• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • feministbrud

Men man vet ju att i homosexuella förhållanden så är ju den ena man och den ena kvinna i sin roll.

Om ingen fattade så var det ett skämt.

Tx2 skrev 2008-08-06 21:06:17 följande:
    Jag har vänner både heterosexuella o homosexuella som har barn. Och när jag jämför hur dem uppfostrar barnen så önskar jag att vi tar efter dem homosexuella den dagen vi skaffar barn. Dem känns betydligt mer jämställda i barnuppfostran. Finns inga typiska könsroller för dem att falla i, utan båda är lika delaktiga. Men visst för dem är det viktigt att ha andra förebilder än bara sig själva.Jag tror att det är väldigt lätt att falla i könsrollerna, speciellt när man skaffar barn. Lätt att gnälla på mannen att han inte tar lika mycket ansvar för barnet, men hur många kvinnor vågar släppa kontrollen och lita på att han klarar av det lika bra?
  • didis

Med högerkristna menar jag inte nödvändigtvisa alla kristdemokrater... jag är dock uppvuxen i Jönköping och har flera bekanta som är så att säga konservativa kristna. Men inte ens de har tyckt att man skall införa sanktioner mot honosexuella som skaffar barn eller att man skall tvångsomhänderta deras barn.

Kanske bara för att de ser de pratiska konsekvenserna, vad vet jag. Kanske önskar de i smyg att alla homosexuella var registrerade och tvångssteriliserade. Men inte ens pingstvänner (förlåt!) är faktiskt så dumma.

Genus är sociala konstruktioner men självklart finns biologiska skillnader. Dock inte tycke för bilar eller simultankapacitet. Eller för den delen förmågan att arrangera bröllop.

• Joeline

Didis: "Men inte ens de har tyckt att man skall införa sanktioner mot honosexuella som skaffar barn eller att man skall tvångsomhänderta deras barn."

Vem tycker det??

• Tx2

Haha, hur kunde jag glömma det

feministbrud skrev 2008-08-06 21:58:59 följande:
    Men man vet ju att i homosexuella förhållanden så är ju den ena man och den ena kvinna i sin roll. Om ingen fattade så var det ett skämt.
  • Joeline

feministbrud: att kvinnor och mäns hjärna ser olika ut är ingen hemlis eller nyhet. När man pratar om att det (eventuellt) skulle kunna spela in för våra beteenden och ev egenskaper, handlar det naturligtvis inte om bilar eller barn. Jag antar iof att du skämtade (?) men det handlar ju om att män med vissa sätt att se det skulle ha lättare för exempelvis "teknik" (hittar inget bättre ord) och om det sen flera tusen år senare leder till att även bilar ofta faller inom mäns intresseområde, så har det ju inte med bilen i sig att göra.

• anne på grönkulla

En av mina närmsta manliga kollegor älskar teknikprylar men har absolut ingen fallenhet för att syssla med dem (de pajar konstant för honom, jag tror han ÄTER laddare t ex). Är han typiskt manlig i det eller inte?

• didis

Joeline:

Som svar på mitt tidigare inlägg ("Jag har aldrig hört någon (inte ens radikala högerkristna) säga att homosexuella inte skulle få skaffa barn" skrev Duchess:

Duchess skrev 2008-08-06 19:48:56 följande:
    Åh, tro mig - det är en mycket vanligt förekommande åsikt i det högerkristna lägret....
    Jag menat att det blandas äpplen med päron. Det är skillnad på om man diskuterar homosexuellas biologiska barn eller adopterade. I Sverige ställer vi högre krav på adoptivföräldrar än på biologiska, iallafall innan barnen finns i familjen. Det beror inte på att samhället inte ser allvarligt på dåliga biologiska föräldrar utan på att det inte finns något (rimligt) sätt att kontrollera barnafödsel.
  • Tooticki

Det intressanta i diskussionen om manligt och kvinnligt är att jag kommer från en familj där inga speciella förväntningar har ställts på barnen på grund av deras kön, jag stämmer väldigt bra in i den stereotypa manliga rollen och min bror in i den typiskt kvinnliga. Till viss del passar även min man in i den mer typiskt kvinniga könsrollen. Då kan jag inte låta bli att undra: vad är det för biologiskt fel på oss? Personligen tror jag att viss del av forskningen är vinklad på ett sätt så att vi ska stanna i de roller som är inarbetade och välkända.

Eller som en forskare sade: Om nu män och kvinnor är lika, varför ska kvinnorna in och slåss om samma tjänster, då skulle de ju inte göra jobbet bättre själva ändå!

• trampetroll
    Tooticki skrev 2008-08-07 07:03:22 följande:
    Eller som en forskare sade: Om nu män och kvinnor är lika, varför ska kvinnorna in och slåss om samma tjänster, då skulle de ju inte göra jobbet bättre själva ändå!
    Jag inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar här, vill du vara snäll att utveckla det lite.
    Jag tror inte att det att skillnader mellan könen beror på socilisation och på det sättet gör varken en kvinna eller man ett bra jobb. Det är den enskilde individen som är bäst lämpad för ett yrke och med det menar jag att kvinnor ska ha lika många tjänster om det är lika bra på ett arbete som är ett mansdominerat arbete. Arbeten och arbetsområden ska inte vara könsdominerade utan individinriktade.
  • trampetroll

Jag tror jag förstod vad dumenade nu att du inte gillar riktigt den feministiska debatten att "kvinnor är bättre än män" PÅGRUND av biologiska skillnader som sjkulle göra att det har bättre egenskaper än män på olika områden. Jag gillar inte sådan feminism heller och anser att sådant befäster våra könsroller ännu mer.

Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?