• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • Qwerty12
    didis skrev 2008-08-03 22:04:25 följande:
    Men det får du ju - giftermål och partnerskap är samma sak men med olika namn. Juridiskt är det väl samma sak?
    Som jurist (snart) vill jag bara påpeka att det är exakt så man gör skillnad mellan folk ur lagsynpunkt. Även om man tillerkänner någon samma rättigheter så erkänner man normens olikhet genom språket. Sådant ska helt enkelt bort (i enlighet med genusrättens dekonsruktion av lagen).
  • laris

Men det är ju hemskt!!

Finns det någon som tycker att det är ok???

Qwerty12 skrev 2008-08-05 08:56:38 följande:
    Som jurist (snart) vill jag bara påpeka att det är exakt så man gör skillnad mellan folk ur lagsynpunkt. Även om man tillerkänner någon samma rättigheter så erkänner man normens olikhet genom språket. Sådant ska helt enkelt bort (i enlighet med genusrättens dekonsruktion av lagen).
  • Tooticki

Åh, vilken härlig tråd!

Tror stenhårt på en könsneutral äktenskapslagstiftning, större jämställdhet på alla plan i samhället (från arbetsplatsen till sjukvården till föräldraledigheten) och att fler familjekonstellationer ska accepteras och respekteras. Jag förstår inte på vilket sätt två kvinnor/män skulle automatiskt vara sämre än en man och en kvinna som föräldrar? Och i dagens samhälle där många barn har två föräldrar, två styvföräldrar, biologiska syskon, halvsyskon och styvsyskon så förstår jag inte att just mamma + mamma eller pappa + pappa skulle vara mindre värt eller sämre! Är ett heterosexuellt par som slår sina barn bättre för barnen än ett homosexuellt par som respekterar och älskar sina barn? Är en homosexuell individ automatiskt en sämre förälder för att h*n har kärleksrelationer med personer av samma kön? På vilket sätt har den sexuella läggningen något med hur personen är som förälder att göra?

Jag har vänner som lever polyamoröst, en av konstellationerna ser ut som följer:
    Sara och Jonas är gifta sedan 13 år och har två barn tillsammans
    Sara och Mikael har ett förhållande sedan 6 år och har tvillingar tillsammans
    Jonas har ett ganska nytt förhållande med Olivia

Sara, Jonas och Mikael bor tillsammans med de fyra barnen och om allt fungerar med Jonas flickvän finns chansen att hon också kommer bo med dem framöver. Jag har haft möjligheten att studera deras liv ganska nära och det enda som skiljer dem från andra familjer är att det krävs lite mer planering i vardagen, men å andra sidan är de fler som kan dela ansvaret för barnen.

När jag ser dem tillsammans så känner jag att det är så viktigt att alla familjer bedöms individuellt inte utifrån konstellationen.

• didis
    Tooticki skrev 2008-08-06 16:17:23 följande:
    Jag förstår inte på vilket sätt två kvinnor/män skulle automatiskt vara sämre än en man och en kvinna som föräldrar?
    Nej det tror jag ingen påstår och det finns inte heller vad jag vet NÅGON som vill begränsa honomsexuellas möjligheter att få barn (hur skulle det gå till - homosexregister hos mödravårdscentralen?).

Att adoptera någon annans barn kan aldrig vara en rättighet. På samma sätt som övervikt och sjukdom kan vara en belastning vid prövningen som adoptivförälder KAN homosexualitet vara det. Idag kan man som ensamstående adoptera och det tycker jag är en större "riskfaktor" än att vara homosexuell.
  • Tooticki
    didis skrev 2008-08-06 16:28:55 följande:
    Nej det tror jag ingen påstår
    De som är emot homosexuella som föräldrar måste väl tro att det är så?
  • laris

Japp, det måste de men inga har vågat säga det i tråden än

Tooticki skrev 2008-08-06 16:34:18 följande:
  • Tooticki

Hmm, hoppas ingen missförstod mitt inlägg ovan. Jag tror inte att någon gett uttryck för dessa åsikter här, jag bara argumenterade fritt kring det absurda i att homosexuella skulle vara sämre makar/föräldrar/människor än andra.

Har inte hunnit läsa alla inlägg än, sitter på jobbet.

• laris

Men jag vill att alla ska ge uttryck för sina åsikter här! Ditt inlägg var superbra och jag förstod precis vad du menade

Tooticki skrev 2008-08-06 16:44:54 följande:
    Hmm, hoppas ingen missförstod mitt inlägg ovan. Jag tror inte att någon gett uttryck för dessa åsikter här, jag bara argumenterade fritt kring det absurda i att homosexuella skulle vara sämre makar/föräldrar/människor än andra. Har inte hunnit läsa alla inlägg än, sitter på jobbet.
  • Tooticki
    laris skrev 2008-08-06 16:46:02 följande:
    Men jag vill att alla ska ge uttryck för sina åsikter här! Ditt inlägg var superbra och jag förstod precis vad du menade
    Blir lätt väldigt eldig i diskussioner kring kön/genus/jämställdhet så jag tänkte att jag kanske var otydlig. Bra att du förstod!
  • didis
    Tooticki skrev 2008-08-06 16:34:18 följande:
    Jag har aldrig hört någon (inte ens radikala högerkristna) säga att homosexuella inte skulle få skaffa barn.
Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?