• mysifer

bröllop 2010 nr 4

här diskuteras allt som hör bröllop till och det mesta mellan himmel och jord.

planeringsgalningarna som hänger här inne är:

MissMijah, 26 år, Partille, 15.09.2009
    lillamaa, 22 år, Kalix vinter 2010
    Gyrethe, 26 år, Visby XX.02.2010
    pandis81, 27 år, Huddinge 24.04.2010
    mysifer, 24 år, Jönköping 08.05.2010
    Tinzi, 24 år, Göteborg 08.05.2010
    Kenttjej, Göteborg XX.05.2010
    Snartsjuksköterska, 22 år, Tullinge XX.05/06.2010
    Aprikos, 24 år, Höör 05.06.2010
    En midsommarnattsdröm 23.06.2010 Gävle
    Loviset 29.07.2010
    Fenixx, 26 år, hemlig ort 31.07.2010
    Evasdottir10, 28 år, Bjärnum 31.07.2010
    haennish 07.08.2010
    LillaEllan, 22 år, Stockholm 28.08.2010
    FruHögstadius, 20 år, Morgongåva 25.09.2010
    Kultis, 27 år, Stockholm 02.10.2010

utan datum
    Brudgummarna, maj 2010
    sanber, 23 år, Övik sommaren 2010
    Starfish, 24 år, Gävle sommaren 2010
    Princess Nightingale, 28 år, Göteborg sensommar 2010
    Humlan66,sensommar 2010
    Rosesarered, 22 år, Stockholm sommar 2010
    jenba, 23 år, Uppsala
    Teserese, 28 år, Hässleholm
    Iluna, 23 år, Stockholm
    Paradisfågel, 20 år, Borlänge

de första trådarna finns här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-69/m2661995.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2981596.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2981596.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-24 15:52
    rätt datum för Fenixx ska naturligtvis vara 03.07.2010

slarvfel av mig..

• Svar på tråden bröllop 2010 nr 4
  • FruHögstadius

har också tittat på milly, och hittat enheldel som jag gillar, emn jag vet itne om jag vågar beställa därifrån själv, är ingen hejare på engelska och är rädd att allt ska gå galet.
    därför jag vill beställa med en "svensk mellanhand" som sköter det mesta, jag skickar mina uppgifter och sätter över pengar och så vips är det klar och hemma hos mig

• pandis81

Hej tjejer..
    Idag har dagen bara flugit iväg. vet inte vart den tog vägen.
    Men i alla fall jag fick ett svar från kyrkan idag.

Mailade ju dit och frågade lite angående hur det är med att brudens far leder in,kasta ris och hinderprövning.

Och nu har jag fått svar så det tänkte jag dela med mig av.
    *bokning av kyrkan brukar ske 6-12 månader innan. (Alltså kommer vi boka den runt den 20-25 april nästa år.)
    *Det vanliga tillvägagångssättet är att brudparet går sida vid sida. Men det andra sättet förekommer också.
    *Ja, man får kasta ris.(har köpt bröllopsris)
    *Hindersprövning görs på Lokala skattemyndigheten. Prästen skall ha det intyget innan vigseln (så det låter ju bra )
    * det kommer att ske förberedelse samtal med prästen ett par gånger innan.
    * Sen frågade jag hur det är om man får ha med sig en egen präst, och det får man. Jag har en präst som är i ett annat stift där jag är konfimerad. Och jag hade blivit jätteglad om hon ville viga oss, hon är en god vän till familjen. Men just nu vet jag att hon är i afrika och hjälparbetar och jag vet inte riktigt när hon kommer tillbaka. Men jag ska undersöka den saken.
    Sen frågade jag om det var något annat som vi brudpar skulle tänka på. Och då svarade dom att vi hade nog tänkt på allt.

Så det låter väldigt bra det kommer definitivt bli den kyrkan.

• Fenixx

låter som väldigt bra för er där.

dock gällande riskastning och gå sida vid sida in eller ledas in av far varierar från kyrka till kyrka, så det ska man vara noga med att fråga dem.

• pandis81

men det är det jag har gjort.
    och det här är svaren som jag har fått..
    så alltså får man kasta ris och min far får leda in mig i kyrkan.

Fenixx skrev 2008-12-18 16:29:52 följande:
    låter som väldigt bra för er där. dock gällande riskastning och gå sida vid sida in eller ledas in av far varierar från kyrka till kyrka, så det ska man vara noga med att fråga dem.
  • Evasdottir10

Måste skriva av mig...har alla ideer i huvudet problemet är bara att NÄR kan man börja boka och beställa grejor?
    Kram till alla er här inne

• paradisfågel

Pandis, va skönt att det verkar bli som du tänkt dig

Evasdottir10, om ni har tänkt gifta er i stockholm eller göteborg eller liknande så skulle nog jag försöka boka 1 år i förväg, kanske ännu tidigare om man vet att det är ett populärt ställe.. Gifter man sig på ett mindre ställe så 6månader-1 år innan skulle jag nog börja kontakta.. Grejor kan man ju alltid köpa lite efter hand om det är saker som kanske är på extrapris just då eller man vill sprida ut utgifterna lite..

• Fenixx
    pandis81 skrev 2008-12-18 18:12:06 följande:
    men det är det jag har gjort.och det här är svaren som jag har fått..så alltså får man kasta ris och min far får leda in mig i kyrkan.
    jo jag förstor det. men mitt inlägg var inriktat till dem andra tjejerna i tråden att kolla med sina kyrkor/präst då det som sagt är så olika när man hört andra berättat.
  • Fenixx

evasdottir10>> man kan aldrig börja för tidigt.
    har du hittat saker som du vet du vill ha, så är det ju bara bra att börja. får ni ju fördelat ut kostnaderna. och som sägs, på vissa ställen bokas det upp tidigt. även om man vet en fotograf man vill ha så bokas dem ofta upp tidigt med.

hur har ni tänkt med erat evasdottir?

• Brudgummarna

Vi är inriktade på pingsthelgen och då känns det nästan väl sent att inte ha bestämt sig än. Speciellt om man som i vårt fall vill kunna bestämma vigseltid och kyrka själva.

Men vi måste ju vänta på lagändring först så det kanske blir en annan helg för vår del.

Men jag har varit med och planerat ett bröllop på två månader och det gick utmärkt det med. Men jag skulle aldrig välja det själv.

• Brudgummarna

Det här kanske är en fråga som kommit upp tidigare men jag har läst långt ifrån allt i trådarna:

Vad är det som gör att så många i den här tråden är så mycket yngre än genomsnittsbrudarna i sverige och i vårt fall så är jag nog äldst här men ändå mycket yngre än de bögvänner vi har som gift sig.

Vill man som yngre än snittet vara mer välplanerad? Är det bara en slump att vi är lite yngre?

Svar på tråden bröllop 2010 nr 4