• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • MulleNuh

hahaha.. För första gången har JAG satt mig med popcorn och inte sagt så mycket..

• Persianbride2009

Jag vill först och främst säga att jag tycker att många av er i denna tråd har så skev syn på andras åsikter och är så inskränkta att ni tagit ner diskussionen på en väääldigt låg nivå. Att vara så fruktansvärt disrespectful (kommer inte på det svenska ordet) som tex Ore eller Sebastiána är helt ofattbart. Undrar om ni ens kan diskutera utan att vara arga i er ton eller att påtvinga era idéer på andra?

Jag kommer inte kunna diskutera alla svaren som kom för det blir för mycket, men jag måste kommentera ett av alla de insnöade och totalt diskriminerande inlägg som kom efter mitt ?
    Sebastiána: för det första skrev jag inte att någon skulle godkänna vårt beslut, läs ordentligt! Jag skrev att oavsett svar ville vi lägga fram beslutet som en fråga för att visa respekt för min och hans familj. Om det nu hade blivit negativ respons hade vi kunnat tänka igenom det och ta ett beslut utifrån vad vi själva tycker och tänker.

För det andra känns det som om du är totalt isloderad i någon by i Sveriges djupaste skogar och att du aldrig har pratat med en icke svensk människa tidigare.
    Du kan väl inte på fullaste allvar påstå att alla som frågar sina föräldrar om samtycke innan de gifter sig resulterar till bortgifte??? Vart har du fått din fakta? Att läsa böcker som du gör och tro att alla invandrare är på det viset är FEL. Om det skulle vara så finns det inga anständiga araber för dom säljer sina döttrar det första dom gör, det finns inga kvinnor vars barn inte blir kidnappade och utsatta för helvete av persiska men? Du måste ju fatta för Guds skull att inte alla är sånna. Visste kanske det finns en del idioter men det är som om jag skulle säga att alla svenska män är pedofiler för att efterlyst har visat ett par sånna fall nu det senaste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Öppna upp dina ögon och ta kontakt med människor istället för att läsa böcker och kolla på tv som du sedan dömer människor ifrån. Jag älskade Flyga Drake, inget fel på den. Den andra boken du refererar till har jag ännu inte läst, påstår inte att de är dåliga böcker men du måste ju fatta att de inte representerar alla invandrare!

Sedan var det även någon bright själ som skrev att det är man inte visar respekt att fråga om någonting och ändå tjatar till sig det man vill efteråt. Det är ju självklart inte så jag menade det, utan jag menar att man kan fråga, rådgöra om saker och sedan diskutera svaret tillsammans.

Chamor: Jag måste säga att du verkar vara en vettig människa. Du har alltid något vettigt att tillföra och även om du inte håller med lägger du aldrig några fula inlägg. Det tackar jag för och hoppas andra kan ta vara på detta. Att ingen respekt finns i skolan är inte så konstigt, det finns ju inte någon hemma heller?

Megi du har ju också kunnat fatta vad jag menar?. Glad att det fanns några i alla fall?

Megi skrev 2008-10-16 14:06:08 följande:
    OMG, NI FATTAR JU VISST INGENTING!!!!!NI ÄR SÅ LÅSTA VID ERAT TÄNK ATT NI INTE KAN ACCEPTERA DETTA...ÄR DET NÅGOT FEL ATT FÖRÄLDRARNA FRÅGAS?? OOO NEJ MAN FRÅGAR INTE OM LOV, UTAN DET ÄR EN GREJJ MAN GÖR FÖR ATT FÖRÄLDRARNA SKA LÄRA KÄNNA VARANDRA OCH GLÄDJAS ÅT PARETS BESLU TILLSAMMANS!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag ska själv bli lärare, i religion bland annat. Ska bli skönt att kunna undervisa ungdomar i andra kulturer och tankesätt. Det verkar ju behövas. Jag hoppas jag verkligen kan göra nytta och få ungdomar att förstå att det inte går att se världen ur ett par ögon!!!

Den här diskussionen är slut för min del för vissa här har noll förståelse för att alla har olika åsikter och kulturer, det tycker jag är dagisfasoner! Väx till er och lär er det unika med människors olikheter!
    Tack för mig!
  • EllaM

Jättebra inlägg. Tack!

Jag tycker att det är viktigt att vi alla här inne respekterar att man kan ha olika syn på saken. Det ena är inte mer rätt eller fel än det andra, och ingen har någon synpunkt på hur någon annan gör. Men det här är en diskussion om vad vi alla tycker och själva meningen är ju att man ska dela med sig av sin åsikt! Sedan måste man självfallet göra vad som känns bäst och mest rätt för en själv utifrån personliga värderingar, kultur mm.

Ämnet väcker uppenbarligen starka känslor hos många. Jag kan inte låta bli att undra, om vi egentligen pratar om två olika saker. Kan det vara så att fenomenet att be om brudens hand har olika betydelser i våra olika kulturer?

Här i Norden är det så att "fråga om någons hand" är likställt med att be fadern om lov att få gifta sig med bruden, vilket görs innan frieriet. Eller i vart fall traditionellt sett. Det är det själva frågan är till för. Många nordbor har övergivit den traditionen då den inte längre fyller någon funktion, och istället samlar familjerna för att berätta att man fattat beslutet att gifta sig och för att dela den glädjens stund med dem. Andra håller kvar traditionen för att de anser den romantisk.

