• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • MulleNuh

Grejen med min pappa.. (jag har tjatat sönder BT med min pappa känns det som!

Jag har alltid varit en hopplös brud! Haft killar hit o dit och aldrig fastnat för någon! En massa blaha blaha bara.
    Jag har även varit ganska deppig i mitt liv, och detta har tagit kol på min pappa nästan.

Pappa har varit så rädd att jag aldrig skulle hitta någon bra kille som jag älskar och att han då givetvis älskar mig tillbaka.

Så NU! Tadaaaa, så har detta hänt! Kors i taket broder! Min pappa är gladare än jag över detta kommande bröllop.

Det är också därför jag väldigt gärna har velat ha min pappa involverad i själva vigseln. Han grät när jag skulle flytta ihop med min karl och han grät när vi fick barn och han GRÄT när vi sa att vi skulle gifta oss.

DÄRFÖR är min pappa viktig! SÅÅ viktig.

Pappa har varit mitt allt.

• Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:24:48 följande:
    Exakt, tack, huvudet på spiken! :)så hade det inte varit "får jag eller får jag inte" utan snarare "jag tänker fria till er dotter och skulle önska er välsignelse"Det är ju DET vi försöker säga er, precis som chamor skriver!!
    Visst kan det vara litet skillnad på kulturer. Men vi är i Sverige, och enligt den svenska kulturen så är det kvinnan som väljer om hon vill gifta sig eller inte. Vad föräldrarna tycker saknar praktisk betydelse. Och då skulle jag bli irriterad om mina föräldrar visste om ett kommande frieri innan mig...
  • Sebastiána
    chamor skrev 2008-10-16 14:18:50 följande:
    OM han hade gjort det så hade det inte varit "får jag eller får jag inte" utan snarare "jag tänker fria till er dotter och skulle önska er välsignelse"
    = han hade inte bett om din hand utan hade tänkt berätta för din pappa att han tänkt fria.
  • Megi

ja men du får du spräcka din lilla bubbla....

• feministbrud

Men så är det väl oftast inte? Vad jag har förstått blir många killar ombedda att ringa upp fäderna innan de friar...

Ore skrev 2008-10-16 14:38:29 följande:
    Visst kan det vara litet skillnad på kulturer. Men vi är i Sverige, och enligt den svenska kulturen så är det kvinnan som väljer om hon vill gifta sig eller inte. Vad föräldrarna tycker saknar praktisk betydelse. Och då skulle jag bli irriterad om mina föräldrar visste om ett kommande frieri innan mig...
  • chamor
    Ore skrev 2008-10-16 14:34:29 följande:
    Fast den historiska bakgrunden till att man överhuvudtaget ber om någons hand hoppas jag att alla är medvetna om. Varför man vill upprätthålla den sedan nu, när den helt saknar praktisk betydelse (dvs det spelar ingen roll om ens pappa svarar ja eller nej, alternativt man är säker på att han svarar ja oavsett för annars skulle han inte respektera att man själv får välja sin make) är det jag undrar över? Och om man nu av någon outgrundlig anledning vill upprätthålla den, genom att bokstavligen frågan föräldrarna om lov att få gifta sig med ens tilltänkta, varför är det då bara mannen som ska fråga kvinnans föräldrar om lov, och inte tvärtom. För numera skaffar man ju vanligtvis en egen gemensam bostad, och bor inte resten av livet med mannens släktingar... Och i så fall vore det ju rimligt att se till att ha båda föräldrarnas välsignelse till giftermålet?
    Klart man frågar båda föräldrarna men en annan kvarlevande tradition i vissa kretsar är att "mannan är kvinnans huvud" och tar de stora besluten. Traditioner tar lång tid att bryta och även om traditionen i sig försvinner så hoppas jag att det förpestande svenska respektlösheten kommer tillbaka i viss mån och i sundhet till vårt luftslott till jämlika samhälle... MEN inte alla här inne lever i sammanhang där traditionen saknar betydelse och du får tycka vad du vill men denna tradition kan vara väldigt viktig för framtida goda relationer. Att, för det är en "felaktig" tradition äventyra framtida goda relationer kanske inte alltid är värt priset. Tänk inte så svenskt, jämställt och högtravande hela tiden
  • Sebastiána

Och som jag sa till charmor, då frågar ju inte killen om din hand utan berättar för din far att han tänkt fria. Det är stor skillnad!

Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:24:48 följande:
    Exakt, tack, huvudet på spiken! :)så hade det inte varit "får jag eller får jag inte" utan snarare "jag tänker fria till er dotter och skulle önska er välsignelse"Det är ju DET vi försöker säga er, precis som chamor skriver!!
  • Vi2iJuli
    EllaM skrev 2008-10-16 14:35:29 följande:
    Alltså - vi tänker inte så olika här inne även om det kan verka så!Jag tycker att det är väldigt fint att säga till brudens far att "jag tänker fria till din dotter och jag hoppas att vi har din välsignelse", eller ännu hellre att paret samlar båda famijerna och säga detsamma!Det vi "västerlänningar" och "egosvenskar" (som vi så fint blivit ihopklumpade till) menar, är ju att det är jättefint och för många ganska självklart ATT man talar om för föräldrarna och hoppas på deras välsignelse, men vi vänder oss ibland mot HUR man gör det. Alltså, att man ber om någons hand som ju är detsamma som att be om lov. Att man salar familjerna och talar om att man har tänkt gifta sig är ju en helt annan sak! Jag håller helt med Ore!
    Vari ligger den stora skillnaden på att "be om någons hand" och "be om någons välsignelse"?
    Jo, i era ögon är det tydligen mer "snällare" att be om välsignelse än om handen.
  • Ore
    MulleNuh skrev 2008-10-16 14:38:19 följande:
    Grejen med min pappa.. (jag har tjatat sönder BT med min pappa känns det som! Jag har alltid varit en hopplös brud! Haft killar hit o dit och aldrig fastnat för någon! En massa blaha blaha bara.Jag har även varit ganska deppig i mitt liv, och detta har tagit kol på min pappa nästan. Pappa har varit så rädd att jag aldrig skulle hitta någon bra kille som jag älskar och att han då givetvis älskar mig tillbaka.Så NU! Tadaaaa, så har detta hänt! Kors i taket broder! Min pappa är gladare än jag över detta kommande bröllop.Det är också därför jag väldigt gärna har velat ha min pappa involverad i själva vigseln. Han grät när jag skulle flytta ihop med min karl och han grät när vi fick barn och han GRÄT när vi sa att vi skulle gifta oss.DÄRFÖR är min pappa viktig! SÅÅ viktig.Pappa har varit mitt allt.
    Det kan jag förstå. Men skulle i så fall inte ett perfekt scenario varit att ni tillsammans träffade din pappa och berättade att ni skulle gifta er (kanske var så ni gjorde, vad vet jag). Så hade ni båda kunnat se hur glad han blev...

Man behöver ju inte blanda ihop det med "fråga om lov" innan frieriet...
  • chamor
    Sebastiána skrev 2008-10-16 14:38:45 följande:
    = han hade inte bett om din hand utan hade tänkt berätta för din pappa att han tänkt fria.
    Se det hur du vill. Men hade min pappa "vägrat" hade nog min man respekterat honom så mycket att han funderade igenom detta än en gång innan han gjorde slag i saken. Om pappa hade vägrat hade han troligen haft någon orsak till det. Men tror du har en annan syn på vad jag menar med "välsignelse" också. Jag menar det som att pappa i så fall hade stått bakom min m2b i det beslutet.
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?