• nennesjuttioåtta

Lös biljett till barnkarusellen!

Välkomna nya som gamla tivolibesökare!

Nu drar en ny tur av barnkarusellen igång! Kliv på och du får uppleva en galet snurrig tid: Att bli illamående, spy, klämma ut vattenmeloner genom små hål och vinna högsta vinst på Tombolan och efteråt tycka att det var en jäkla häftig upplevelse och direkt efter det sätta sig i den familjevänliga berg- och dalbanan. En del tycker den är hysteriskt rolig, även om vissa bitar av turen kan kännas lite jobbiga. Men hur vanligt är det att få sova när man är på nöjesfält - EGENTLIGEN? Det är bara att gilla läget, och har du väl klivit på kommer du aldrig av!

Vissa av oss har, enligt lagen om all tings jävlighet, ställt oss i fel kö och väntar fortfarande på att få kliva på...

Men i väntan på att det ska bli dags för nästa tur så finns ju förstås Flumride som alla får åka med gratis (även de som redan sitter på bergbanan får respit för en tur då och då, utan att passera Gå). En helt fantastisk skapelse där vi glada i hågen får åka stock, bli våta och få en hisnande avslutning som killar rejält i magen, förhoppningsvis med en hel del sprut och om det känns bra så får vi åka ett varv till.

Nu åker vi!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-02 17:37
    Attans, jag glömde ju nämna att vi som står i fel kö såklart hamnar av misstag i kön till Fritt fall ibland. Otäck upplevelse men vet inte om väntan innan nedsläpp är värst eller själva nedfärden. *ryser* Dock landar vi med fötterna på jorden till slut, mycket tack vare alla ni andra som tar emot oss så vi landar mjukt.

• Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!
  • _koko_

telis - Nej, jag tror inte det är farligt alls, men då är det ju ändå en läkare som skrivit ut det och det är en del av behandlingen.

• Telemarkgrrl

koko, fast så är det ju med progesteron också.

Nåja, nu ska jag sluta tjata om mediciner.

• Lapinette

URBAN WALDENSTRÖM, docent och läkare IVF Falun.

"En halv barnalbyl om dagen kan öka chanserna för en kvinna att bli gravid, åtminstone vid provrörsbefruktning. Svenska läkare har upptäckt ytterligare ett oväntat användningsområde för världens äldsta läkemedel."

* Hur kom ni fram till effekten av acetylsalicylsyran i tex Albyl och Magnecyl?
    - Tanken från början var att när embryot ska fästa i livmodershinnan är det en kritisk punkt, det är som när ett frö ska gro. Teoretiskt kan den processen försvåras av små proppar i dom kärl som bildas. Det innebär i sin tur att möjligheten för ägget att fästa försvåras. Med acetylsalicylsyran har man visat att det förhindrar uppkomsten av proppar, om man ger små doser. Det ökar chansen att äggen fäster.
    - Under ett par års tid testade vi metoden, vi gav acetylsalicylsyran till varannan patient som genomgick provrörsbefruktning. Det vi såg var att dom som fick acetylsalicylsyran hade högre chans att bli gravida och högre chans att föda barn.

* Gäller detta enbart vid provrörsbefruktning?
    - Vi kan inte uttala oss om det gäller alla, eller om det bara gäller provrörsbefruktning. Skulle vi gå ut med det, skulle vi ju uppmana alla att ta magnecyl eller albyl. För vår del vet vi exakt när vi ska ge det. Svårt att tro att alla skulle kunna ta det.

* I våras kom larmrapporter om att Ipren kan göra det svårt att bli gravid och ge fosterskador. Båda är vanliga huvudvärkstabletter, hur kan det vara sådan skillnad?
    - Det beror på att det handlar om helt olika medel. Medel som Ipren ökar missfallsrisken. Dom har inte den effekten som tex Albyl har. Istället är det så att om dom tas precis innan ägglossningen kan dom hämma ägglossningen.
    Ända sedan dom slutförde studien ger dom alla patienter acetylsalicylsyra, tex Albyl
    Falu lasaretts IVF-avdelning återför egg till 900 patienter per år. Enligt deras statistik ökar chansen att föda barn med 18 procent.

*Vad finns det för risker med det här?
    - Inga vi kan se. Vi räknar med att 100-miljonstals kvinnor har ätit sådana mängder, men utan bieffekter.
    Det är ett alldagligt läkemedel.

• _koko_

AM - IPL om jag inte är felinformerad. Fast inte heller det är jättenytt, det var därför jag blev förvånad. Enligt uppgift ska det göra mindre ont, och bikiniområdet är (iaf på mig ) större än under näsan. Nåja, ska spara länken och ringa och prata med henne om det när det blir aktuellt (dvs när jag har några pengar).

• Fru E

Nenne- vi tyckte med om Bangkok och dess billiga shopping! Mycket god mat för en löjlig summa och maken vägrade nästan pruta eftersom det redan var så billigt i svenska kronor mätt

• Lapinette

För de som är nyfikna och undrar. Själv provade jag en cykel med en halv albyl varannan dag (eller något liknande) och inte fasen blev jag gravid.

• Lapinette

EA - vad skönt med en make som inte prutar. Min prutar jämnt... ja förutom på Konsum då.

• Fru E

ojdå det skulle ju vara en glad gubbe inte arg!

• _koko_

Telis - Men acetylsalicylsyra är väl inget som finns naturligt i kroppen? Fast lappis länk var ju riktigt trevlig läsning förstås...

• Fru E

Lappis-ja här hemma är det han som köper och jag som är en snålis

Svar på tråden Lös biljett till barnkarusellen!