• Liniz

Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?

Jag bara undrar vad den allmänna uppfattningen är...
    Vi valde alla våra gäster med stor omsorg och eftersom min mors bröder alltid varit mig nära, var det självklart att vi bjöd dom med sina respektive. Däremot blev det bara en kusin totalt på båda sidor. Det kändes lite synd men vi valde att ha ett barnfritt bröllop av flera anledningar. Att vi skulle bli för många och det skulle bli alldeles för dyrt kombinerat med att det är en lång sittrning då vi vill att alla ska kunna sitta i lugn och ro, har varit de främsta anledningarna. Tråkigt men det får man ju respektera som gäst. Vi försökte skriva det bra i inbjudningskorten, "vi älskar allas ungar men denna gången får dom vara hemma". Mina två morbröder hörde inte ens av sig innan osa och när mor ringde sa dom att dom bara kom på vigseln för att dom inte kunde hitta barnvakt. Den ene som har ett barn på 13 år skyllde på semestertider. Den andra familjen har jag passat barnen mycket ( en på 11 och 2 på 5 år) och ställt upp för. Jag menar, dom är ju inga spädisar!!!! Trodde vi var närmre än så... Jag blev så ledsen, arg och besviken. För det var ju inte så att en kommer för att representera famlijerna utan ingen kommer. Jag har så svårt att släppa och förstå detta. Dom har vetat om detta i 2 år och vi skickade ut inbjundningarna i april! Jag skulle ALDRIG göra så själv. Det är ju en ära att få komma på bröllop och man går ju inte för sin egen skull. Vad tycker du?

• Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?
  • Lavendelblomma
    avil skrev 2008-07-01 19:30:53 följande:
    Sen skriver vissa att okej ,man har barnfritt,men kan folk inte skaffa barnvakt så får barnen komma ändå? DET däremot tycker jag verkar konstigt! Antingen har man barnfritt eller ej,liksom.
    Det e ju det som e bra, att det INTE är antingen eller, att man faktiskt kan vara flexibel om det krävs.
  • avil

ninnabell-exakt,mina barvakter är ju över 60 år,o livet förändras rätt fort i den åldern-KAN göra........så även om jag bokar de som barnvakter nu,så kan de ju kanske vara i sånt skick att de inte fixar det om 2år!!
    Faktiskt..

(lycklig78-nä det är det ju inte egentligen,jag bara tycker att det ska va lika för alla.Annars blir nån annan sur över att just DE fick ha barnen med sig bla,bla..det blir alltid så om man har olika "regler" för sina olika vänner! )

• avil

sen skulle jag inte lämna mina barn till en som jag nyligt lärt känna ändå!! även om de hälsat på frekvent innan...Nä,jag vill verkligen veta var jag lämnar mina barn! men det är ju JAG det......

• lycklig78
    avil skrev 2008-07-02 08:48:45 följande:
    (lycklig78-nä det är det ju inte egentligen,jag bara tycker att det ska va lika för alla.Annars blir nån annan sur över att just DE fick ha barnen med sig bla,bla..det blir alltid så om man har olika "regler" för sina olika vänner! )
    Den som skriver i inbjudan att barns som ammas INTE får följa med, behöver ju inte skicka ut en inbjudan alls...

Jag hårddrar det, men alla borde vara såpass vuxna (när de nu ändå är så vuxna så de har skaffat barn) så de förstår skillnaden på ett barn som ammas och på ett som är några år.

Jag förstår inte hur du resonerar.
  • avil

Lycklig78-nä okej...du behöver inte fatta..Jag anser bara att det blir ett konstigt "barnfritt" bröllop,om en med sin bebis får ta med,o brudparet själv har barn o de får "så klart vara där",o kusinen kunde ej skaffa barnvakt så de har barnen med,o tanten som åkte 50 mil hade så långt så hon fick ha barnen med osv-till slut ÄR ju hälften av allas barn där ändå?!
    O resten då? alla då som faktiskt lämnade sina barn,de kanske känner att "varför fick då inte vi ta med"??
    men strunt samma...bara jag som tycker så.

