• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • FruCicci

Liten, Victor älskar korv i alla former och köttbullar, det kan man ju kombinera till hela familjen. Paj äter han gärna med, finns massor. Tortelini var en bra idé som Mugglan skrev.

AM hur ska ni göra med barnvagn nu då? Ska ni ha tvillingvagn eller samma med ståbräda?

Telis, jag kan ta mig till city på onsdag, tidigast 12. Men hem till dig får jag hoppa.

Mugglan, hoppas du blir gravid fortare än så!
    Åker spiralen ut innan Åre då?

• fru AM

Cicci: Barnvagnsfrågan är ett nästan ångestfyllt kapitel soom jag ältar fram och tillbaka. Det finns två alternativ:
    - ståbräda till vanliga vagnen (+ ev inköp av en begagnad bred tvillingvagn för helgbruk)
    - Phil & Teds våningsvagn

Kan tänka mig att Livia kommer vägra åka ståbräda OM hon blir svartsjuk på syskonet. Samtidigt är P&T:s vagn inte jättemysig för någon av passagerarna. En bred dubbelvagn orkar jag inte ha till vardags eftersom man måste öppna båda porthalvorna då (jättemeckigt) och den absolut inte går in i hissen utan måste lämnas nere och omedelbart kommer bli stulen eller förstörd av alla skumma tandläkarpatienter som ränner i vårt hus ... Ja ni hör ju - allvarliga problem.

Hur ska ni göra med vagn?

• FruCicci

AM, jag förstår ditt dilemma.

Vi ska inte köpa P&T iallafall, jag tycker inte den verkar bra och när det lilla barnet blir större och ska sitta där bak till exemepl så har jag noterat många gånger att deras armar släpar i julen och gförstör jackorna alt kläderna, sen tycker jag inte om den helt enkelt.
    Vi kommer köpa ståbräda till den vagnen vi har idag. Jag kommer ju ha V på dagis, så mest blir det ju att man är ute med singelvagnen.
    Funderar på att köpa en gammal retrovagn för helgbruk, men inte någon fancy urban J. En gammal häck får duga.

Sen ska vi köpa en paraplyvagn till Victor, så när man är ute hela familjen och promenerar, så tar vi helt enkelt en vagn var. Om han vill åka ståbräda kan man vika ihop paraplyvagnen och lägga den i korgen under den andra vagnen, hoppas jag.

Vi kommer inte köpa vagn förrän i sommar när bebisen har kommit.
    Jag har sen hört jätte många som inte använde sina tvillingvagnar, så jag vill avvakta lite och se hur Victor reagerar på både det ena och det andra.

Summan: Jag har lagt allt med vagn på IS till vidare

• Liten med Mindre

Muggles o Cicci - tack för inspiration. Mindre har än så länge ovanan att hon gärna tuggar på bitar, men sen spottar ut dem. Rivet äpple är väl det mest bitiga som faktiskt svaldes ner.

/barn- o mat-funderingar/

Fast så lite som hon äter nu så funderar jag på att strunta i om hon inte gillar bitar, och servera dem ändå. Så får hon väl lära sig att pilla i sig dem o inte bara spotta ut. (Det är så lätt att säga när man sitter här, och inte med ett skrikigt eller ointresserat barn framför sig.)

Så var det i höstas med - under en "vill inte äta" period så slutade vi truga bebispuré, utan gick över till grövre mat och sen fick hon ta det som hon ville. Fast försöket med kyckligwok o ris åkte ut med vändande tunga i lördags...

Nåja, det är ju som sagt få vuxna som lever på barnmat o välling...

Ska vidarebefordra tipsen till maken som får fundera lite hemma.

• Liten med Mindre

Barnen till makens goda vänner älskade sin P&T-vagn - så maken är säker på att vi ska ha en sån om behov uppstår. Själv är jag inte lika övertygad.

Jobba var det ju...

• Telemarkgrrl

AM, du såg nog så cool ut, i vanlig ordning, att dom inte tyckte att du behövde någon panikknapp.

Jag fixar någon lunch!

Synd att det inte passar med Söder, Cicci, men vi kan väl ta en lunch i city veckan efter? Jag äter ju lunch med samma kollegor varenda dag så det är skönt att få lite annat sällskap ibland.

• Lapinette

Jag hänger gärna på om det blir i Östermalsmkrokarna!

• FruCicci

Liten, jag har dessutom provkört P&T o tycker den är hård, men det är jag det.... alla har ju olika behov.
    Jag kommer nog ha lille bebisen i babybjörn vid promenader med båda, när jag är själv med barnen, o Victor i en paraplyvagn/sulky... Det är mer till nästa höst som jag kan tänka mig att man verkligen kommer att behöva en större vagn?

Telis, jag har ett externt möte 10-11, sen ta mig tillbaka till kontoret och sen hinna till söder, tror inte jag fixar det, men jag vill ju hemskt gärna...

Annars nästa vecka på torsdag skulle passa mig utmärkt. Då har jag varit på UL och träffa min BM mellan 11-12, så då är jag i krokarna.

• FruCicci

ja vad kul Lappis, kan ni torsdag månne?

• muggles

Scrolla ni som vill:
    Vagn: jag tror inte på P&Ts vagn, verkar så liten och trång. Vilket barn vill sitta där bak mer än 2s?! Och tvillingvagn verkar så jäkla bökigt, igenom dörrar (inte alla affärer man kommer in i), på spårvagn (tänk tunnelbana ni andra), i hissar, ... Usch.

Moa går redan nu långa streckor så varför skulle inte bräda funka. Det är om man tar långpromenader då... Men det är hon inte intresserad av ändå.

Cicci: jadu, vi softar lite än så länge. Det går ju fort att ta ur den om man skulle få feeling Jag lovar att meddela här! Än ska jag dricka viiiiiiiiin! På sista tiden har vissa minnen av grav kommit tillbaka; flytningar, hård mage, svullnad av fingrar och fötter, ... Hmmm. Varför kan man inte bara fastforwarda till 10 mån ålder ung?!

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!