• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • pojomo

jag tycker att det är upp trill var å en att själv bestämma vem man vill va med eller gifta sig med. Tycker det är starkt av alla som vågar gå "ut" med att dom är "homo" då jagtycker det fortfarande är många som ont av detta.

Alla är värda lika mycket

• Aleta
    Duchess skrev 2008-08-03 14:15:03 följande:
    Nu blir jag nyfiken. Var i Bibeln står det att giftemål ska vara inför Gud? Och var står det att det inte ska vara av två av samma kön?
    Det vill jag också gärna veta!

MarianneL - du säger att det var fel att bränna häxor och att det inte står i bibeln. Massor av orättvisor har genom tiderna begåtts med bibeln i ena handen och svärdet i det andra. När det skedde tyckte man att det var helt rätt.
    Vad är det som säger att inställningen till homosexuella som finns idag inte kommer att anses lika felaktig om säg 50-100 år?
  • didis

Men hur ÄR inställningen till homosexualitet idag?

Min föräldrageneration har kanske svårt att acceptera men de flesta i min generation (60-70talister) känner väl mest - vem bryr sig?

Jag har arbetat med personer som inte berättat att de varit homosexuella mer än vad jag berättat att jag är heterosexuell dvs inte gjort någon sak av det och de har blivit accepterade även av "gamlingarna" på jobbet.

En vän jag har presenterar sig i stort sett med - hej jag heter NN och jag är flata. Jaha, vad svara man på det? Hej jag heter NN och jag gillar läder och stilettklackar. Sexuella referenser är helt enkelt inte det första jag är intresserad av när jag träffar en person.

• Aleta

Jag håller med dig didis, jag bryr mig inte och vill inte veta vad folk har för sig i sängen...

Mitt förra inlägg syftade på inställningen i en del religiösa kretsar.

• laris

Ja, den ät tyvärr inte så accepterande. Mkt diskriminering och fördommar förekommer bla gentemot homosexuella, lebiska mammor (gay pappor), transar och människor som är födda i fel kön. Vi ska inte glömma att vi (sverige) har kommit väldigt långt, men för det behöver man inte blunda för det som händer i övriga världen.

didis skrev 2008-08-03 15:36:01 följande:
    Men hur ÄR inställningen till homosexualitet idag?
  • RunAwayBride
    didis skrev 2008-08-03 10:25:54 följande:
    Om jag förstått det rätt är det mest under ovanliga förhållanden, som i djurparker eller när omgivningen förändras, som djur utvecklar homosexualitet i form av parförhållande.Bland "urbefolkningar" är homosexualitet på många platser helt okänt även om sexualiteten i sig är friare än i västeuropa och man har samlag med olika partners varje dag (gäller framförallt Papua Nya Guinea som jag har förstahandsinformation om).
    Jag har för flera år sen sett en dokumentär om en stambefolkning, där alla männen hade fruar, och, en manlig älskare! Det blev ganska intressant när stamhövdingen ville ha den heterosexuella reportern som sin älskare!
  • didis

Det spännande är att hos fler "urbefolkningar" som lever som jägare-samlare är sexualiteten fri under ungdomsåren, någon kopplining mellan graviditet och sex görs inte. Så var det troligen även hos oss under stenåldern innan vi började odla spannmål. Total jämlikhet mellan könen vad gäller såväl sexualitet som status.

I samhällen med minskande resurser blir det en större press, inte minst på kvinnorna. Då får också männen större makt eftersom hela samhället blir mer aggressivt. Och först då kan männen ta sig flera fruar eller bestämma sig för att homosexuella relationer mellan män är ok (troligen är det inte statusmässigt jämbördiga män). Jämför i det gamla Grekland; det var ok att ha en homosexuell relation med sin lärling (inte med en jämbördig man) men absolut inte acceptabelt för en kvinna att vara homosexuell.

• Aleta

Det är visst någon dokumentär från Kina på TV just nu.
    Tydligen så saknas det eller kommer att saknas 41 miljoner kvinnor i Kina pga ettbarnspolitiken...(Flickor kidnappas för att det finns för få.)
    Med ett sådant otroligt underskott så kan man ju spekulera i om det kommer att bli fler homosexuella par i framtiden i det landet och om det blir mer accepterat också?

• MarianneL

okej själva vigseln är ju egentligen en mänsklig uppfinning, men Gud skapade Adam o Eva.

Jag håller med dig. Bibeln har missbrukats många gånger, o vem säger att den inte har misstolkats (igen) när det gäller saken om homosexuella.

Jag tycker själv det här är ett jättesvårt ämne. Jag har många gay (bor i England så det är det uttrycket som används mest) vänner, och dom är underbara människor helt enkelt.

Och jag msåte säga att det här med om de ska gifta sig elelr inte är något jag kämpat med en del själv också. På ett sätt tycker jag att de borde få det, för jag förstår att de vill att Gud ska välsigna deras föhållande (och det är ju det en vigsel ska handla om) på den andra sidan så skapade ju Gud Eva till Adam o inte en till kille... men ja... som sagt. Jag tycker det är svårt, för mig personligen. Däremot tycker jag att om kyrkan (vilken det nu än är) har valt att ta den ståndpunkten att de inte tycker att man + man och kvinna + kvinna ska giftas och om de grundar det på en teologisk udnersökning, så får man acceptera det.
    Det finns ju många böcker om det här ämnet men jag är ingen expert!

Aleta skrev 2008-08-03 15:28:52 följande:
    Det vill jag också gärna veta!MarianneL - du säger att det var fel att bränna häxor och att det inte står i bibeln. Massor av orättvisor har genom tiderna begåtts med bibeln i ena handen och svärdet i det andra. När det skedde tyckte man att det var helt rätt. Vad är det som säger att inställningen till homosexuella som finns idag inte kommer att anses lika felaktig om säg 50-100 år?
  • laris

För mig handlar det inte om att gud ska välsigna någon förhållande utan mer om den juridiska biten. Det är en mäsklig rättighet att få gifta sig med vem man vill! Här talar vi inget annat än om mänskliga rättigheter.

MarianneL skrev 2008-08-03 21:50:36 följande:
    okej själva vigseln är ju egentligen en mänsklig uppfinning, men Gud skapade Adam o Eva. Jag håller med dig. Bibeln har missbrukats många gånger, o vem säger att den inte har misstolkats (igen) när det gäller saken om homosexuella.Jag tycker själv det här är ett jättesvårt ämne. Jag har många gay (bor i England så det är det uttrycket som används mest) vänner, och dom är underbara människor helt enkelt.Och jag msåte säga att det här med om de ska gifta sig elelr inte är något jag kämpat med en del själv också. På ett sätt tycker jag att de borde få det, för jag förstår att de vill att Gud ska välsigna deras föhållande (och det är ju det en vigsel ska handla om) på den andra sidan så skapade ju Gud Eva till Adam o inte en till kille... men ja... som sagt. Jag tycker det är svårt, för mig personligen. Däremot tycker jag att om kyrkan (vilken det nu än är) har valt att ta den ståndpunkten att de inte tycker att man + man och kvinna + kvinna ska giftas och om de grundar det på en teologisk udnersökning, så får man acceptera det. Det finns ju många böcker om det här ämnet men jag är ingen expert!
Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?