• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • MulleNuh

Ja! Alltså han skulle inte säga: Käre du! Får jag din tillåtelse att viga din dotter?!
    Nä han skulle ha sagt med glimten i ögat: Du! Är det ok om jag gängar mig med din dotter?! hohoho, klapp på axeln, knäcker en öl osv.

Och nu tänker kanske du: ja men var är skillnaden?! Bara att orden (och fräschheten) är lite annorlunda.

Jo, skillnaden är att både han, jag och min pappa VET hur vi alla tänker och är som människor och att den frågan INTE är så allvarligt ställd.

Förstår ni hur jag menar? Eller hör ni bara blaha blalala..

Ore skrev 2008-10-16 14:17:15 följande:
    Fast då kan man ju lika gärna berätta det för honom, efter att man bestämt sig.
  • Vi2iJuli
    chamor skrev 2008-10-16 14:18:50 följande:
    Vi är ju i lite olika faser i livet också. Jag är 22 och har bott hemma ändå tills vi gifte oss så för mig så var det att gå från "pappas tak" till "makens tak" MEN min man frågade inte min pappa om lov och ville inte heller göra det men OM han hade gjort det så hade det inte varit "får jag eller får jag inte" utan snarare "jag tänker fria till er dotter och skulle önska er välsignelse" då vi båda vill ha en bra relation till våra och varandras föräldrar. Men han jobbar ihop med min pappa så min pappa kände på sig att han skulle fria "den" där kvällen ändå och noterade ringarna på en gång och var glad för vår skull.. Men det är ju lite olika vilken kultur man är ifrån. Tycker vissa här inne går lite för hårt på andra kulturer för tillfället. Även om ni inte håller med och JA i vissa/många delar av världen förekommer kvinnoförtryck men om kvinnan i fråga VILL gifta sig med mannen så är det väl upp till dom om han vill fråga hennes far om lov för traditionens skull? Tror att, eftersom traditionen nu är som den är, tänk er vilken förolämpning om han INTE skulle fråga! Det skulle inte tolkas ( med förståelse) som att han inte tycker om traditionen utan som ren respektlöshet mot fadern till den han säger sig älska!
    Exakt, tack, huvudet på spiken! :)

så hade det inte varit "får jag eller får jag inte" utan snarare "jag tänker fria till er dotter och skulle önska er välsignelse"

Det är ju DET vi försöker säga er, precis som chamor skriver!!
  • Megi

charmor: Asså ja är så imponerad av det du skriver :) Good Girl :) vi tänker ju såå lika men att jag inte orkar ta mej den tiden att skriva o förklara för människor som inte förstår sig på respekrt och kultur.

Massa kramar till dej :)

• chamor

Tillägg: Och eftersom familjen är (eller iaf verkar mer prioriterad) viktigare än för många av oss västerlänningar så är en bra relation till sina svärföräldrar ett måste.

Att kvinnan inte frågar mannens släkt härstammar väl från att kvinnan ofta "lämnade" sin släkt för att bo i någonslags "kollektiv" med sin mans familj och innan han nu genom det förtryckande äktenskapet "kidnappade" henne till sin släkt så var det ju iaf en fördel om hennes pappa godkände detta (i sin trångsynthet) för hennes bästa - givetvis Att hon fick en stabil karl, återigen förhoppningsvis, som kunde försörja henne eftersom att faderns (och moderns) ansvar upplöstes när hennes överbeskyddande patriark ersattes en ny tyrann Stackars tjejen och stackars svärmor fick gilla läget bäst de kunde för att stå ut med varanadra och tur för dem att ingen hade frågat dem för då hade de blåvägrat båda två

• Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:13:48 följande:
    Hahaha, jaa jag ger faktiskt upp nu.Dom verkar vara så insnöade å verkar inte fatta vad vi menar HUR många gånger man än förklarar."Kvinnoförtryck, bondesamhälle, jadajadajada"Skönt att man i slutändan gör som man vill.
    Jag är absolut inte insnöad... Jag har bara svårt att förstå poängen med att göra saker som inte har någon praktisk mening, men som symboliserar en otroligt gammaldags syn på kvinnan.

