• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • chamor

Läs min kommentar på det...

Sebastiána skrev 2008-10-16 14:31:24 följande:
    Fast i det här fallet frågar man ju bara hennes föräldrar. Hon ber ju inte sin blivande svärmor om sonens hand...ju...
  • anne på grönkulla

Skrik inte.

Mina föräldar kände både min man och mina svärförldrar långt innan vi bestämde att gifta oss. Glädjas kunde de göra ändå.

Förstår du det?

Megi skrev 2008-10-16 14:06:08 följande:
    OMG, NI FATTAR JU VISST INGENTING!!!!!NI ÄR SÅ LÅSTA VID ERAT TÄNK ATT NI INTE KAN ACCEPTERA DETTA...ÄR DET NÅGOT FEL ATT FÖRÄLDRARNA FRÅGAS?? OOO NEJ MAN FRÅGAR INTE OM LOV, UTAN DET ÄR EN GREJJ MAN GÖR FÖR ATT FÖRÄLDRARNA SKA LÄRA KÄNNA VARANDRA OCH GLÄDJAS ÅT PARETS BESLU TILLSAMMANS!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • feministbrud

Jag måste även tillägga att jag har mer förståelse för personer från kulturer där detta är vanligt förekommande än för svenskar som har sett för mycket amerikansk film och vill göra en romantiserad grej av alltihop och ställer till ett skådespel.

• Ore
    chamor skrev 2008-10-16 14:25:30 följande:
    Tillägg: Och eftersom familjen är (eller iaf verkar mer prioriterad) viktigare än för många av oss västerlänningar så är en bra relation till sina svärföräldrar ett måste. Att kvinnan inte frågar mannens släkt härstammar väl från att kvinnan ofta "lämnade" sin släkt för att bo i någonslags "kollektiv" med sin mans familj och innan han nu genom det förtryckande äktenskapet "kidnappade" henne till sin släkt så var det ju iaf en fördel om hennes pappa godkände detta (i sin trångsynthet) för hennes bästa - givetvis Att hon fick en stabil karl, återigen förhoppningsvis, som kunde försörja henne eftersom att faderns (och moderns) ansvar upplöstes när hennes överbeskyddande patriark ersattes en ny tyrann Stackars tjejen och stackars svärmor fick gilla läget bäst de kunde för att stå ut med varanadra och tur för dem att ingen hade frågat dem för då hade de blåvägrat båda två
    Fast den historiska bakgrunden till att man överhuvudtaget ber om någons hand hoppas jag att alla är medvetna om. Varför man vill upprätthålla den sedan nu, när den helt saknar praktisk betydelse (dvs det spelar ingen roll om ens pappa svarar ja eller nej, alternativt man är säker på att han svarar ja oavsett för annars skulle han inte respektera att man själv får välja sin make) är det jag undrar över?

Och om man nu av någon outgrundlig anledning vill upprätthålla den, genom att bokstavligen frågan föräldrarna om lov att få gifta sig med ens tilltänkta, varför är det då bara mannen som ska fråga kvinnans föräldrar om lov, och inte tvärtom. För numera skaffar man ju vanligtvis en egen gemensam bostad, och bor inte resten av livet med mannens släktingar... Och i så fall vore det ju rimligt att se till att ha båda föräldrarnas välsignelse till giftermålet?
  • MulleNuh

Oj jag har aldrig nånstans nämnt att jag tycker det är viktigt att han frågar min pappa.. Never ever har jag sagt det.

feministbrud skrev 2008-10-16 14:31:26 följande:
    Det är klart att det är stor skillnad! Det sistnämnda låter ju lite som ett skämt och mycket lättsamt. Min fråga är bara varför du tycker att det är så viktigt att din man fågar din pappa före han frågar dig?
  • EllaM

Alltså - vi tänker inte så olika här inne även om det kan verka så!

Jag tycker att det är väldigt fint att säga till brudens far att "jag tänker fria till din dotter och jag hoppas att vi har din välsignelse", eller ännu hellre att paret samlar båda famijerna och säga detsamma!

Det vi "västerlänningar" och "egosvenskar" (som vi så fint blivit ihopklumpade till) menar, är ju att det är jättefint och för många ganska självklart ATT man talar om för föräldrarna och hoppas på deras välsignelse, men vi vänder oss ibland mot HUR man gör det. Alltså, att man ber om någons hand som ju är detsamma som att be om lov. Att man salar familjerna och talar om att man har tänkt gifta sig är ju en helt annan sak! Jag håller helt med Ore!

Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:24:48 följande:
    Exakt, tack, huvudet på spiken! :)så hade det inte varit "får jag eller får jag inte" utan snarare "jag tänker fria till er dotter och skulle önska er välsignelse"Det är ju DET vi försöker säga er, precis som chamor skriver!!
  • Sebastiána

Jag tycker att det är ni som är trångsynta. Ni får naturligtvis göra som ni vill och leva i er trångs värld där ni tror att allt bara är gullegull om ni bestämmer att det är så.

Jag anser att alla handlingar man gör påverkar andra i samhället och att man själv är påverkad av olika saker i sitt handlande. Världen är större än din egna lilla bubbla.

Megi skrev 2008-10-16 14:17:45 följande:
    Heheh, jag ger också upp. orka förklara det för dessa trångsynta människor.
  • feministbrud

Förlåt! Det var inte meningen att klumpa ihop dig med andra. Men för mågna andra här verkar det viktigt och jag undrar varför.

MulleNuh skrev 2008-10-16 14:34:56 följande:
    Oj jag har aldrig nånstans nämnt att jag tycker det är viktigt att han frågar min pappa.. Never ever har jag sagt det.
  • Megi

hahah vem är det som skriker???? Jag skrev med stora bokstäver för att vissa inte fattar, o gång på gång skriver samma saker!!!!!!!!!!! förstår duuuu?
    anne på grönkulla skrev 2008-10-16 14:33:24 följande:

Skrik inte.Mina föräldar kände både min man och mina svärförldrar långt innan vi bestämde att gifta oss. Glädjas kunde de göra ändå.Förstår du det?
  • feministbrud

Tack Sebastiána!

Sebastiána skrev 2008-10-16 14:36:26 följande:
    Jag tycker att det är ni som är trångsynta. Ni får naturligtvis göra som ni vill och leva i er trångs värld där ni tror att allt bara är gullegull om ni bestämmer att det är så. Jag anser att alla handlingar man gör påverkar andra i samhället och att man själv är påverkad av olika saker i sitt handlande. Världen är större än din egna lilla bubbla.
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?