• Liniz

Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?

Jag bara undrar vad den allmänna uppfattningen är...
    Vi valde alla våra gäster med stor omsorg och eftersom min mors bröder alltid varit mig nära, var det självklart att vi bjöd dom med sina respektive. Däremot blev det bara en kusin totalt på båda sidor. Det kändes lite synd men vi valde att ha ett barnfritt bröllop av flera anledningar. Att vi skulle bli för många och det skulle bli alldeles för dyrt kombinerat med att det är en lång sittrning då vi vill att alla ska kunna sitta i lugn och ro, har varit de främsta anledningarna. Tråkigt men det får man ju respektera som gäst. Vi försökte skriva det bra i inbjudningskorten, "vi älskar allas ungar men denna gången får dom vara hemma". Mina två morbröder hörde inte ens av sig innan osa och när mor ringde sa dom att dom bara kom på vigseln för att dom inte kunde hitta barnvakt. Den ene som har ett barn på 13 år skyllde på semestertider. Den andra familjen har jag passat barnen mycket ( en på 11 och 2 på 5 år) och ställt upp för. Jag menar, dom är ju inga spädisar!!!! Trodde vi var närmre än så... Jag blev så ledsen, arg och besviken. För det var ju inte så att en kommer för att representera famlijerna utan ingen kommer. Jag har så svårt att släppa och förstå detta. Dom har vetat om detta i 2 år och vi skickade ut inbjundningarna i april! Jag skulle ALDRIG göra så själv. Det är ju en ära att få komma på bröllop och man går ju inte för sin egen skull. Vad tycker du?

• Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?
  • lillamaa

ja men det behöver ju inte betyda att man inte vill komma på bröllopet! man kanske bara tycker ens barn är lite viktigare.

• lycklig78
    lillamaa skrev 2008-06-30 19:06:17 följande:
    ja men det behöver ju inte betyda att man inte vill komma på bröllopet! man kanske bara tycker ens barn är lite viktigare.
    Jo, jag har förstått poängen.
  • Fröken Planera

Visst blir man besvikan på de som tackar nej till ens bröllop.
    Jag har blivit besviken på ett par stycken som tackat nej till vårt.. Deras ursäkter har varit minst sagt häpnadsväckande. Men det positiva är ju att man har gott om tid att reta sig på det en tid innan bröllopet, så det kommer ju inte som en överaskning på själva bröllopsdagen och då har man ju glömt allt och är glad åt de gäster som faktiskt bemödat sig med att komma till mitt bröllop. Bra va??? Så passa på att reta dig på alla dumma ursäkter nu, men bestäm dig för att släppa det snart, för det är inte värt att reta sig på folk som uppenbarligen ändå inte bryr sig tillräckligt!

• lycklig78

Fröken Planera skrev 2008-06-30 19:09:10 följande:

Visst blir man besvikan på de som tackar nej till ens bröllop.Jag har blivit besviken på ett par stycken som tackat nej till vårt.. Deras ursäkter har varit minst sagt häpnadsväckande. Men det positiva är ju att man har gott om tid att reta sig på det en tid innan bröllopet, så det kommer ju inte som en överaskning på själva bröllopsdagen och då har man ju glömt allt och är glad åt de gäster som faktiskt bemödat sig med att komma till mitt bröllop. Bra va??? Så passa på att reta dig på alla dumma ursäkter nu, men bestäm dig för att släppa det snart, för det är inte värt att reta sig på folk som uppenbarligen ändå inte bryr sig tillräckligt!
    Bra skrivet
  • flowerrose

Barn eller ej, vi resonerar så att de som vill komma de kommer och de som inte vill komma vill vi ändå inte ha där...

Även om jag kan förstå att det kan i perioder vara svårt att få tag på barnvakt. Mina föräldrar flyttar ut på landet hela sommaren så jag är torsk på barnvakt hela sommaren. Det är bara att dela på sig eller ta med barnen om man vill gå.

• ninnabell

3 av mina gamla bästa vänner kommer inte på mitt bröllop och visst är det tråkigt men jag låter det inte förstöra min dag...det är deras förlust....en av dom hade hyrt en stuga i vintras och dom har försökt att byta veckor på stugan men det gick inte så det är ok....en av dom hade bokat en utlandsresa i vintras och är på väg till utlandet den dagen jag gifter mig så det är ok....den sista kan inte komma för hennes son fyller 2 dagar senare....det är inte ok....men det är som det är och jag blir gift iaf...ler....

• Hedebris

min bästa kompis och tärna...eller f.d kompis och f.d tärna beslutade sig 1½ år efter hon hade tackat ja till att vara min tärna (visste datum och allt) åka till tyskland i ett halvår och missar mitt bröllop precis.

hon bemödade sig inte ens att osa

• Sommaren2008

Det spelar väl ganska liten roll om de vetat om bröllopet i 2 år? Hur många känner ni som vill/kan boka upp sig en speciefik dag 2 år framåt i tiden? Folk kanske inte vet när de kan ta semester om det är en vardag eller om de eventuellt kommer resa bort på sommaren om 2 år.

Jag har inga barn men tror ju inte att det är lätt alla gånger att skaffa barnvakt om hela släkten också är bjuden bröllopet. Vännerna har kanske fullt upp med jobb/barn/semesterplaner/djur vad som helst, det får man respektera.

• avil

Hedebris-fast att du blev lessen att hon for är ju en sak-det fattar man ju. men att du blev irriterad att hon inte osade är LITE konstigt tycker JAG,du VISSTE ju att hon inte skulle komma .......ju.Hon var ju liksom i tyskland då.

• Lavendelblomma

Ja men om hon ska studera eller jobba utomlands så kan ju inte ert bröllop stoppa det. Skulle väl vara konstigt om hon stannade kvar i Sverige bara pga. ert bröllop..? Å andra sidan är det ju skitdåligt att hon inte ens meddelade det....osa:de alltså..

Hedebris skrev 2008-06-30 22:26:30 följande:
    min bästa kompis och tärna...eller f.d kompis och f.d tärna beslutade sig 1½ år efter hon hade tackat ja till att vara min tärna (visste datum och allt) åka till tyskland i ett halvår och missar mitt bröllop precis.hon bemödade sig inte ens att osa
Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?