Om man inte frågar om lov, hur uttrycker man sig då om man frågar? Att bjuda in föräldrarna för att de ska få träffa varandra, och informera dem om att man ska gifta sig är väl jättebra. Men om inte din blivande man frågar dina föräldrar om lov att gifta sig med dig, så har han ju inte "bett om din hand". Då berättar ni ju för dem. Det är ju inte samma sak, då sker ju ingen "fråga om lov"-grej. Då är det ju bara att hoppas att föräldrarna gratulerar och hälsar ens blivande välkommen i familjen, och att ens blivandes föräldrar hälsar en själv välkommen.
  • feministbrud

Men då ber man ju inte om dotterns hand, eller hur? Felet är ju att fråga om lov när beslutet är ens eget. Min pappa ska inte få svara åt mig!

Megi skrev 2008-10-16 14:06:08 följande:
    OMG, NI FATTAR JU VISST INGENTING!!!!!NI ÄR SÅ LÅSTA VID ERAT TÄNK ATT NI INTE KAN ACCEPTERA DETTA...ÄR DET NÅGOT FEL ATT FÖRÄLDRARNA FRÅGAS?? OOO NEJ MAN FRÅGAR INTE OM LOV, UTAN DET ÄR EN GREJJ MAN GÖR FÖR ATT FÖRÄLDRARNA SKA LÄRA KÄNNA VARANDRA OCH GLÄDJAS ÅT PARETS BESLU TILLSAMMANS!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • chamor
    Megi skrev 2008-10-16 14:25:01 följande:
    charmor: Asså ja är så imponerad av det du skriver :) Good Girl :) vi tänker ju såå lika men att jag inte orkar ta mej den tiden att skriva o förklara för människor som inte förstår sig på respekrt och kultur. Massa kramar till dej :)
    Tack! Jag blir så upprörd även om det inte är min "kultur" som angrips.. GRR.. Ser rött
  • Vi2iJuli
    Ore skrev 2008-10-16 14:26:49 följande:
    Jag är absolut inte insnöad... Jag har bara svårt att förstå poängen med att göra saker som inte har någon praktisk mening, men som symboliserar en otroligt gammaldags syn på kvinnan.Om man inte frågar om lov, hur uttrycker man sig då om man frågar? Att bjuda in föräldrarna för att de ska få träffa varandra, och informera dem om att man ska gifta sig är väl jättebra. Men om inte din blivande man frågar dina föräldrar om lov att gifta sig med dig, så har han ju inte "bett om din hand". Då berättar ni ju för dem. Det är ju inte samma sak, då sker ju ingen "fråga om lov"-grej. Då är det ju bara att hoppas att föräldrarna gratulerar och hälsar ens blivande välkommen i familjen, och att ens blivandes föräldrar hälsar en själv välkommen.
    Ja. Och?
  • Sebastiána

Fast i det här fallet frågar man ju bara hennes föräldrar. Hon ber ju inte sin blivande svärmor om sonens hand...ju...

Megi skrev 2008-10-16 14:13:45 följande:
    MYCKET BRA SAGT :) o som du skriver om egosvenskens liv, att bara tänka på sej själva.. och därför kan de inte förstå poängen med att man "frågar" föräldrarna.
  • feministbrud

Det är klart att det är stor skillnad! Det sistnämnda låter ju lite som ett skämt och mycket lättsamt. Min fråga är bara varför du tycker att det är så viktigt att din man fågar din pappa före han frågar dig?

MulleNuh skrev 2008-10-16 14:24:10 följande:
    Ja! Alltså han skulle inte säga: Käre du! Får jag din tillåtelse att viga din dotter?!Nä han skulle ha sagt med glimten i ögat: Du! Är det ok om jag gängar mig med din dotter?! hohoho, klapp på axeln, knäcker en öl osv. Och nu tänker kanske du: ja men var är skillnaden?! Bara att orden (och fräschheten) är lite annorlunda.Jo, skillnaden är att både han, jag och min pappa VET hur vi alla tänker och är som människor och att den frågan INTE är så allvarligt ställd.Förstår ni hur jag menar? Eller hör ni bara blaha blalala..
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?