• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • laris

Jo självklart är det så men jag irriterar mig på vårt samhälle som verka tända på att skapa grupperingar. "vi och de" osv

didis skrev 2008-08-03 22:29:56 följande:
    Ja, konstigt nog är det många som är emot att partnerskap kallas äktenskap. Jag kan dock inte se att det är någon viktig fråga - huvudsaken är väl att det är samma juridiskt??
  • Duchess

Eftersom jag själv befinner mig inom den kristna sfären kan jag berätta att många använder den sk "slippery slope"-argumentationen. Sluttande plan, kanske det heter på svenska?

Det innebär i korthet att om vi tillåter samkönade äktenskap, vad är då nästa steg? Att tillåta att tre personer får gifta sig? Att man får gifta sig med sin hund? Att legalisera pedofili? (osv)

Genom att måla upp scenarion som är otänkbara för majoriteten kan man få dem med sig i motståndet i den aktuella sakfrågan. Samkönade äktenskap är ett klockrent exempel.

• Aleta
    Duchess skrev 2008-08-03 22:37:13 följande:
    Eftersom jag själv befinner mig inom den kristna sfären kan jag berätta att många använder den sk "slippery slope"-argumentationen. Sluttande plan, kanske det heter på svenska?Det innebär i korthet att om vi tillåter samkönade äktenskap, vad är då nästa steg? Att tillåta att tre personer får gifta sig? Att man får gifta sig med sin hund? Att legalisera pedofili? (osv)Genom att måla upp scenarion som är otänkbara för majoriteten kan man få dem med sig i motståndet i den aktuella sakfrågan. Samkönade äktenskap är ett klockrent exempel.
    Det var intressant! Med den argumentationen kan man ju förbjuda allting...och varför inte börja högre upp på sluttningen?
    Varför tillåta "vanliga" äktenskap? Vad är nästa steg? Samkönade äktenskap? Huga, bättre att ingen gifter sig alls då... (Mer ironi)
  • laris

Någon sorts rangordning alltså...

Duchess skrev 2008-08-03 22:37:13 följande:
    Eftersom jag själv befinner mig inom den kristna sfären kan jag berätta att många använder den sk "slippery slope"-argumentationen. Sluttande plan, kanske det heter på svenska?Det innebär i korthet att om vi tillåter samkönade äktenskap, vad är då nästa steg? Att tillåta att tre personer får gifta sig? Att man får gifta sig med sin hund? Att legalisera pedofili? (osv)Genom att måla upp scenarion som är otänkbara för majoriteten kan man få dem med sig i motståndet i den aktuella sakfrågan. Samkönade äktenskap är ett klockrent exempel.
  • Duchess

Man använder slippery slope-tekniken för att försvara den egna gruppens val. Normen inom kristna sammanhang är ju att gifta sig med någon av motsatt kön och sedan föröka sig.

Jag är själv sådär tråkigt vaniljhetero (och gift), men jag och maken är frivilligt barnlösa. Eller barnfria, som jag ofta brukar säga. Du kan ju tänka dig följande slippery slope-argumentation:

"Frivilligt barnlösa? Men det står ju i Bibeln att vi ska föröka oss - det är en befallning från Herren! Att avsäga sig Herrens gåvor är att gå emot hans ord. Och hur skulle det se ut om alla valde bort barn? (

• Duchess

(oj, där försvann halva inlägget)

"Om alla valde bort barn så skulle ju mänskligheten dö ut".

Som sagt... lyssna på t ex Göran Hägglund, någon av hans ännu mer konservativa partikamrater, eller kanske någon frikyrkopredikant. Ni får 50 öre av mig varenda gång någon INTE använder den här argumentationstekniken i debatterna

• Duchess

anne på grönkulla skrev 2008-08-03 23:09:58 följande:

Du behöver inte bli fattig du...
    Jag vill ju undvika personlig konkurs

Men även om man bortser från retoriska tekniker så är det ibland skrämmande att lyssna till KD-politiker och frikyrkopastorer. Jag skäms för att de försöker måla upp alla kristna som intoleranta bakåtsträvare. Jag vägrar tillhöra den grupp de säger sig företräda.
  • MarianneL

Haha!
    Det är så sant!
    Jag tror vi är väldigt eniga!

Jag håller med dig. Och jag har försökt läsa bibeln mycket själv också o jag hittar inte heller riktigt något svar på den här frågan.
    ... jag har svårt att föreställa mig att Jesus skulle säga tvär nej till homosexuellt giftemål.

Det jag menade är att de där bakåtsträvande frikyrkliga ledare o KD partiledare, om de tycker att homosxuella inte ska få gifta sig i deras kyrka, ja så är det ju deras förlust. Men om de nu vill ha det så i olika frikyrkor, ja då får det väl vara så. Jag tycker inte att staten ska ha rätt att bestämma över frikyrkorna att de MÅSTE viga homosexuella, om de nu tycker att det är fel. Sen om de har rätt vet jag inte om jag kan hålla med om. Inte rent bibliskt i alla fall.

Nu bor jag i England, så jag ve inte ens hur de är med de svenska lagarna. Är det tillåtet för homosexuella att ingå partnerskap nu? I sånna fall så

Duchess skrev 2008-08-03 22:25:38 följande:
    anne på grönkulla skrev 2008-08-03 22:19:49 följande:
    Jamen du förstår väl att vårt samhälles fundament skulle falla samman om ordet äktenskap skulle användas om samkönade pars livslånga relationer...? *ironi, om nån missade det* :)
Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?