• laris

vill du leka mamma mamma barn?

Kom hem för några timmar sen från Sthlm Pride paraden. Vilken fantastisk känsla!! Det vällde massor av gränslös kärlek därute så mkt så att jag och mina tjejkompisar fick tårar i ögnonen. Fick se massor med underbara budskap och tankeställare såsom:

"ska vi leka mamma mamma barn?"
    "All kärlek är bra kärlek"
    "män bättre än kvinnor?

och många många fler...

Idag har vi kommit en liten bit på vägen då det gäller homosexualitet, transexualitet och jämlikhet mellan män och kvinnor men har lång väg att gå!!

Efter en intesvi dag med massor av tankeställare vill jag diskutera detta med er härute.

Vad tycker ni om giftermål av samma kön, mamma mamma barn, pappa pappa barn, jämlikhet och trångsynthet??

Skriv vad ni tycker. Jag hoppas att vi kan få igång en hälsosam och givande diskussion.

Kom ihåg att respektera varandras åsikter

• Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?
  • anne på grönkulla

Fast även den borgerliga vigseln för heterosexuella par säger så. Ringväxling och kyss är frivilliga.

Och i kyrkan säger inte präster i Sverige "du får kyssa bruden" som obligatoriska moment heller.

Därmed inte sagt att jag inte håller med dig i sak, varför göra skillnad? Men på just den punkten är det inte skillnad, vad jag vet.

FruRålin080808 skrev 2008-08-02 23:08:46 följande:
    Ska man behöva ta varandras händer istället för att få ge varandra en kyss? Skandal tycker jag!
  • laris

Så bra skrivet!!!!

Jag är 100% hetro men jag lovar att om min kille skulle vara tjej skulle jag fortfarande vara tillsammans med han , för att jag älskar honom för den han är och inte för hans kön!

FruRålin080808 skrev 2008-08-02 23:08:46 följande:
    Min lilla syster är bisexuell. När hon berättade för mig att hon, efter att ha varit tillsammans med en kille i några år, var kär i en tjej, blev jag glad att hon berättade med en gång och att hon hade det förtroendet för mig. Till att börja med var hon orolig att jag skulle opponera mig, men det enda jag sa var att jag älskar henne och är hon lycklig är jag lycklig. Dessvärre var den här tjejen inte bra för henne och det tog slut. Hon har sen varit tillsammans med flera tjejer, men nu är hon tillsammans med en jätte härlig kille. Jag är glad att mina barn har fått uppleva att bi- och homosexualtitet är naturligt och att det är människor man förälskar sig i och inte ett kön. Förhoppningsvis har det lett till att de i sin tur är öppna och inte dömmer någon för varken kön, sexuellläggning, etnicitet eller klass. Jag känner att det vore väl bra om homosexuella får gifta sig i kyrkan - vi är alla människor under gud himmel och all kärlek är vacker. Min syster och hennes sambo var på ett gaybröllop för ett tag sen och allt var romantiskt, kärleken mellan killarna, vädret, platsen, gästerna men när det kom till själva "vigseln" var romantiken som bortblåst "ni har nu ingått partnerskap och kan ta varandras händer". VAD är det för vigsel? Borde inte ett partnerskap vara likvärdigt med en vigsel? Ska man behöva ta varandras händer istället för att få ge varandra en kyss? Skandal tycker jag!
  • anne på grönkulla

Jo, precis, man väljer ju att leva med en person, inte med alla representanter för ett kön, liksom.

laris skrev 2008-08-02 23:13:34 följande:
    Så bra skrivet!!!!Jag är 100% hetro men jag lovar att om min kille skulle vara tjej skulle jag fortfarande vara tillsammans med han , för att jag älskar honom för den han är och inte för hans kön!
  • T3ZZ

Håller med man lever med en person!

• Duchess

Jag har mer och mer insett hur priviligerad jag är bara för att jag är ljushyad och heterosexuell. Jag behöver t ex inte fundera över vilka länder jag och min partner kan åka till på bröllopsresa utan att riskera att arresteras för att vi pussas på ett café. Vi kan boka en resa till Sandals resorts utan att blinka. Mina homosexuella vänner kan inte göra något av detta. Jag blir uppriktigt förbannad när jag tänker på hur orättvist det är!!

