• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • laris

Instämmer med föregående inlägg. Vi sätter krokben för oss själva många ggr. Så sluta med det!!!!!!

• Joeline

Tooticki:
    "Joeline: Vad är egentligen syftet med att föra fram biologiska skillnader som argument i en debatt om jämställdhet, om de individuella skillnaderna är så mycket större? Och vad fyller de forskningsresultaten för funktion?"

varför jag skrev om det var för att diskussionen för ett par dagar sedan handlade om homosexuella som föräldrar, och att ett argument som folk som är emot det för fram ofta är att barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder. Om man tycker att ett barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder så spelar det ju i allra högsta grad in om det är så att vi faktiskt ÄR olika. För många människor tillkommer ju dessutom den andliga dimensionen där man tror att vi är skapta till att vara olika, både som män och kvinnor och som individer.

Anne på grönkulla:
    Jag kan inte ge dig några källor, dem får du söka efter själv. Jag är själv ingen forskare och det var länge sen jag läste sociologi och biologi och jag sparar inte på gamla böcker. För forskningsartiklar etc finns det speciella databaser som du kan söka på vissa sökord. Vad jag menar är att vill man veta mer så går det att ta reda på, om intresset finns.

• millanros

VIll bara inflika att min son hade 3 dockor och en vagn. Hade mer "flick"leksaker än pojkleksaker. Sen blev han totalt såld på bilar. Varken jag eller sambo har visat något intresse för det förräns han själv tog intiativet. Älsklingboken handlar om bilar och vi försöker byta bort den. Vi har verkligen inte försökt få han att gilla något särskilt.. Men efter detta så funderar jag på om det inte är biologiskt!!

• Fjosok

Undrar om snacket gått såhär om det funnits fler män på detta forum? FÅR en pojke idag inte vara intresserad av bilar?

• millanros
    Fjosok skrev 2008-08-08 18:33:23 följande:
    Undrar om snacket gått såhär om det funnits fler män på detta forum? FÅR en pojke idag inte vara intresserad av bilar?
    Han får jättegärna vara intresserad av det han vill. Att vi hade dockor hemma var en ren slump då vi fick dem. Det jag tycker är intressant är att vi inte har visat honom dem och han får intresset ändå! Vi försöker att inte styra hans intressen (om vi inte ser att det går helt åt fel håll men han är under 2år) och låta han själv välja vad han vill leka med.
  • didis

Det är klart att man styr sina barn både medvetet och omedvetet. Inte hade våra barn åkt slalom/snowboard om vi inte åkt på skidsemester hela familjen och så att säga tvingat dem att åka.

Det gäller att ge barnen alternativ hela tiden och var lyhörd inför deras intressen samtidigt som man introducerar nyheter.

• Stjärnblomma

Jag kan tycka att det blir lite intressant när man drar till med "det är naturligt att xxx"-kortet i debatter. Hur definierar man vad som är naturligt för en människa? Det verkar i mina oinsatta ögon som att även "urbefolkningar" kan leva rätt olika. Vi verkar ju ha stor talang för att skapa kulturer som kan se ut nästan hur som helst.

Hade det vara 100 % onaturligt för kvinnor resp. män att göra vissa saker så hade det knappast behövts några kulturella påbud för att få människor att låta bli, det hade reglerats automatiskt. Jag ifrågasätter egentligen inte att det kan finnas biologiska könsskillnader, men har svårt att tro att det är en enkel svart-vit fråga.

Sedan kan jag tycka att sånt som traditionellt tillhör kvinnlig kultur (jag föredrar nog det ordet framför natur) missgynnas i vårt samhälle där mannen i mycket är mall. Men även sånt kan ändras, även om det inte är jämställt när det gäller ex. föräldraledighet så är det ändå stor skillnad i folks attityd mot föräldralediga pappor nu jämfört med för bara 20 år sedan när jag fick barn.

• Stjärnblomma

Och för att återknyta till trådstarten: som jag ser det är det största argumentet för att särbehandla homo-bi-trans-personer att man egentligen inte alls litar på "naturens gång", för trodde man verkligen att allt utom heterosexualitet var totalt onaturligt så skulle man väl inte behöva oroa sig för att det skulle inträffa. Man går ju inte runt och oror sig för att tyngdlagen plötsligt ska försvinna.

Äh, jag vet inte om det bara låter som rappakalja, men mer sammanhängande än så blir jag inte ikväll.

• Lillsnufflan

millanros skrev 2008-08-08 18:18:23 följande:

VIll bara inflika att min son hade 3 dockor och en vagn. Hade mer "flick"leksaker än pojkleksaker. Sen blev han totalt såld på bilar. Varken jag eller sambo har visat något intresse för det förräns han själv tog intiativet. Älsklingboken handlar om bilar och vi försöker byta bort den. Vi har verkligen inte försökt få han att gilla något särskilt.. Men efter detta så funderar jag på om det inte är biologiskt!!
    [/citat]

Jo, mäns intresse för bilar är nog nedärvt genom seklerna. De hade nog stor nytta av den "genen" på stenåldern.

(Förlåt, jag menar inte att förlöjliga dig, jag hoppas du inte tog det så, jag förstår vad du menar även om jag kanske inte håller med dig)
    Joeline skrev 2008-08-08 17:37:43 följande:
    [citat]
    Tooticki:"Joeline: Vad är egentligen syftet med att föra fram biologiska skillnader som argument i en debatt om jämställdhet, om de individuella skillnaderna är så mycket större? Och vad fyller de forskningsresultaten för funktion?"varför jag skrev om det var för att diskussionen för ett par dagar sedan handlade om homosexuella som föräldrar, och att ett argument som folk som är emot det för fram ofta är att barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder. Om man tycker att ett barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder så spelar det ju i allra högsta grad in om det är så att vi faktiskt ÄR olika.
    Men är det inte märkligt att de som kämpar för att förbjuda homoadoptioner inte kämpar för att förbjuda ensamstående att adoptera. En ensam man kan väl lika lite som två män vara kvinnlig förebild?
  • Lillsnufflan

Uuups! Nu lyckades jag krångla till det här med citat och mina kommentarer igen....

Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?