• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • Duchess

Åh, tro mig - det är en mycket vanligt förekommande åsikt i det högerkristna lägret....

didis skrev 2008-08-06 17:43:02 följande:
    Jag har aldrig hört någon (inte ens radikala högerkristna) säga att homosexuella inte skulle få skaffa barn.
  • Joeline

"Högerkristna"? Means?

jag tror att det är en vanlig åsikt bland många både religiösa och ickereligiösa att det bästa för barn är en manlig och en kvinnlig förebild. Men då utgår man ju från att det faktiskt också finns olikheter mellan könen, olika egenskaper som kanske är mer "typiska" för kvinnor och andra som är mer "typiska" för män. Därmed inte sagt att det måste vara en manlig och en kvinnlig förälder, även om det väl faller sig naturligt att det ofta är så.
    Sen får man ju tyvärr knappt yttra sådant, efter som det inte är politiskt korrekt...

• Duchess

Högerkristna = kristna som röstar på KD, för att ge en kort beskrivning.

Jag tror också att det är viktigt att det finns personer av olika kön, ålder, hudfärg mm i barns närhet. Vilka egenskaper menar du är mer typiska för män, förresten?

Joeline skrev 2008-08-06 20:05:47 följande:
    "Högerkristna"? Means?jag tror att det är en vanlig åsikt bland många både religiösa och ickereligiösa att det bästa för barn är en manlig och en kvinnlig förebild. Men då utgår man ju från att det faktiskt också finns olikheter mellan könen, olika egenskaper som kanske är mer "typiska" för kvinnor och andra som är mer "typiska" för män. Därmed inte sagt att det måste vara en manlig och en kvinnlig förälder, även om det väl faller sig naturligt att det ofta är så.Sen får man ju tyvärr knappt yttra sådant, efter som det inte är politiskt korrekt...
  • laris

Men de flesta barn har män/kvinnor omkring sig ändå! Det behöver inte alltid vara föräldrarna.

Typiskt manliga egenskaper?? Det är precis det jag är emot! Vad är typiskt kvinnligt/manligt?? De flesta typiska egenskaper som är knutna till de olika könen är skapta av samhället,media och av oss människor. Jag tror inte att vi är så olika av naturen själv.

• Joeline

Jag har inte sagt att jag personligen menar att det finns egenskaper som är typiskt män. Men det finns hur många psykologiska, medicinska och socialpsykologiska teorier som helst om att så är fallet.

Varför jag frågade vad du menade med "högerkristna" var för att jag upplever att man lätt kategoriserar kristna i en grupp där alla är höger och röstar på KD. Jag har mött många vänster-kristna som är emot homosexuellas rätt till adoption, osv.

• Joeline

Laris; det finns olika teorier om det... det kan man ju knappast vara emot, antingen ÄR det så att det finns biologiska skillnader eller så är det INTE så, det beror ju helt på vad man tror efter vad man har tagit reda på vilka teorier som finns i ämnet.

• feministbrud

Oavsett vilka teorier det finns i ämnet och vad man tror på så är det många argument för det biologiska rätt absurda. Tex att det skulle vara med manligt med bilar, eftersom det inte funnits bilar särksillt länge.

Något annat man slentrianmässigt brukar säga är att män har sämre simultankapacitet är kvinnor. Kan det bero på att kvinnor MÅSTE ha bättre simultankapacitet med en unge under armen och ena handen med soppsleven?

Nej, det är bättre att se utifrån individen och jag tror verkligen att vi är mer olika som männiksor än som kön.

Och för att återknyta till ts så är det självklart för mig att alla människor, oavsett kön och sexuell läggning ska ha rätt att prövas för adoption. Härligt att se att så många håller med om det!!

Joeline skrev 2008-08-06 20:31:25 följande:
    Laris; det finns olika teorier om det... det kan man ju knappast vara emot, antingen ÄR det så att det finns biologiska skillnader eller så är det INTE så, det beror ju helt på vad man tror efter vad man har tagit reda på vilka teorier som finns i ämnet.
  • laris

Självklart så finns det en del biologiska skillnader, men det mesta är fortfarande skapat av vårt samhälle.

Vad kan man lära sig av en man som man inte kan lära sig av en kvinna och tvärtom. Barn ska uppfostras av könslös kärlek. Jag tror inte att barn med mamma/mamma har det sämre än barn med en pappa och mamma.

• Tx2

Jag har vänner både heterosexuella o homosexuella som har barn. Och när jag jämför hur dem uppfostrar barnen så önskar jag att vi tar efter dem homosexuella den dagen vi skaffar barn. Dem känns betydligt mer jämställda i barnuppfostran. Finns inga typiska könsroller för dem att falla i, utan båda är lika delaktiga. Men visst för dem är det viktigt att ha andra förebilder än bara sig själva.

Jag tror att det är väldigt lätt att falla i könsrollerna, speciellt när man skaffar barn. Lätt att gnälla på mannen att han inte tar lika mycket ansvar för barnet, men hur många kvinnor vågar släppa kontrollen och lita på att han klarar av det lika bra?

• mysifer

om man ser till att barn till homosexuella inte får tillräckligt med förebilder av det könet som föräldrarna inte är så skulle ju ensamstående föräldrar bannlysas av precis samma anledning! i stort sett alla barn kommer ju i kontakt med olika sorters människor genom föräldrars vänner, dagis, ute på stan mm mm

Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?