• laris

Förstå om någon av mina framtida barn skulle behandlas på det viset bara för att de råkar älska människor av samma kön!! Det är därför det är så viktigt för oss att kämpa och säga vad vi tycker och tänker.

Duchess skrev 2008-08-02 23:34:15 följande:
    Jag har mer och mer insett hur priviligerad jag är bara för att jag är ljushyad och heterosexuell. Jag behöver t ex inte fundera över vilka länder jag och min partner kan åka till på bröllopsresa utan att riskera att arresteras för att vi pussas på ett café. Vi kan boka en resa till Sandals resorts utan att blinka. Mina homosexuella vänner kan inte göra något av detta. Jag blir uppriktigt förbannad när jag tänker på hur orättvist det är!!
  • JPerlestam

Är trött på alla uppdelningar av människor, kärlek är vacker oavsett mellan vilka människor den uppstår, familjer har alla sina problem oavsett vilka kön föräldrarna har. Tänk om vi bara kunde vara människor och inte delas upp i så mycket annat, män, kvinnor, homo, hetero. Bara människor som har rätt att eftersträva lyckan där vi finner den.

• FruRålin080808

Kunde inte sagt det bättre själv=)Jag vill verkligen föra vidare till mina barn att alla människor har rätt att leva som de vill. Tyvärr har jag vänner som är väldigt fördomsfulla och det gör mig rädd för vilka värderingar de för vidare till sina barn. En av mina "vänner" ifrågasatte varför folk inte kan hålla ihop och bara skiljer sig och träffar andra(jag ska gifta mig för andra gången)hon påpekade att hon och hennes man minsann har varit ett par i över 20 år. Jag beundrar dem som varit tillsammans så länge, men jag skulle aldrig kunna se mig själv i spegeln om jag haft ett dåligt förhållande och inte gjort något åt det. Det är så många som har dessa fördommar att det ska vara en man och en kvinna i ett förhållande och att det är det "normala". Jag såg en dokumentär om ett gaypar som varit ett par i 40 år! Skulle deras kärlek och deras långa förhållande vara mindre värt än ett heterosexuellt pars 40 åriga förhållande? Det är så många som dömer andra för hur de lever sina liv. Man borde ransaka sig själv och fråga sig om man har rätt att döma andra. Låt alla leva sitt liv och välja en partner som de trivs med. Det är något som jag gjort och vad livet är mycket lättare nu;)

JPerlestam skrev 2008-08-03 00:02:27 följande:
    Är trött på alla uppdelningar av människor, kärlek är vacker oavsett mellan vilka människor den uppstår, familjer har alla sina problem oavsett vilka kön föräldrarna har. Tänk om vi bara kunde vara människor och inte delas upp i så mycket annat, män, kvinnor, homo, hetero. Bara människor som har rätt att eftersträva lyckan där vi finner den.
  • lolinona

Jag och min M2B var också och kollad epå pride igår.
    Det är en underbar upplevelse.
    Så mycket glädje och kärlek.
    Tycker det va super att även väktare o barndmän gick med i sina uniformer i år!!

• didis

Det är väl bra att Pride finns - man skall ta varje tillfälle i akt att festa!

Frågan är hur HBT-rörelsen hade sett på en motsvarande manifestation av heterosexualiteten?

Oavsett vilken minoritet man tillhör har man svårare att få sin röst hörd än om man tillhör majoriteten. HBT-rörelsen har lyckats marknadsföra sig väldigt bra!

Hur man definierar ordet "normalt" varierar men alla är väl överens om att homosexualitet knappast ur ett biologiskt perspektiv är "normalt". Att jag sedan inte har några problem med att acceptera att folk båda får och skall leva sina liv som de vill är en annan sak. Människan har gjort många avsteg från naturen.

Hade vi haft kvar den gamla statskyrkan skulle givetvis kyrkan tvingas viga homosexuella men eftersom kyrka och stat är åtskilda är det upp till kyrkan själv att besluta. Det rimliga är, som tidigare skrivits, att vigseln är borgerlig och sedan får man kyrkans välsignelse i efterhand om man vill.

Svar på tråden vill du leka mamma mamma barn?