I andra kulturer har det i den här tråden verkat som att fenomenet "be om någons hand" sker efter själva frieriet då båda familjerna är samlade och att det då inte handlar att be om kvinnans hand i egentlig mening.

Vad jag undrar är alltså, om det är så att traditionerna inte riktigt går att jämföra rakt av?

Det här ämnet togs upp i uppenbart syfte att diskutera ämnet principiellt vilket innebär att så också sker. Ingen har något att göra med den andres personliga val på det privata planet utan det bestämmer man själv. Eftersom det här är ett diskussionsforum är det dock helt legitimt att diskutera sakfrågan som består i huruvida man anser det vara korrekt att ens blivande fästman frågar förälder/föräldrarna om ens hand.Jag påminner härmed alla att hålla sig till sakfrågan och inte gå till kulturella angrepp (åt något håll) även om kulturens inverkan naturligtvis måste kunna diskuteras från ett principiellt plan.
  • feministbrud

Om du hade kommit till mig och sagt: Jag och min pojkvän ska gifta oss och när vi bestämt oss för det samlade vi våra familjer och berättade det, så hade jag förmodligen tyckt att allt verkade mycket tevligt. Jag har dock svårt att se vad det har med att be om dotterns hand att göra (som tråden handlar om). Eller har jag missat något?

Megi skrev 2008-10-16 14:54:49 följande:
    Mina föräldrar och min m2b:s föräldrar känner varandra sen innan. han känner hela min släkt och jag hans. våra familjer hat känt varandra ett bra tag, Vi ville båda att de skulle få reda på det samtidigt. De kom över till oss för att be om min hand :D och det var den lyckligste dagen i våra liv :) Jag är från Bosnien och kvinnorna i bosnien kan bete si precis så som kvinnorna i sverige gör!!!
  • Sebastiána

Lite OT. Mina föräldrar är väldigt glada att jag träffat den här killen, fast han bor i Norrland (jag kommer från Skåne). Han är så rar och omtänksam och stabil. Precis vad jag behöver (en trygg norrlänning är aldrig fel)

Tidigare var jag ihop med en riktig slyngel. Jag älskade denna slyngel, trodde jag i alla fall. Min mamma gillade honom aldrig, inte min syster heller. Nu efteråt förstår jag verkligen varför. Däremot kan jag inte förstå vad jag såg hos honom. Och det är klart, om jag nu hade gift mig med honom hade jag verkligen begått ett misstag. Nu insåg jag det själv så det var ingen fara

• MulleNuh

haha ja jag har också hittat mig en lugn norrbottning. Älskar deras dialekt!! Eller hur Vi2iJuli!?

Sebastiána skrev 2008-10-16 15:18:03 följande:
    Lite OT. Mina föräldrar är väldigt glada att jag träffat den här killen, fast han bor i Norrland (jag kommer från Skåne). Han är så rar och omtänksam och stabil. Precis vad jag behöver (en trygg norrlänning är aldrig fel)Tidigare var jag ihop med en riktig slyngel. Jag älskade denna slyngel, trodde jag i alla fall. Min mamma gillade honom aldrig, inte min syster heller. Nu efteråt förstår jag verkligen varför. Däremot kan jag inte förstå vad jag såg hos honom. Och det är klart, om jag nu hade gift mig med honom hade jag verkligen begått ett misstag. Nu insåg jag det själv så det var ingen fara
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-16 15:12:46 följande:
    Nog har man väl haft killar man ångrat, men det kan också vara så att det finns killar (som i mitt fall, utan att gå in för mkt i det hela) gjort ett misstag, fått skäll från både mig och min familj som nu har bättrat säg och undrar om det okej att äkta denna dotter.
    Jag skulle nog då vilja att han sa något till din familj i stil med att han har jobbat hårt för att återigen förtjäna din respekt, och nu har du tackat ja till att gifta dig med honom, och att han nu hoppas att de tycker att det är ok. För mig är det inte samma sak som att han innan han friade till dig bad dina föräldrar om lov. Det tycker jag är en symbol, som tyder på att din vilja är mindre viktig än dina föräldrars. Det vänder jag mig emot. Annars är det klart att man vill att det ska vara ok för ens blivande svärföräldrar.

Annars är vi nog helt överens tror jag
    Hade du tyckt att "jag vill att han frågar mina föräldrar om lov innan för så gör de i amerikanska filmer och det är sååååå romantiskt" hade jag nog himlat med ögonen och försökt få dig inse att det finns en djupare betydelse i det
  • Megi

hahahah så kul, brist på argument?? hehehehh! du har nog brist på kunksap!!!
    anne på grönkulla skrev 2008-10-16 15:08:17 följande:

Självklart får du det. Men du bör veta att om du använder stora bokstäver på nätet så uppfattas det som att du skriker. Det gör folk ofta i brist på argument och förmåga att framföra dem.
  • chamor
    MulleNuh skrev 2008-10-16 15:20:06 följande:
    haha ja jag har också hittat mig en lugn norrbottning. Älskar deras dialekt!! Eller hur Vi2iJuli!?
    Älskar också norrländska! Lyckades förälska mig i en norrländsk player för några år sedan vilket var olyckligt men hittade sedan min drömprins i min bästa kompis.. Haha.. Gräset är inte grönare på andra sidan eller.. Ibland så ser man inte skogen för alla träden :P
  • chamor

Men norrländskan älskar jag.. Suck suck.. Saknar den..

Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?