• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • Joeline

Anne på grönkulla

Förläggning av olika funktioner till en av de båda hjärnhalvorna, det vill säga lateralisering, anses förekomma oftare hos män än hos kvinnor. Detta ska exempelvis förklara varför kvinnor presterar bättre på verbala uppgifter än män, då kvinnor använder båda hjärnhalvorna. Lateralisering tycks alltså vara en negativ egenskap vad gäller språk (männen använder till större del endast ena hjärnhalvan). Lateralisering ska dock även förklara varför män presterar bättre på spatiala uppgifter. Att använda en av hjärnhalvorna tolkas alltså på olika sätt, i första fallet som en negativ egenskap, i andra fallet positivt. (enligt Fria tidningen).

Det har även nyligen kommit en omtalad forskningsrapport som bla. UNT tagit upp:
    www2.unt.se/avd/1,1826,MC=77-AV_ID=772603,00.html

Om du är intresserad av ämnet så finns det massor av studier att ta del av, googla eller gå till biblioteket... Inte direkt så enkelt att det går att snabbt sammanfatta i ett sånt här forum. (Men det är klart, ju mer man tar reda på desto krångligare blir det att bara avfärda något som nonsens...).

• feministbrud

Jag kan köpa att det finns biologiska skillnader, men som anne frågar, vilka är de och vilken beydelse ha de? Om fler män än kvinnor gillar bilar och detta kan styrkas i våra hjärnsubstanser, vad vinner vi på att veta det? Och vilken roll har en kvinna som gillar bilar? Som sagt, vad har det för betydelse? Ska vi stifta lagar utifrån denna vetskap, eller ska vi stifta lagar utifrån att vi alla är individer som gillar olika saker?

• Sanfor

Och är de biologiska skillnaderna förvärvade eller genetiska?

Och om de är genetiska, vad skulle det ha med saken att göra? Om vi skulle hålla oss till det som vi genetiskt är skapade till skulle vi fortfarande vara kvar i jägar/samlarstadiet..för det är just det vi egentligen är byggda för..

Och för det tredje, varför är de biologiska skillnaderna så viktiga för vissa just när det gäller kön? Det finns biologiska skillnader mellan höger- och vänsterhänta, varför finns inte diskussionenen: Vänsterhänta är skapade för att ta hand om barnen eller tvärtom..?

• anne på grönkulla

Tja, jag har försökt fråga, men fått ett svar som går ut på att jag inte vill försöka förstå? Men att det går att kolla upp i "massor av studier" på google eller biblioteket. Jag använder båda varje vecka men har hittills inte hittat något av detta slag - jag vill gärna ha tydligare angivelser av källor, tack.

Joeline skrev 2008-08-07 22:38:10 följande:
    (Men det är klart, ju mer man tar reda på desto krångligare blir det att bara avfärda något som nonsens...).
  • Lillsnufflan

Jo, visst finns det biologiska skillnader i hjärnan mellan män och kvinnor. Det visar faktiskt de flesta studier. MEN, en del kan faktiskt bero på miljö snarare än arv och betydligt viktigare: de individuella skillnaderna på det här området är vida större än de mellan könen. Dvs. det går inte att vetenskapligt säga "män är si" och "kvinnor är så". Det enda man kan säga är att "män är något överrepresenterade bland de som har egenskapen x" och "kvinnor är något överrepresenterade bland de som har egenskapen y". Och det är ju rätt stor skillnad mellan de två påståendena, eller hur?

Förekomsten av astma varierar ju t.ex. mellan olika län men det är ju ingen som tror att alla barn i område x har astma bara för att förekomsten av astma är något högre där. Jag förstår inte varför man ska använda statistiken på annat sätt när man pratar om skillnader mellan män och kvinnor.

• Tooticki

Lillsnufflan skrev 2008-08-07 23:55:32 följande:

Jo, visst finns det biologiska skillnader i hjärnan mellan män och kvinnor. Det visar faktiskt de flesta studier. MEN, en del kan faktiskt bero på miljö snarare än arv och betydligt viktigare: de individuella skillnaderna på det här området är vida större än de mellan könen. Dvs. det går inte att vetenskapligt säga "män är si" och "kvinnor är så". Det enda man kan säga är att "män är något överrepresenterade bland de som har egenskapen x" och "kvinnor är något överrepresenterade bland de som har egenskapen y". Och det är ju rätt stor skillnad mellan de två påståendena, eller hur?Förekomsten av astma varierar ju t.ex. mellan olika län men det är ju ingen som tror att alla barn i område x har astma bara för att förekomsten av astma är något högre där. Jag förstår inte varför man ska använda statistiken på annat sätt när man pratar om skillnader mellan män och kvinnor.
    Mycket bra skrivet!

Jag tror fortfarande att en stor del av forskningen kring mäns och kvinnors biologiska skillnader endast syftar till att konservera gamla, traditionella könsroller.

Joeline: Vad är egentligen syftet med att föra fram biologiska skillnader som argument i en debatt om jämställdhet, om de individuella skillnaderna är så mycket större? Och vad fyller de forskningsresultaten för funktion?

Om skillnaderna var tydliga mellan könen tycker man ju att det skulle varit enkelt att rabbla upp egenskaper som män resp. kvinnor besitter här forumet...
  • didis

Det är vi som i "modern" tid har värderat kvinnogöra och mansgöra olika.

För uppdelningen av arbetsuppgifter mellan könen har alltid förekommit och är som tydligast inom jägar-samlarpopulationer.

Där skulle könsöverskridande ses mycket negativt MEN alla arbetsuppgifter är viktiga och kvinnorna står för merparten av födoinsamlandet även om männen bidrar med större jaktbyten.

Det är alltså vad våra kroppar och hjärnor är anpassade till och frågar ni mig säger jag att det är orsaken till varför kvinnor och män fungerar lite annorlunda. Varken bättre eller sämre men annorlunda.

Att framförallt kvinnor tillägnar sig manliga egenskaper (som jag gjort tex) kan mycket väl vara för att manliga egenskaper värderas högre och blir mer åtråvärda och då betonar man dem mer. Män beter sig i mindre utsträckning "kvinnligt" eftersom det ger låg status och till och med kan betraktas som fjolligt av andra män.

• Tooticki

didis skrev 2008-08-08 07:55:39 följande:

Det är alltså vad våra kroppar och hjärnor är anpassade till och frågar ni mig säger jag att det är orsaken till varför kvinnor och män fungerar lite annorlunda.
    VAD är det den kvinnliga resp den manliga kroppen/hjärnan är anpassad till?
  • didis

Vi glömmer lätt bort att våra kroppar forfarande är de samma som på stenåldern, det är ur evolutionistisk synvinkel bara en blinkning sedan vi började odla säd och blev bofasta.

Kvinnor (däggdjurshonor överlag) är anpassade till att få avkomma,ta hand om den, födoinskaffande etc etc. Hannar är anpassade till jakt och försvar. GROVT RÄKNAT!!

Betyder det att vi skall leva så idag? Nej verkligen inte! Men det kan var en orsak till att kvinnor (som mer har övervunnit sina biologiska instinkter) mår sämre än män, både fysiskt och psykiskt.

• Tooticki
    didis skrev 2008-08-08 08:58:51 följande:
    Men det kan var en orsak till att kvinnor (som mer har övervunnit sina biologiska instinkter) mår sämre än män, både fysiskt och psykiskt.
    På vad baseras detta uttalande? Det enda jag vet kring hälso-statistiken är att övervägande män begår självmord.
Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?