Oj det var en spännande tråd med många olika svar.
Min m2b frågade min familj (pappa, styvmamma, mamma och styvpappa) om min hand, jag var med, det var väääldigt nervöst!!! Egentligen ska hans familj också vara med och fråga men de var bortresta.
I vår kultur är detta ett måste!
Inte för att jag inte kan ta eller får ta mina egna beslut utan för en väldigt enkel sak, respekt. I vår kultur är det väldigt viktigt att visa respekt för varandra. Jag hade varesig svaret från min pappa förlovat mig med min m2b ändå men att först fråga och få en positiv respons gör det hela så mycket finare.
Och jag håller med dig fullt ut Vi2ijuli!!Jag tycker det är lite uttjatat allt detta med kvinnoförtryck... det känns som om man letar anledningar för att känna sig förtryckt.... ja, jag vet att många kvinnor idag är det, men jag kan inte tycka att innehållet i denna tråd på något vis ska vara en hemsk sak för kvinnorna.
Sedan vill jag också fråga, varför du tonårsmorsa, tyckte de var relavant att ta upp din vän i detta samanhang? Jag kan inte riktigt se kopplingen... att bli bortgift som 11 årig är nog bland det hemskaste någon kan genomgå och det är förargligt att det finns människor/kulturer som idag tillåter detta men att ens man frågar om ens hand har ingeting med detta att göra! Alla män som frågar om lov för att få ens hand är inte primitiva, kvinnoförnedrande män.
Oj va långt det blev =)
Vi2iJuli skrev 2008-10-15 23:18:16 följande:
Men han vill göra det, så varför stoppa honom?Och NEJ, jag ser ingen anledning till att JAG ska be om HANS hand av HANS pappa. Har inget med kvinnoförtryck att göra, tycker f-n det är kvinnan som stjäl, och SKA stjäla all uppmärksamhet före/under/efter bröllopet.Det kommer ju vara "all eyes on her".
[/citat]
tonårsmorsa skrev 2008-10-15 23:33:06 följande:
[citat]
Kan tillägga att en vän blev bortgift som 11-åring, mamma vid 12. Hon är av kulturen fjättrad vid en man som hon inte älskar. Skilsmässa är otänkbart p.g.a. deras kulturella bakgrund. Att i västvärlden betrakta mannens fråga till svärföräldrarna som något "gulligt" anser jag bekräftar kvinnan som stående under mannen. Är det så vi kvinnor vill ha det?