• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • EllaM

Precis vad jag också menar!

Sebastiána skrev 2008-10-16 14:40:50 följande:
    Och som jag sa till charmor, då frågar ju inte killen om din hand utan berättar för din far att han tänkt fria. Det är stor skillnad!
  • Vi2iJuli
    Ore skrev 2008-10-16 14:38:29 följande:
    Visst kan det vara litet skillnad på kulturer. Men vi är i Sverige, och enligt den svenska kulturen så är det kvinnan som väljer om hon vill gifta sig eller inte. Vad föräldrarna tycker saknar praktisk betydelse. Och då skulle jag bli irriterad om mina föräldrar visste om ett kommande frieri innan mig...
    Åh Gud, jag får huvudvärk!
    DOM VET JU INTE OM DET INNAN VI VET DET!!
    Ska det vara så svårt å förstå!???
  • Megi

Bra sagt :) hahah men de fattar ju inte själva va de skriver och va de tycker.. hihiii :)

Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:41:17 följande:
    Vari ligger den stora skillnaden på att "be om någons hand" och "be om någons välsignelse"?Jo, i era ögon är det tydligen mer "snällare" att be om välsignelse än om handen.
  • MulleNuh

Nej, grejen var att jag ändå sabbade allt. Jag ringde ju pappa och berättade 1 minut efter att vi bestämt oss för att gifta oss!
    Men annars hade vi ju båda varit där och berättat.

Ore skrev 2008-10-16 14:42:23 följande:
    Det kan jag förstå. Men skulle i så fall inte ett perfekt scenario varit att ni tillsammans träffade din pappa och berättade att ni skulle gifta er (kanske var så ni gjorde, vad vet jag). Så hade ni båda kunnat se hur glad han blev... Man behöver ju inte blanda ihop det med "fråga om lov" innan frieriet...
  • Aleta

Persianbride2009 och Vi2IJuli har ju på olika sätt anknytningar till en kultur som inte liknar den vi har här. Därför blir jämförelserna lite svårare att göra/acceptera tror jag.

Ingen här påstår väl att Iran och Sverige har samma grundsyn på kvinnor och deras självständighet?
    En kvinna i Iran idag kan inte bete sig på samma sätt som en kvinna i Sverige idag. Givetvis så finns mycken symbolik kvar där borta som vi idag kallar gammaldags (och ibland tydligen charmig).
    Att be om en flickas hand är väl ett typexempel på detta.

Kvinnor i Norden har haft en särställning i samhället betydligt längre än i stora delar av övriga världen. Varför? Vet inte, vi har varit färre här och varje person har kanske betytt mer som individ är en teori.

Om vi betraktar t ex arvsrätten och jämför lite så kan vi se att
    redan på medeltiden ärvde präst- och borgardöttrar lika mycket som sina bröder här i Sverige. (Adels- och bonddöttrar ärvde lite mindre än bröderna.)

Jämför vi runt samma tidsera i islamska länder så bestämde profeten Muhammed att kvinnors arvsrätt skulle vara hälften av männens. Det var på den tiden ett stort framsteg eftersom kvinnorna ofta tydligen inte hade arvsrätt alls.

Man kan alltså om man vill dra slutsatsen att kvinnorna här har varit friare under en längre tid. Därmed har även seder som har visat på kvinnans ofrihet urholkats till symboliska handlingar och så småningom fallit bort helt. Kanske kommer detta även att hända i andra kulturer i framtiden.

Vad som än händer så är det många som vill värna om sin särställning som individ och inte måla upp bilder av motsatsen för att det är gulligt och gammaldags.
    Att återinföra det skulle ju för oss vara en tillbakagång.
    Lever man däremot med en sådan kultur så innebär en vägran att utföra ritualen att man startar en revolution.
    Helt olika utgångspunkter med andra ord.

Åldern spelar säkerligen en viss roll också. Som jag skrev i TS så har jag varit med om detta när jag var ung och då reflekterade jag inte över det. Den erfarenhet jag gjorde fick mig dock att dra öronen åt mig och fundera över ett och annat.

• Megi

och en sak till, vad har ni me saken att göra om någon väljer att killen frågar föräldrarna??????

• Sebastiána

Mina föräldrar och min M2B:s föräldrar har också träffats flera gånger. De gillar varandra redan. Min syster har också träffat min killes syskon. De har alltså blivit presenterade för varandra för länge sedan.

Och om/när vi kommer att berätta för dem att vi bestämt oss för att gifta oss kommer de att bli väldigt glada för vår skull eftersom bådas föräldrar redan tycker att vi passar för varandra.

anne på grönkulla skrev 2008-10-16 14:33:24 följande:

Skrik inte.Mina föräldar kände både min man och mina svärförldrar långt innan vi bestämde att gifta oss. Glädjas kunde de göra ändå.Förstår du det?
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:41:17 följande:
    Vari ligger den stora skillnaden på att "be om någons hand" och "be om någons välsignelse"?Jo, i era ögon är det tydligen mer "snällare" att be om välsignelse än om handen.
    Nu skulle jag inte vilja att min man skulle bett om mina föräldrars välsignelse heller, jag tycker att ett frieri ska ske till mig och ingen annan. Och sedan berättar vi för familjen.

Men det är ju ändå litet skillnad. Frågar man föräldrarna om man får gifta sig med deras dotter kan man ju (i teorin) få svaret nej. Då har i så fall dina föräldrar bestämt innan du fått chansen att bestämma. Säger man att man ska gifta sig och vill ha välsignelse så kan föräldrarna också säga ja eller nej, men man gifter sig oavsett. Dvs. din vilja spelar större roll än dina föräldrars.

Jag tror att överlag så har väl de flesta så bra förhållande till sina föräldrar att de vet vad föräldrarna tycker om ens respektive? Eller så dåligt förhållande att man blankt struntar i vad föräldrarna tycker?
  • Akvavit

Jag tycker inte att någon i den här tråden har attackerat någon annas kultur! Frågan i den här tråden handlar om att de brudens far om hennes hand, oavsett vilken kultur, och sen att tjejer med både svensk och icke-svensk kultur i ryggen har svarat har väl inte med saken att göra. Det är ju fortfarande samma argument.

Att ifrågasätta någons argument är inte detsamma som att hoppa på någons kultur. Att det just blev många kommentarer på Persianbride2009 är väl inte så konstigt, hon skrev ett långt och välformulerat inlägg, och klart att man måste få diskutera runt det.

Brist på respekt är det knappast bara för att man inte frågar pappa om lov innan man gifter sig!

• Ore
    Megi skrev 2008-10-16 14:43:15 följande:
    Bra sagt :) hahah men de fattar ju inte själva va de skriver och va de tycker.. hihiii :)
    Varför drar du så snabba slutsatser om vad jag och andra tycker och inte tycker och vad vi förstår? Du är den värsta jag träffat på när det gäller att nedvärdera andra. Jag kan ha en mostatt åsikt från andra, men jag har aldrig trott att någon inte fattar vad de skriver. Jag kan möjligtvis påpeka att jag inte tror att de har förstått mina argument, men inte tror jag att de är trögfattade för det. Snarare kanske jag inte lyckats förklara på ett sätt som de förstår.

Skärp dig, tack!
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?