• lycklig78
    avil skrev 2008-07-02 09:41:37 följande:
    Lycklig78-nä okej...du behöver inte fatta..Jag anser bara att det blir ett konstigt "barnfritt" bröllop,om en med sin bebis får ta med,o brudparet själv har barn o de får "så klart vara där",o kusinen kunde ej skaffa barnvakt så de har barnen med,o tanten som åkte 50 mil hade så långt så hon fick ha barnen med osv-till slut ÄR ju hälften av allas barn där ändå?!O resten då? alla då som faktiskt lämnade sina barn,de kanske känner att "varför fick då inte vi ta med"??men strunt samma...bara jag som tycker så.
    Håller med dig om att det blir konstigt om kusinens barn är med och allt vad du skriver, men du tyckte att barn som ammas inte heller skulle få följa med, och det var DET jag ifrågasatte.
    Inget annat.
  • avil

Nänä-JAG tycker inte att ammande barn inte ska få följa.jag tycker att ALLA barn gott o väl kan få följa .......
    Tycker bara att det blir konstigt att ha "barnfritt" o sen göra massa undantag för än det ena än det andra.
    O ett litet ammande bebisbarn kan vara nog så jobbigt att ha med,både för mamma o de runt omkring,bebisar KAN skrika en hel del!! O "störa" om det är därför man väljer bort barnen,för att de "stör"?

• ninnabell

vi vill ha med barnen till kyrkan och fikat för vi älskar barn och har 7 barn (jag 5 och han 2) och 1 barnbarn så alla som vill får ta med sina barn...vi hat till och med bjudit barnens dagis till kyrkan.....vad gör det om barnen skriker och springer? livet börjar ju med barn och det är dom som får oss att skratta och visst dom får oss också jäkligt arga ibland...skrattar....men vi vill ha barnen med på dagen men inte på kvällen.

• trampetroll
    avil skrev 2008-07-02 09:41:37 följande:
    Lycklig78-nä okej...du behöver inte fatta..Jag anser bara att det blir ett konstigt "barnfritt" bröllop,om en med sin bebis får ta med,o brudparet själv har barn o de får "så klart vara där",o kusinen kunde ej skaffa barnvakt så de har barnen med,o tanten som åkte 50 mil hade så långt så hon fick ha barnen med osv-till slut ÄR ju hälften av allas barn där ändå?!O resten då? alla då som faktiskt lämnade sina barn,de kanske känner att "varför fick då inte vi ta med"??men strunt samma...bara jag som tycker så.
    Jag måste säga att jag verkligen förstår denna tanke. Jag tycker att om man bestämmer sig för att ha barnfritt så HÅLL DET! Även om kusiner eller syskon eller vad nu kan vara börjar fråga så ge er inte om ni har barnfritt för jag kan faktiskt hålla med om att det blir lite konstigt att vissa får ta med och vissa andra inte. Min personliga åsikt på bröllop är faktiskt att de som sägr att de inte har fått tag på någon barnvakt har faktiskt inte försökt särskilt mycket heller utan vill helt enkelt ha med sina barn.
    Antingen skaffar barnvakt eller så kan man det inte av olika anledningar men håll om ni ska ha barnfritt tycker jag också. En inbjudan är en inbjudan och vill föräldrar tacka nej för att de inte har fått tag på en barnvakt eller inte bara vill lämna bort sina barn hos en barnvakt så är det väldigt tråkigt men bara för brudparet att acceptera. Men det blir lite konstigt (skulle jag tycka om jag hade barn) att vissa abrn "accpteras" på ett bröllop och andra inte. Däremot ammande barn förstår jag absolut att det är ett undantag och det är väl inte så konstigt - det är ju som det låter, de får komma för de måste ju trots allt AMMMAS.
  • zsandora

Såhär skrev vi exakt;

barn e en gåva men ikväll får de stanna hemma och sova.
    ni som inte får tag i barnvakt eller ammar får självklart ta med barnen.

Detta har vi bara fått positiva feedback. Vi själva kunde inte få tag i barnvakt försen senare på kvällen. Då festen börjar, å de e ju då jag helst inte vill ha barn pga att barn å alkohol hör inte ihop, enligt mig.

• avil

jaja,man får ju tycka o göra som man vill...
    Jag tror bara att står det så i en inbjudan o om man vill ha med barnen så tar man de-utan att ens ha försökt få barnvakt.

• zsandora

Kanske men de blev bara 5 barn istället för 15 så ja e nöjd....

• Casall

Jag tycker att de flesta brudar tar sitt eget bröllop på för stort allvar. Det är en stor sak i brudens och brudgummens liv men sedan slutar det där. Visst är det kul för vänner och famlij att nära och kära gifter sig men det är ju inget livsomvändande att gå på ett bröllop precis.

Vissa brudar skriver att de "verkligen får veta vilka vänner de har" eller att "jag trodde vi var närmare än så" i samband med att folk tackar nej till deras bröllop. Jag tycker att det tyder på viss Bridezilla-tendens och man bör tänka efter varför man gifter sig....egentligen...

• avil

casall-jag håller totalt med!!
    ett bröllop är inte världens händelse,inte ens mitt eget ..hehe.....
    Nä,men allvarligt så håller jag m om det!!

Svar på tråden Ok att tacka nej om man inte hittar barnvakt?