• Aleta

Ska han be pappa om min hand?

Eftersom det inte verkar ha skapats någon tråd där detta kan stötas och blötas, så varför inte här?

Mina erfarenheter i ämnet:
    Min första man bad om min hand hos pappa. Då var jag ung och tänkte inte så mycket på det, lite kul gammaldags sådär, fast förvånande. Pappa skrattade lite och sa typ, "Jaaa, men det bestämmer inte jag. Har du pratat med min dotter?"
    (Senare insåg jag att jag faktiskt var en "pryl" som skulle införskaffas, ni vet villa, volvo, vovve.) När jag förstod att jag faktiskt bara var hans fru och inte hans livskamrat så tog det ganska snart slut.

Man nummer två skulle aldrig komma på tanken att fråga och jag skulle ta mig både en och två funderare om han hade velat göra något sådant:
    "Tycker han innerst inne att jag inte är en självständig människa även om han aldrig skulle erkänna det eller är han bara en gammaldags romantiker som inte tänker på vad det betyder."

Fram med popcornen, så kan vi börja.

• Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?
  • Vi2iJuli
    Ore skrev 2008-10-16 14:47:45 följande:
    Nu skulle jag inte vilja att min man skulle bett om mina föräldrars välsignelse heller, jag tycker att ett frieri ska ske till mig och ingen annan. Och sedan berättar vi för familjen. Men det är ju ändå litet skillnad. Frågar man föräldrarna om man får gifta sig med deras dotter kan man ju (i teorin) få svaret nej. Då har i så fall dina föräldrar bestämt innan du fått chansen att bestämma. Säger man att man ska gifta sig och vill ha välsignelse så kan föräldrarna också säga ja eller nej, men man gifter sig oavsett. Dvs. din vilja spelar större roll än dina föräldrars.Jag tror att överlag så har väl de flesta så bra förhållande till sina föräldrar att de vet vad föräldrarna tycker om ens respektive? Eller så dåligt förhållande att man blankt struntar i vad föräldrarna tycker?
    Jo, men saken är den också... han frågar ju mer "är det okej för dig att jag gifter mig med din dotter" för det är ju inte alla svärsöner som kommer övrens med sina svärmödrar.
    Jag skulle inte känna att det var så kul att gifta mig med min m2b om min familj AVSKYDDE honom!
    Nu komemr iofs inte jag och svärmor så där riktigt bra överens men jag vi bor i ens i samma landsände så därför känns det okej att gifta mig å ha henne som den del av äktenskapet.
    Hade hon bott på närmare håll och jag behövt träffa henne varje dag hade jag nog tänkt till både en å två gånger.
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:43:13 följande:
    Åh Gud, jag får huvudvärk!DOM VET JU INTE OM DET INNAN VI VET DET!!Ska det vara så svårt å förstå!???
    Men då har ni ju redan bestämt er för att gifta er. Då är det helt poänglöst att be om lov i efterhand, när ni redan bestämt er? Varför göra det då? För mig vore det som att torka golvet fem minuter innan jag vet att 100 personer med smutsiga stövlar ska spatsera förbi... Totalt onödigt alltså.
  • Akvavit

Det är väl ingen som har något att göra med hur du och din m2b gör. Men TS var ju ute efter att starta just den här diskussionen, och ger man sig in den får man väl förvänta sig att det finns två sidor av saken???

Megi skrev 2008-10-16 14:44:30 följande:
    och en sak till, vad har ni me saken att göra om någon väljer att killen frågar föräldrarna??????
  • Sebastiána

Mycket klokt skrivet Aleta.

Hur går det förresten med popcornen?

Aleta skrev 2008-10-16 14:44:25 följande:
    Persianbride2009 och Vi2IJuli har ju på olika sätt anknytningar till en kultur som inte liknar den vi har här. Därför blir jämförelserna lite svårare att göra/acceptera tror jag.Ingen här påstår väl att Iran och Sverige har samma grundsyn på kvinnor och deras självständighet? En kvinna i Iran idag kan inte bete sig på samma sätt som en kvinna i Sverige idag. Givetvis så finns mycken symbolik kvar där borta som vi idag kallar gammaldags (och ibland tydligen charmig).Att be om en flickas hand är väl ett typexempel på detta. Kvinnor i Norden har haft en särställning i samhället betydligt längre än i stora delar av övriga världen. Varför? Vet inte, vi har varit färre här och varje person har kanske betytt mer som individ är en teori.Om vi betraktar t ex arvsrätten och jämför lite så kan vi se attredan på medeltiden ärvde präst- och borgardöttrar lika mycket som sina bröder här i Sverige. (Adels- och bonddöttrar ärvde lite mindre än bröderna.)Jämför vi runt samma tidsera i islamska länder så bestämde profeten Muhammed att kvinnors arvsrätt skulle vara hälften av männens. Det var på den tiden ett stort framsteg eftersom kvinnorna ofta tydligen inte hade arvsrätt alls.Man kan alltså om man vill dra slutsatsen att kvinnorna här har varit friare under en längre tid. Därmed har även seder som har visat på kvinnans ofrihet urholkats till symboliska handlingar och så småningom fallit bort helt. Kanske kommer detta även att hända i andra kulturer i framtiden. Vad som än händer så är det många som vill värna om sin särställning som individ och inte måla upp bilder av motsatsen för att det är gulligt och gammaldags. Att återinföra det skulle ju för oss vara en tillbakagång. Lever man däremot med en sådan kultur så innebär en vägran att utföra ritualen att man startar en revolution.Helt olika utgångspunkter med andra ord.Åldern spelar säkerligen en viss roll också. Som jag skrev i TS så har jag varit med om detta när jag var ung och då reflekterade jag inte över det. Den erfarenhet jag gjorde fick mig dock att dra öronen åt mig och fundera över ett och annat.
  • Megi

