• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • didis
    Joeline skrev 2008-08-09 12:08:42 följande:
    Jag är verkligen inte beredd att göra ovanstående i jämnlikhetens namn. Om jag vill vara hemma med mina barn på halvtid tänker jag inte gå emot min egen vilja och jobba heltid bara för bevisa nåt för nån annan. Jag valde utbildning efter vad jag ville arbeta med, och inte efter vad som skulle kunna passa bra för att bryta strukturer i samhället. Jag tänker inte byta arbetsplats så länge jag trivs. Kräva högre lön och jobba för att höja statusen på kvinnodominerade arbetsplatser = Ja, absolut!Nånstanns måste man ju ändå acceptera valfriheten, och inte tro att bara för att en kvinna är hemma länge med sina barn så har hon gått i en kvinnofälla. Det är väl valmöjligheten vi vill värna om, inte att alla prompt ska göra precis likadant. Vi är ju olika, som alla redan har konstaterat.
    Meningen med mitt inlägg var också att provocera lite...

Allt har sitt pris, även jämställdheten, och frågan är om vi är beredda att betala det.
  • Joeline

Jag förstod att du ville provocera med ditt inlägg, och jag besvarade det med ett ärligt svar.

• Joeline

Frågan är bara om jämnställdhet är att vi alla ska göra på samma sätt eller om alla ska ha MÖJLIGHET till det. Väljer man det senare får man acceptera att vissa kvinnor faktiskt inte VILL bli chefer, att vissa kvinnor VILL vara hemma med sina barn, osv osv.

• millanros

har bara skummat igenom de sista... men vill bara inflika att när vi använder argumentet "att barn blir mobbade för de har regnbågsföräldrar" till att homosexuella inte ska få skaffa barn. Så är det ju samma sak, enligt mig, som att säga visst är det ok att mobba dessa barn.

Inte färgar vi håret på en tjej som blir mobbad för att hon är rödhårig?? Eller går ut i massmedia och säger att alla föräldrar med rött hår borde inte få skaffa barn??? Tror snarare att problemet ligger hos föräldrarna till de som mobbAR. Mitt argument i så fall är väl att föräldrar som är så trångsynta borde inte få skaffa barn

• didis

Vi har i Sverige fantastiska möjligheter!

Universitetsstudier är gratis, man får tom bidrag o lån till uppehälle så alla har möjlighet till högre studier.

Man kan bosätta sig var man vill och kan som kvinna välja att leva ensam eller ogift utan att någon tittar snett.

Föräldrarförsäkring tillåter både kvinnor och män att vara hemma med sina barn första tiden och man har rätt att arbeta deltid när barnen är små.

Etc etc

Visst finns strukturella problem men på det stora hela taget är Sverige ett gott land att leva i som kvinna.
    Därmed inte sagt att man skall luta sig tillbaka och inte förändra de orättvisor som fortfarande finns kvar.

• anne på grönkulla

Att alla ska ha möjlighet till det. Inte bara i de offentliga strukturerna dock, utan i praktiken.

OCH - inte minst viktigt - det ska vara lika ok för män att VILJA vara hemma med sina barn eller INTE VILJA göra karriär, etc.

Joeline skrev 2008-08-09 12:19:51 följande:
    Frågan är bara om jämnställdhet är att vi alla ska göra på samma sätt eller om alla ska ha MÖJLIGHET till det. Väljer man det senare får man acceptera att vissa kvinnor faktiskt inte VILL bli chefer, att vissa kvinnor VILL vara hemma med sina barn, osv osv.
  • didis

anne på grönkulla skrev 2008-08-09 12:49:40 följande:

Att alla ska ha möjlighet till det. Inte bara i de offentliga strukturerna dock, utan i praktiken.OCH - inte minst viktigt - det ska vara lika ok för män att VILJA vara hemma med sina barn eller INTE VILJA göra karriär, etc.
    Alla samhällen har sina sociala normer, de förändras inte raskt.

Du kan inte kräva att samhället skall applådera dina val men du kan kräva att få göra dem, tex studera till maskiningenjör som kvinna eller vara hemmapappa.
  • Aleta
    didis skrev 2008-08-09 12:28:45 följande:
    Visst finns strukturella problem men på det stora hela taget är Sverige ett gott land att leva i som kvinna.Därmed inte sagt att man skall luta sig tillbaka och inte förändra de orättvisor som fortfarande finns kvar.
    De kvinnor som har gjort allt det där du skrev om i tidigare inlägg, högre studier, heltidsarbete när barnen är små osv. Jag känner många av dem och de får inte automatiskt samma lön som män i precis samma situation. Normalt sett så får en kvinna LÄGRE LÖN, det bara är så!
    Vi tror att vi har det så bra i Sverige, men det är inte sant.
  • Aleta
    millanros skrev 2008-08-09 12:24:58 följande:
    Tror snarare att problemet ligger hos föräldrarna till de som mobbAR. Mitt argument i så fall är väl att föräldrar som är så trångsynta borde inte få skaffa barn
    Så sant, så sant, man kanske borde starta någon grupp mot korkade föräldrar?

Klart att man ska få adoptera om man är lämplig, oavsett vilken sorts förhållande man lever i. Om man tar argumentet om mobbing så kan man ju ställa det mot vad vissa av dessa barn har att förvänta sig som ska växa upp i ett u-land utan föräldrar...är det bättre?
  • Aleta
    didis skrev 2008-08-09 12:55:44 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-08-09 12:49:40 följande:Alla samhällen har sina sociala normer, de förändras inte raskt. Du kan inte kräva att samhället skall applådera dina val men du kan kräva att få göra dem, tex studera till maskiningenjör som kvinna eller vara hemmapappa.
    1986 var det 20% tjejer som började på Maskintekniklinjen i Linköping. Tyvärr höll inte trenden i sig.
    Fast nu ska väl alla människor i och för sig bli mediapersonligheter istället...
Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?