innan den serveras.

Till detta är det gott med klyftpotatis och ett gott rosévin (ska med fördel ätas på vår terrass i Cannes ).

• Izzie

KUl med recepttipsen. Här kommer ett av mina:

www.arla.se/Default.aspx&RecipeID=14474

Telis - Din pastarätt lät super. Ska absolut testas när jag tar tillbaka kolhydrater i kosten!

BS - Jag hajade verkligen till när jag läste om dina vapen

• Lapinette

Izzie - jag brukar göra något liknande men även pula in lite mozarella i kycklingen.

• Izzie

Lappis - Låter jättegott!

Stå på dig ang maten förresten. Mycket mysigare att äta en god middag framför en vanlig fika (även om det kan vara mysigt det med). Vill man ha sallad så finns ju det på restauranger med...

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!