Mina föräldrar och min m2b:s föräldrar känner varandra sen innan. han känner hela min släkt och jag hans. våra familjer hat känt varandra ett bra tag, Vi ville båda att de skulle få reda på det samtidigt. De kom över till oss för att be om min hand :D och det var den lyckligste dagen i våra liv :)

Jag är från Bosnien och kvinnorna i bosnien kan bete si precis så som kvinnorna i sverige gör!!!

• Sebastiána

Fast...har inte din M2B och dina föräldrar redan träffats? Om de träffats vet du väl redan om dina föräldrar gillar din kille eller om de avskyr honom?!

Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:51:18 följande:
    Jo, men saken är den också... han frågar ju mer "är det okej för dig att jag gifter mig med din dotter" för det är ju inte alla svärsöner som kommer övrens med sina svärmödrar.Jag skulle inte känna att det var så kul att gifta mig med min m2b om min familj AVSKYDDE honom!Nu komemr iofs inte jag och svärmor så där riktigt bra överens men jag vi bor i ens i samma landsände så därför känns det okej att gifta mig å ha henne som den del av äktenskapet.Hade hon bott på närmare håll och jag behövt träffa henne varje dag hade jag nog tänkt till både en å två gånger.
  • Ore
    Vi2iJuli skrev 2008-10-16 14:51:18 följande:
    Jo, men saken är den också... han frågar ju mer "är det okej för dig att jag gifter mig med din dotter" för det är ju inte alla svärsöner som kommer övrens med sina svärmödrar.Jag skulle inte känna att det var så kul att gifta mig med min m2b om min familj AVSKYDDE honom!Nu komemr iofs inte jag och svärmor så där riktigt bra överens men jag vi bor i ens i samma landsände så därför känns det okej att gifta mig å ha henne som den del av äktenskapet.Hade hon bott på närmare håll och jag behövt träffa henne varje dag hade jag nog tänkt till både en å två gånger.
    Jag tror att jag skulle märkt om min familj avskydde min blivande, långt innan det blev tal om giftermål. Därför har jag inte funderat på det som ett problem, eller en anledning att fråga. Jag har helt enkelt utgått ifrån att är det vad vi två vill får familjerna gilla det. Och som du själv skriver, i så fall ska ju båda parterna fråga varandras familjer. Så att man inte behöver gifta in sig i en familj som avskyr en.
  • J D
    Megi skrev 2008-10-16 14:44:30 följande:
    och en sak till, vad har ni me saken att göra om någon väljer att killen frågar föräldrarna??????
    Det här ämnet togs upp i uppenbart syfte att diskutera ämnet principiellt vilket innebär att så också sker. Ingen har något att göra med den andres personliga val på det privata planet utan det bestämmer man själv. Eftersom det här är ett diskussionsforum är det dock helt legitimt att diskutera sakfrågan som består i huruvida man anser det vara korrekt att ens blivande fästman frågar förälder/föräldrarna om ens hand.

Jag påminner härmed alla att hålla sig till sakfrågan och inte gå till kulturella angrepp (åt något håll) även om kulturens inverkan naturligtvis måste kunna diskuteras från ett principiellt plan.
  • Ore
    Sebastiána skrev 2008-10-16 14:53:46 följande:
    Mycket klokt skrivet Aleta.Hur går det förresten med popcornen?
    Håller med *och tar också gärna litet popcorn*
  • anne på grönkulla

På nätet skriker man när man använder stora bokstäver.

Megi skrev 2008-10-16 14:37:20 följande:
    hahah vem är det som skriker???? Jag skrev med stora bokstäver för att vissa inte fattar, o gång på gång skriver samma saker!!!!!!!!!!! förstår duuuu?anne på grönkulla skrev 2008-10-16 14:33:24 följande:
Svar på tråden Ska han be pappa om min hand?